جزئیات ثبت نام در مرحله دوم عرضه خودروهای داخلی

 ­متقاضیان خرید خودرو در مرحله دوم طرح یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی برمبنای فرآیند نوبت دهی با شرایط مندرج در اطلاعیه می‌توانند از ۲۰ اردیبهشت با افتتاح حساب وکالتی در یکی از بانک‌های عامل در این طرح ثبت نام کنند. به گزارش رصد روز،  براسا...

 ­متقاضیان خرید خودرو در مرحله دوم طرح یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی برمبنای فرآیند نوبت دهی با شرایط مندرج در اطلاعیه می‌توانند از ۲۰ اردیبهشت با افتتاح حساب وکالتی در یکی از بانک‌های عامل در این طرح ثبت نام کنند.
به گزارش رصد روز،  براساس اطلاعیه مندرج در سامانه یکپارچه عرضه خودرو؛ مرحله دوم طرح یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی برمبنای فرآیند نوبت دهی تحت نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با هدف عرضه گسترده و شفاف خودرو‌های داخلی با توجه به افزایش و تثبیت جریان تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ و همچنین برنامه ریزی انجام شده برای افزایش مستمر تولید اجرا می‌شود.
متقاضیان واجد شرایط براساس مندرجات اطلاعیه می‌توانند از روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت تا پایان روز جمعه ۲۹ اردیبهشت به ایجاد حساب وکالتی در بانک‌های اعلامی در سامانه، اقدام کنند. شایان ذکر است محصولات ارائه شده توسط شرکت‌های خودروساز از تاریخ ۲۰ اردیبهشت در سامانه قابل مشاهده است.
جزئیات ثبت نام در مرحله دوم عرضه خودروهای داخلی
صرفاً متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آن‌ها از سوی بانک ارسال شده است، می‌توانند از ۳ تا ۱۰ خرداد به ثبت نام اولیه به منظور تشکیل فهرست نوبت دهی (فهرست انتظار) برای خودروی مدنظر، در سامانه https://www.esalecar.ir اقدام کنند.
امکان ثبت نام هرمتقاضی که پیش از این در فهرست نوبت دهی طرح اول سامانه یکپارچه و خودرو‌های وارداتی قرارگرفته اند، وجود ندارد مگر آنکه انصراف خود را تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت در سامانه‌های مربوطه ثبت کند.
*حسب ماده ۱۹ آیین نامه اجرائی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشوئی، اطلاعات معاملات خودرو به صورت یکپارچه در سامانه معاملات خودرو ذیل سامانه جامع تجارت وزارت صمت ثبت می‌ شود و شامل مالیات بر عایدی سرمایه می شود.
لازم به ذکر است که موعد تحویل برخی از محصولات پر تقاضا شرکت‌های خودروساز در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.
فرایند طرح یکپارچه عرضه خودرو برمبنای فرآیند نوبت دهی شامل سه مرحله است
۱) پیش‌ثبت نام متقاضیان برای فهرست نوبت دهی
۲) نوبت دهی و اعلام زمان بندی به ازای هر محصول مشخص براساس برنامه تولید
۳) قطعی نمودن ثبت نام متقاضیان براساس فراخوان خودروساز
مرحله اول: پیش ثبت نام متقاضیان برای فهرست نوبت دهی
در این مرحله متقاضیان واجد شرایط طرف تقاضا مندرج در همین اطلاعیه، که وجه اعتبار لازم را در حساب وکالتی خود مسدود کرده اند امکان انتخاب ۵ اولویت جهت ثبت نام اولیه برای قرارگرفتن در فهرست نوبت دهی و یا حق تقدم خرید خودرو‌های داخلی برمبنای فهرست انتظار را خواهند داشت بنابراین پیش نیاز ثبت نام متقاضیان برای فهرست نوبت دهی، وکالتی نمودن حساب شخصی متقاضی به‌نام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و مسدود نمودن وجه اعتبار است.
زمان پیش بینی شده برای وکالتی نمودن حساب شخصی به‌نام سازمان حمایت برای این طرح و مسدود نمودن وجه اعتبار لازم در حساب مذکور از ۲۰ تا ۲۹ اردیبهشت است. دراین میان تا زمان ثبت نام اولیه، فهرست افراد مجاز برای پیش ثبت نام در سامانه برمبنای اطلاعات ارسال شده از بانک‌ها تهیه می شود.
صرفاً متقاضیان واجد شرایط که به تکمیل موجودی در حساب وکالتی خود اقدام نموده اند، می‌توانند ۳ تا ۱۰ خرداد در ثبت نام اولیه به منظور قرارگیری در فهرست نوبت دهی خودرو‌های داخلی اقدام کنند.
تبصره ۱: موجودی لازم برای انجام ثبت نام در فهرست نوبت دهی خودرو‌های داخلی “۱۰۰ میلیون تومان” است و این وجه اعتبار صرفاً لازم است تا زمان اعلام نتایج نوبت دهی در حساب شخصی وکالتی مشتریان مسدود شود، لازم به ذکر است که وجود وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی صرفاً به منظور شناسایی مشتریان واقعی در نظر گرفته شده است و برای متقاضیان طرح عادی و طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت الزامی است.
تبصره ۲: ضروری است وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی شخص متقاضی، از زمان ثبت نام اولیه تا اعلام اولویت‌های تخصیص، مسدود شود و قابل برداشت نیست. انصراف از حساب وکالتی و یا برداشت وجه توسط متقاضی در این مدت، به منزله انصراف از طرح تلقی می‌ شود و از فهرست انتظار حذف می‌ شود.
تبصره ۳: امکان ثبت نام هرمتقاضی که پیش از این در فهرست نوبت دهی طرح اول سامانه یکپارچه و خودرو‌های وارداتی قرار گرفته اند، وجود ندارد مگر آنکه انصراف خود را تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت در سامانه‌های مربوطه ثبت کنند.
تبصره ۴: ثبت نام مرحله اول در فهرست نوبت دهی هیچگونه حقی را برای متقاضی برای دریافت خودرو ایجاد نمی‌ کند و تعهد خودروساز صرفاً براساس قطعی نمودن ثبت نام توسط خودروساز در مرحله سوم اجرای طرح، شکل می‌گیرد.
تبصره ۵: تخصیص خودرو در این مرحله بر اساس اولویت انتخابی مشتری و رتبه اولیه در سامانه انجام می‌ شود.
تبصره ۶: ضروری است علاوه بردارا بودن حساب شخص وکالتی با وجه اعتبار لازم، شرایط طرف تقاضا، توسط متقاضیان رعایت گردیده و چنانچه در هرمرحله تا قطعی نمودن ثبت نام توسط خودروساز، مشخص شود که متقاضی حائز شرایط ثبت نام نبوده، ثبت نام وی ملغی می‌شود.
شرایط عمومی تعیین شده مندرج در ماده ۴ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری از سوی شورای رقابت
۱. حداقل سن مجاز متقاضیان خرید خودرو ۱۸ سال است.
۲. دارا بودن گواهینامه رانندگی معتبر (دارای تاریخ اعتبار) برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است.
۳. متقاضیانی که طی ۴۸ ماهه گذشته در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا و طی ۲۴ ماهه گذشته از سایر شرکت‌های خودروسازی به ثبت نام و یا صدور فاکتور (تمامی روش‌های فروش سامانه خودروسازان، بورس کالا و …) اقدام کرده اند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند.
۴. متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان ثبت نام و خرید خودرو ندارند.
۵. انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص (حتی به‌صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به‌صورت وکالتی ممنوع است.
۶. امکان صلح خودروی خریداری شده به غیر وجود ندارد.
۷. شرکت‌های خودروسازی موظف‌اند روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله رهن گرفتن سند خودرو را اتخاذ و اجرا کند.
۸. امکان ثبت نام و خرید خودرو برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.
۹. در صورتی که در هریک از مراحل و فرآیند ثبت نام مشخص شود که متقاضی حائز شرایط ثبت نام نیست، ثبت نام وی کان لم یکن تلقی و وجه واریزی (بدون پرداخت سود مشارکت و …) عودت خواهد شد.
۱۰. در صورت بروز هرگونه تاخیر احتمالی در تحویل خودرو برابر ضوابط مندرج در قرارداد، خسارت جبران تاخیر در تحویل، مطابق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو و ابلاغیه‌های مرتبط که متعاقبا از طریق بخشنامه‌های فروش اطلاع رسانی می‌ شود، پرداخت خواهد شد.
۱۱. سایر موارد و شرایط بر اساس بخشنامه‌های صادره توسط شرکت‌های خودروسازی و قرارداد منعقده فی‌مابین با مشتریان خواهد بود.
۱۲. متقاضی می‌بایست اقدام به ایجاد صرفاً یک حساب وکالتی کند در غیر اینصورت مسئولیت موضوع به عهده خود متقاضی است.
۱۳. قرار نداشتن در فهرست اولویت‌های اعلامی اولین طرح یکپارچه خودرو‌های داخلی و وارداتی و یا انصراف در طرح مذکور تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه.
۱۴. هر کد ملی مجاز به خرید یک دستگاه خودرو از مجموع شرکت‌های خودروسازی است.
۱۵. طرح عادی شامل همه افراد با مشخصات فوق است و طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت صرفا” مختص مادرانی که حائز شرایط قانون حمایت از خانواده وجوانی جمعیت که مورد تائید سازمان ثبت احوال کشور است و مسئولیت اشتباه در انتخاب طرح به عهده متقاضی است.
۱۶. متقاضیان ثبت نام باید شماره همراه ثبت شده بنام خود را در سامانه اعلام کنند در غیر این صورت مسئولیت عدم تطابق (ناهماهنگی) شماره همراه با کد ملی به عهده متقاضی است.
مرحله دوم: نوبت دهی و اعلام زمان بندی به ازای هر محصول مشخص
پس از نوبت دهی، فهرست متقاضیان واجد شرایط در ثبت نام اولیه، براساس برنامه تولید اعلام شده از سوی خودروسازان داخلی، زمان تحویل خودروی مدنظر به متقاضی در سامانه اعلام می‌شود.
تبصره ۱- اعلام زمان بندی براساس فهرست نوبت دهی (فهرست انتظار هر محصول) در خردادماه ۱۴۰۲ و در سامانه https://www.esalecar.ir انجام می‌شود.
تبصره ۲- قرارگرفتن متقاضی در فهرست انتظار براساس زمانبندی اعلامی، تعهدی را برای خودروساز به منظور تحویل خودرو ایجاد نمی‌ کند و این تعهد صرفاً پس از انجام مرحله سوم و براساس انعقاد قرارداد فروش متقاضی با خودروساز و براساس مفاد قرارداد منعقده شکل می‌گیرد.
تبصره ۳- در این مرحله و پس از اعلام نتایج زمانبندی متقاضی می‌تواند به برداشت وجه اعتبار از حساب وکالتی اقدام کند و در صورت تمایلِ متقاضی واجد شرایط برای تحویل خودرو مطابق با زمانبندی اعلامی در این مرحله، می‌تواند تا قطعی نمودن ثبت نام براساس فراخوان خودروساز و با تکمیل وجه درحساب خودروساز و براساس قیمت روز، اقدام کند و یا آنکه با اعلام انصراف پس از اعلام نتایج زمانبندی، از فهرست انتظار خودروی مدنظر خارج شود.
مرحله سوم: قطعی نمودن ثبت نام متقاضیان براساس فراخوان خودروساز
در این مرحله و پس از اعلام زمانبندی به متقاضیان و شکل گیری فهرست انتظار برای هرمحصول، خودروساز موظف است تا هرگونه فراخوان برای طرح‌های فروش خودرو را منطبق بر زمانبندی و نوبت دهی انجام شده، اعلام کند؛ بنابراین خودروسازان به مرور زمان و صرفاً برمبنای فهرست اولویت بندی مذکور برای هرمحصول، به فراخوان و قطعی نمودن ثبت نام و انعقاد قرارداد فروش بر مبنای قیمت روز خودرو، اقدام خواهند کرد.
تبصره ۱- قطعی کردن ثبت نام توسط خودروسازان در این طرح براساس فهرست نوبت دهی شده بر مبنای قیمت روز منطبق بر دستور العمل تنظیم بازار خودروی شورای رقابت است.
تبصره ۲- در صورتی که در طول فراخوان مشتری در زمان تحویل و یا انجام ثبت نام قطعی، مشخص شودکه مشتری شرایط طرف تقاضای مندرج در اطلاعیه را نقض نموده است و یا در این مدت از خودروسازان داخلی دیگر خودرو خریداری نموده است، ثبت نام در این طرح کان لم یکن تلقی می‌ شود.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار