تورم نقطه‌ای خدمات به ۴۷ درصد نزدیک شد

تورم تولیدکنننده نقطه به نقطه بخش خدمات در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ به سطح ۴۶.۸ درصد رسید که ۲ واحد درصد افزایش را نسبت به دی ماه نشان می‌دهد.

به گزارش رصد روز، بخش خدمات یکی از مهمترین بخش‌های تشکیل‌دهنده اقتصاد ایران است. تورم تولیدکننده این بخش نشان می‌دهد میزان افزایش قیمت در مواد اولیه و نهاده‌ها به چه صورت بوده است. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که تورم تولیدکننده در هر بخش اقتصاد به مرور خود را در تورم مصرف کننده نشان می‌دهد. به این معنا که افزایش قیمت مواد اولیه و نهاده در هر بخش اقتصاد در نهایت خود را در افزایش قیمت کالایی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد؛ نشان خواهد داد.

آمارهای تورم تولیدکننده بخش خدمات در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد تورم تولیدکننده نقطه به نقطه این بخش در بهمن به ۴۶.۸ درصد رسیده است. طبق آمارها این تورم نسبت به دی ماه ۲ واحد درصد افزایش داشته است.

بر اساس این آمارها بیشترین میزان تورم تولیدکننده در میان این بخش‌ها به «فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا» و «هنر، سرگرمی و تفریح» اختصاص یافته است. از سوی دیگر دو بخش «اطلاعات و ارتباطات» و «آبرسانی، مدیریت پسماند و فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» کمترین تورم تولیدکننده را تجربه کرده‌اند.

تورم تولیدکننده خدمات تامین جا و غذا در صدر
آخرین گزارش مرکز آمار ایران از تورم تولیدکننده بخش خدمات در اقتصاد نشان می‌دهد تورم تولیدکننده نقطه به نقطه این بخش در بهمن ۱۴۰۲ به ۴۶.۸ درصد رسیده است. به بیان دیگر قیمت نهاده‌های بخش خدمات در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به بهمن ۱۴۰۱ معادل ۴۶.۸ درصد افزایش قیمت داشته است.

در میان اجزای تشکیل دهنده بخش خدمات، ۶ بخش بیشتر از میانگین تورم تولیدکننده بخش خدمات، افزایش قیمت داشتند که دو بخش «فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا» و «هنر، سرگرمی و تفریح» بیشترین میزان تورم تولیدکننده نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده‌اند.

طبق این آمارها تورم تولیدکننده نقطه به نقطه بهمن ماه ۱۴۰۲ در بخش «فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا» بیشترین نرخ و معادل ۶۷.۷ درصد بوده است. در رتبه بعدی «هنر، سرگرمی و تفریح» قرار داشته که تورمی معادل ۵۷.۹ درصد را تجربه کرده است.

از سوی دیگر هفت بخش تورم تولیدکننده‌ای کمتر از تورم کل بخش خدمات تجربه کرده‌اند. در میان این هفت بخش، بخش‌های «اطلاعات و ارتباطات» و «آبرسانی، مدیریت پسماند و فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» کمترین میزان افزایش قیمت در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به بهمن ۱۴۰۱ را به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که بخش «اطالاعات و ارتباطات» کمترین میزان تورم تولیدکننده نقطه به نقطه را با ۲۲.۴ درصد داشته است. در رتبه بعدی «آبرسانی، مدیریت پسماند و فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» قرار گرفته که نرخ تورمی معادل ۲۴ درصد را از آن خود کرده است.

همچنین آمار تغییرات تورم نقطه به نقطه در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به دی ماه نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه بخش خدمات در ۲ واحد درصد افزایش را تجربه کرده است. همچنین بیشترین میزان تغییرات تورم تولیدکننده مربوط به بخش «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» بوده که ۵.۶ واحد درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر کمترین میزان تغییرات تورم تولیدکننده مربوط به بخش «آبرسانی، مدیریت پسماند و فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» بوده که تغییراتی را نسبت به دی ماه نداشته است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار