‌توقف نزول بازار سرمایه

در جریان معاملات امروز ۴۴ درصد نمادها با رشد قیمت و ۵۶ درصد آنها نیز با افت قیمت مواجه شدند. به گزارش رصد روز،  بازار سرمایه پس از یک هفته نزول، در پایان معاملات روز شنبه رشد کرد تا این شاخص وارد یک کانال پایین‌تر نشود. در پایان معاملات ه...

در جریان معاملات امروز ۴۴ درصد نمادها با رشد قیمت و ۵۶ درصد آنها نیز با افت قیمت مواجه شدند.

به گزارش رصد روز،  بازار سرمایه پس از یک هفته نزول، در پایان معاملات روز شنبه رشد کرد تا این شاخص وارد یک کانال پایین‌تر نشود. در پایان معاملات هفته گذشته، شاخص به فاصله ۱۳ هزار واحدی سقوط، به کانال ۱.۲ میلیونی رسیده بود‌ افتادن شاخص به کانال پایین‌تر اثر روانی مهمی بر بازار خواهد داشت.

تحلیلگران تکنیکی سطح حمایت بعدی شاخص را سطح یک میلیون و ۲۹۰ هزار واحد معرفی می‌ کنند. اما این اثر روانی ممکن است موجب افت شاخص به زیر سطح حمایت منجر شود. از سوی دیگر روند خروج پول در هفته گذشته کاهشی بود تا اندک امیدی برای معامله ‌گران ایجاد کرده باشد.

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند انتشار گزارش عملکرد ۶ ماهه و ماهانه شرکت‌ها نیز می‌تواند موجب رشد بخشی از نمادهای بازار شود. البته رشد قیمت دلار در هفته گذشته به دلایل غیراقتصادی، موجب فاصله گرفتن نرخ ارز آزاد با نرخ نیمایی شد که همین مساله نیز سبب افزایش فشار فروش در بازار سرمایه گردید.

برخی از کارشناسان کاهش ۲ میلیون بشکه ای تولید نفت توسط اوپک پلاس را عامل رشد گروه فرآورده های نفتی و کک می‌دانند و معتقدند همین گروه نیز موجب رشد بازار سرمایه شده است. نکته قابل توجه در بازار سرمایه این روزها این است که با وجود کاهش عرضه از سوی معامله‌گران حقوقی، بسیاری از معامله‌ گران حقیقی در پی خروج از بازار هستند.

* ریسک های سیستماتیک بورس افزایش یافته است

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره شرایط بازار سرمایه گفت: بخشی از اهالی بازار در انتظار انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت ‌ها هستند، اما با روند فعلی بعید است گزارش عملکرد شرکت‌ها ریسک‌های سیستماتیک بازار را پوشش دهد. ریسک‌هایی که برای بورس تهران بسیار بزرگ هستند.

وی ادامه داد: اندیکاتور Rsi به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد در بین اهالی تکنیکالیست همچنان محدوده‌های ۲۰ واحدی را برای شاخص کل نشان می ‌دهد که به تعبیری نشان از هیجان فروش بیش از اندازه در بازار است. شاخص کل با حجم‌های اندک و با معاملات کم جان در حال عبور از کف کانال صعودی یا همان خط روند صعودی بلندمدت خود است. با نگاهی اجمالی به شاخص کل می‌توان گفت که این خط روند که به عنوان یک سطح حمایتی محسوب می‌شد از بین رفته است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اما نکته‌ای که برای اهالی بازار مهم است ارزش معاملات در این محدوده‌ است. در این محدوده که به ظاهر سطح حمایتی از دست رفته است، ارزش معاملات پایین نشان از نامعتبر بودن این شکست دارد و ممکن است بازار در روزهای آینده با پشیمانی معامله گران همراه شود و مسیر بازار را به سمت بالا تغییر جهت دهد. در صورتی که این روند نزولی ادامه دار باشد هدف تکنیکالی بعدی شاخص را می توان در محدوده یک میلیون ۲۹۰ هزار واحدی در نظر گرفت.

* رشد شاخص های بازار سرمایه

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل ۲ هزار و ۸۶۸ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۳۱۶ هزار و ۷۲۱ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۲۲ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن با صعود هزار و ۲۹۹ واحدی در سطح ۳۸۱ هزار و ۶۴۸ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۳۴ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۴۲ واحد بالا آمد و در سطح ۱۷ هزار و ۹۶۲ واحد قرار گرفت.

* بهبود ارزش معاملات خرد سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۹ هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳ هزار و ۷۷۹ میلیارد تومان بود که ۴۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۱۹ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۲۳ درصد بوده است.

* کاهش ۵۲ درصدی تداوم خروج سرمایه از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز متوالی منفی شد و ۸۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته افت ۵۲ درصدی را نشان می دهد.

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد)، ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) و ملت  (شرکت بیمه ملت) اختصاص داشت و نمادهای غویتا (ویتانا)، وطوبی (سرمایه گذاری اقتصاد شهر طوبی) و شبندر (پالای نفت بندرعباس) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد صف‌های خرید بازار سهام

در جریان معاملات امروز ۴۴ درصد نمادها با رشد قیمت و ۵۶ درصد آنها نیز با افت قیمت روبرو شدند. در پایان معاملات روز شنبه، ۵۸ نماد صف خرید داشتند و ۶۱ نماد با صف فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۵۲ درصدی به ۲۰۱ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۴۵ درصد کاهش یافت و ۱۳۲ میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد تپسی (شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس)، گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و وطوبی (شرکت سرمایه گذاری اقتصاد شهر طوبی) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد فمراد (آلومراد)، کطبس (ذغال ‌سنگ‌ نگین‌ ط‌بس‌) و خپویش (سازه‌ پویش‌) تعلق داشت.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار