جایزه مردمی جشنواره فیلم های ورزشی در دستان عادل فردوسی پور

اختتامیه جشنواره فیلمهای ورزشی با درو شدن جوایز توسط فیلم سونامی به پایان رسید. در پایان برنامه آرای مردمی بهترین برنامه ورزشی فوتبال 120 بع تهیه کنندگی عادل فروسی پور شد

به گزارش رصد روز ، مراسم پایانی این جشنواره  شامگاه  پنجشنبه، ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۹ در سالن راگادید مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب با حضور مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان، سیدمجتبی علوی، دبیر جشنواره، سینا معتضدی، مدیر شبکه ورزش سیما، احسان شیعه، رئیس جشنواره و علی رویین‌تن، رئیس هیات داوران جشنواره برگزار شد و در این مراسم از سال‌ها فعالیت ارزنده مسعود اسکویی، گوینده پیشکسوت رادیو و حشمت مهاجرانی، سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران تجلیل شد.

خداداد عزیزی هم به نیابت از حشمت مهاجرانی در این مراسم حاضر شده بود.

در این مراسم سیدمجتبی علوی، دبیر جشنواره فیلم ورزشی ضمن تقدیر از حضور و توجه وزیر ورزش و جوانان، سازمان سینمایی و شبکه ورزش سیما از برگزاری این رویداد که در بخش خصوصی برگزار می‌شود، از کمیته ملی المپیک به دلیل بی‌توجهی به این رویداد آن هم در حالی که متولی اصلی برگزاری آن در سال های قبل بوده است، انتقاد کرد.

در بخش بعدی آیین پایانی جشنواره که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، برگزیدگان دوازدهمین «جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران» به این شرح  معرفی شدند:

بخش آثار موضوعی

برگزیده جایزه روح المپیک: فیلم «بارانداز»  به کارگردانی مسعود رشیدی و تهیه کنندگی محمد کریمی

برگزیده جایزه ورزش های بومی و محلی: فیلم  «گود مهدی آباد» به کارگردانی امیر محمد سیدحسین زاده و تهیه کنندگی مهدی سیدحسین زاده

برگزیده جایزه مبارزه با اعتیاد: فیلم «بوکس برای صلح» به کارگردانی محسن جهانی و تهیه کنندگی مجتبی احسانی و هاشم مسعودی

جایزه ویژه پارالمپیک: فیلم «بهمن عزیزم» به کارگردانی مصطفی پورمحمدی و تهیه کنندگی خانه مستند انقلاب اسلامی

مستند و داستانی

برگزیده جایزه بهترین مستند بلند ملی: «پیاده در زمان» به کارگردانی اعظم نجفیان و علی محمد قاسمی و تهیه کنندگی علی محمد قاسمی

برگزیده جایزه بهترین تحقیق و پژوهش ملی: «شهسوار» به کارگردانی علی شاه محمدی و تهیه کنندگی هارون یشایایی

برگزیده بهترین داستانی کوتاه ملی: «درخت زیتون سعد» به کارگردانی احمد زایری و تهیه کنندگی مهدی مطهر

برگزیده بهترین پویانمایی ملی: «جنگل دامون» به کارگردانی و تهیه کنندگی هادی امیری و رها فرجی

برگزیده بهترین تیزر و نماهنگ: کلیپ حضور تیم ملی در آسیا به کارگردانی و تهیه کنندگی عادل فردوسی پور

برگزیده بهترین مستند کوتاه ملی: «من یک پرنده هستم» به کارگردانی و تهیه کنندگی عابدین محمدی

برگزیده بهترین مستند نیمه بلند ملی: «یک فراموشی بی حس کننده» به کارگردانی عادل انیسی و تهیه کنندگی مهدی مطهر

برگزیده بهترین تحقیق و پژوهش نیمه بلند مستند ملی: «جلیل و خلیل» به کارگردانی و تهیه کنندگی روح الله اکبری

جایزه ویژه دبیر: «آبی به رنگ آسمان» به کارگردانی امیر رفیعی

 

بخش بین‌الملل

برگزیده بهترین مستند بلند بین الملل: «گاو پالونتوو» به کارگردانی لویجی بارلتا از کشور ایتالیا/ دیپلم افتخار برای «ووی» به کارگردانی ماکسیم آرباگیو از روسیه

برگزیده بهترین فیلم کوتاه داستانی بین الملل: «رونالدو» به کارگردانی رجب بوزگاز از ترکیه/ دیپلم افتخار برای فیلم «سام کوچک» به کارگردانی ویکتور جانسون از استرالیا

برگزیده بهترین مستند کوتاه و نیمه بلند بین الملل: «ایزیدوس» به کارگردانی ویکتور داگبرگ از سوئد/ دیپلم افتخار برای «قدرت برای تغییر» به کارگردانی آفتاب عباسی از پاکستان و «بازنده» به کارگردانی ساویتا سیلتراکول از تایلند

برگزیده بهترین فیلم داستانی بلند بین الملل: «ده ثانیه تا پیروزی» به کارگردانی خوسه آلوارنگا جونیور از برزیل/ دیپلم افتخار برای فیلم «سودانی اهل نیجریه» به کارگردانی زکریا محمد از هندوستان.

آثار سینمایی

برگزیده بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: مهرداد صدیقیان برای بازی در فیلم سونامی

برگزیده بهترین بازیگر نقش اوّل زن: ثریا قاسمی برای بازی در فیلم دوچ

برگزیده بهترین بازیگر نقش اوّل مرد: بهرام رادان برای بازی در فیلم سونامی

برگزیده بهترین فیلمنامه داستانی بلند ملی: اسکی باز نوشته فریدون نجفی

برگزیده بهترین کارگردانی داستانی بلند ملی: میلاد صدرعاملی برای کارگردانی فیلم سونامی

برگزیده بهترین فیلم داستانی بلند ملی: سونامی به تهیه کنندگی علی سرتیپی

بخش آرای نظرسنجی مردمی

بهترین مجری برنامه ورزشی تلویزیون: عبدالله روا برای اجرای برنامه ویدئوچک

بهترین گزارشگر ورزشی تلویزیون: محمدرضا احمدی، گزارشگر فوتبال

بهترین برنامه ورزشی تلویزیون: فوتبال ۱۲۰ به تهیه کنندگی عادل فردوسی پور

آثار بخش فیلم های سینمایی و بلند داستانی در این دوره با حضور فریدون جیرانی، مجید رجبی معمار، علی روئین تن، ناصر شفق، جهانگیر کوثری، اکبر محمدی و غلامرضا موسوی داوری شده بود.

همچنین در بخش مستند بلند، امیرتاجیک، محسن خان جهانی، علی رغبتی، محمدحسین صوفی و محمود گبرلو حضورداشتند. بخش ویژه  جشنواره (بازی های بومی محلی، روح المپیک، مبارزه با اعتیاد) نیز با حضور غلامرضا جعفری، مهدی شاملو، فرشید طهماسبی، محمود عبداللهی و سیدهادی فیاضی داوری شده بود.

آثار بخش مستند کوتاه و نیمه بلند حضور احسان عبدی پور، حمید قاسمی، علیرضا قانع اسماعیل پور، مهدی روشن روان و علیرضا غفاری داوری شده بود. در بخش فیلم کوتاه داستانی، پویانمایی تیزر و نماهنگ نیز آثار از سوی شاهد احمدلو، مرحوم علی انصاریان، ابوالفضل رفیع، محمد بخشی و محمودرضا رضایی داوری شده بود.

در مراسم اختتامیه این دوره جشنواره فیلم های ورزشی همچنین از برگزیدگان دو دوره اخیر جشنواره جهانی فیلم های ورزشی میلان ایتالیا تقدیر شد.

همچنین در بخش پایانی این مراسم عادل فردوسی پور و علی رویین تن از سوی جشنواره فیلم ورزشی ایران برای داوری دوره بعدی جشنواره جهانی فیلم های ورزشی میلان ایتالیا به فدراسیون جهانی فیلم و تلویزیون ورزشی (ficts) معرفی شدند.

علی رویین‌تن، رئیس هیات داوران دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی ایران هم پیامی را به این شرح قرائت کرد:

« در این ایام که دهانمان به پارچه‌ای یا پوشاننده‌ای بسته شده، باید چشم‌هایمان را بیشتر باز کنیم که ببینیم مردم‌مان چه سخت و نازیبا درگیر کژ روشی ویروس شده‌اند تا به راحتی عزیزان‌مان را از دست بدهیم و عزاپوششان باشیم. بر همه مردم جهان و بیش از جهان، ایران تحمل و صبر و تسلیت. ما خراب درگذشتگانیم و سلامت خواه مبتلایان. ما سوگوار یکی از بهترین‌هامان هستیم که هم ورزشکار بود هم هنرمند و داورمان هم بود را بر چشم بر هم زدنی به دل خاک سپردیم. آفرین و رحمت و صلوات بر علی انصاریان. بی‌مقدمه، فیلم‌های ورزشی جشنواره را به قضاوت نشستیم. نه به مطلق که به اتفاق. گمانمان بر رادمردی و جوانمردی خواستن بود. پهلوان می‌خواستیم و پهلوان می‌جستیم که کمتر یافتیم. دلیلش را کاویدیم و دیدیم پهلوان خواستن و پهلوانی جستن در این روزهای نامعلوم هویت‌کش که قهرمانی به بهانه می‌خرند، شاید آرمانی باشد ناجستنی، که پهلوان در کنه و درون مردم شانه ستبر می‌کند. برای مردم از سطح زمین پایین تر می رود و بدنش را به شعر و ادبیات و ضرب مرشد ورز می دهد که شعر معنای ماهیچه را اندیشمند می‌سازد اما امروز روز قهرمان‌های با مکمل ورزیده شده است که شوربختانه داعیه پهلوانی دارند.

زیر و بالای ابرو پاک می‌کنند و بی‌صیقل خوردن آماسیده و ماهیچه‌ای می گردند. پهلوان نه مدیر برنامه دارد ، نه سوال و تماس مردم را بی‌جواب می گذارد. پهلوان رقیبش را می‌ستاید و عاقبت و عافیت او را می‌خواهد. وای بر کسانی که پهلوان و روحیه ملی پهلوانی را از مردم دور کرده باشند و وای بر مردمی و قهرمانانش با تکبر و عینک تیره و تلفن همراه بی‌جواب مجیزگوی قدرتمندان و بازوی اجرایی ریالی باشد. این دو صنعت سینما و ورزش اگر با هم یکی شوند تبدیل به صنعت فراگیرتری از هر دو صنعت می‌شوند. پهلوان و هنرمند از هم خصلت فتوت و آدمیت می‌ستانند و نشر می‌کنند. این بزرگی در حقیقت است، نه در مجاز. امروز ما سرشار سرشناسان فضای مجازی‌ایم که به تعداد پیگیرکنندگانشان حتی اگر تقلی باشد می‌بالند. گماشته و خبرپراکن و دروغ‌پرداز اجیر می‌کنند و با کذب مطلق‌شان حقیقت پنهان می‌کنند. این واگویه‌ی بایدِ داوران این جشنواره بود که بی‌هیچ ریال و رقمی و به عشق میهن و تمدن سترگ ایران همراه شدند تا این جریان خاموش نماند. این هنرمندان خلاف مدیران صاحب قدرت و جا با جان شان به هنر و ورزش ایران سر تعظیم فرود آوردند.

حتی کسانی که به حذف رای داوران و بر هم‌زدن آرا بر آمدند را بی‌تکلف به رای مردم سپردیم و غیرت مردم عزتمان داد. رای مردم عینیت رای داوران شد. خوش به حال ما و شما و همه شریفان که این مردم و این جمهور را داریم. البته ما خود ، مردم این مردمیم. اما برادران، مدیران، وزیران، نمایندگان یا هر سمتی، هشدار بر شما، پهلوان از مردم گرفتن یا پهلوان و جوانمرد خانه نشین و بیکار کردن بسیار پلشت و نا مومنانه است.هر چه قدر انگاره های فرهنگ، ورزش و هنر ضعیف و نحیف و نا جدی باشند با دست خودتان و با نفس خودتان جوانان و آیندگان ایران سترگ رابه سمت فضای مجاز و ناحقیقی و کسب وجاهت از جاهایی غیر مردم سوق می‌دهید که عاقبت گریبان‌گیرتان می‌گردد و مردم به راحتی فراموش تان می‌کنند. الهی غیرت الهی همت الهی چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و مارستگار»

بر اساس این گزارش، در این دوره جشنواره علاوه بر فیلم‎های سینمایی، داستانی در قالب‎‌های کوتاه، بلند و پویانمایی، فیلم‎های مستند، برنامه‌های تلویزیونی، تیزر و نماهنگ تولید شده در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، آثاری با موضوعات المپیک و پارالمپیک، ورزش و مبارزه با اعتیاد و فیلم‌های کوتاه موبایلی و ویدئویی با موضوع بازی‌های محلی، بومی و عشایری در بخش ویژه این رویداد حضور دارند؛  بیش از ۷۰۰ اثر از ۵۴ کشور در این دوره حضور داشته و داوری شد.

جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران، نماینده انحصاری فدراسیون جهانی فیلم و تلویزیون ورزشی (FICTS) است. مقر FICTS در میلان ایتالیا است که بیش از ۱۲۰ کشور عضو این فدراسیون هستند. جشنواره ایران به عنوان یکی از ۱۶ پایگاه جهانی و میزبان ۲۸ کشور آسیایی و منطقه برای ورود به جشنواره جهانی میلان مورد توجه فیلمسازان و سینماگران این کشورها است و با توجه به جایگاه بین المللی این جشنواره و استقبال از آن، آثاری از کشورهای اروپایی و دیگر کشورها نیز مهمان این رویداد هستند.

 

 

 

مطالب مرتبط