تورم ترکیه از مرز ۸۰ درصد هم گذشت!

بر اساس پیش‌بینی‌ها، تورم ترکیه در ماه جاری به ۸۱ درصد نزدیک شده و تا پایان سال ۲۰۲۲ تنها، تا ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت. هزینه‌ بالای انرژی، کالاها و کاهش مداوم ارزش لیر، همچنان قیمت‌ها را در ترکیه افزایش می‌دهد.

به گزارش رصد روز، بر اساس پیش‌بینی‌ها، تورم ترکیه در ماه جاری به ۸۱ درصد نزدیک شده و تا پایان سال ۲۰۲۲ تنها، تا ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت. هزینه‌ بالای انرژی، کالاها و کاهش مداوم ارزش لیر، همچنان قیمت‌ها را در ترکیه افزایش می‌دهد.

 بر اساس گزارش یکی از بزرگترین سازمان‌های کارگری ترکیه، تورم فزاینده ترکیه آستانه فقر را به چهار برابر حداقل دستمزد رسانده است. همچنین برآورد ۱۷ تحلیلگر در نظرسنجی بلومبرگ نشان می‌دهد که تورم در جولای از ۷۸.۶ درصد در ژوئن به ۸۰.۱ درصد افزایش خواهد یافت. اداره آمار ترکیه، داده‌های مربوط به این ماه را در ۳ اوت منتشر خواهد کرد.
روز گذشته کنفدراسیون کارگری ترک-ایس اعلام کرد، تورم مواد غذایی در ماه جولای نسبت به ماه قبل ۷ درصد افزایش یافته و آستانه فقر را برای یک خانواده چهار نفره به ۲۲ هزار و ۲۸۰ لیر (۱۲۴۳ دلار) در ماه رسانده که چهار برابر حداقل دستمزد ماهانه است که در آغاز ماه جولای با ۳۰ درصد افزایش به ۵ هزار و ۵۰۰ لیر رسید.

بر اساس گزارش این کنفدراسیون کارگری، آستانه فقر عبارت است از مجموع هزینه‌ها برای اقلامی از جمله غذا، پوشاک، مسکن، حمل و نقل، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی. همچنین آستانه گرسنگی، هزینه ماهیانه مواد غذایی، به ۶ هزار و ۸۴۰ لیر افزایش یافته که ۲۴ درصد بالاتر از حداقل دستمزد است.

این درحالی است که کارشناسان معتقدند تورم در ترکیه به مرحله بحرانی رسیده اما بانک مرکزی این کشور اقدامی نمی‌کند. بانک مرکزی ترکیه در ماه جولای برای هفتمین ماه، نرخ بهره را بدون تغییر در ۱۴ درصد نگه داشت. بانک مرکزی انتظار دارد تورم در پایان سال به ۶۰.۴ درصد کاهش یابد که حدود ۱۲ برابر هدف رسمی ۵ درصدی است. این بانک همچنین پیش‌بینی می‌کند که تورم تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۱۹.۲ درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۸.۸ درصد کاهش یابد.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار