جزئیات صادرات دام مشخص شد

وزیر جهاد کشاورزی از آغاز صادرات دام از روز جاری با تصویب شیوه نامه آن خبر داد. این در حالی است که هنوز شیوه‌نامه صادرات دام ابلاغ نشده است. اما مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور، برخی از جزئیات آن را تشریح کرد.

به گزارش رصد روز، وزیر جهاد کشاورزی از آغاز صادرات دام از روز جاری با تصویب شیوه نامه آن خبر داد. این در حالی است که هنوز شیوه‌نامه صادرات دام ابلاغ نشده است. اما مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور، برخی از جزئیات آن را تشریح کرد.

ماه‌هاست مازاد دام تبدیل به یکی از مشکلات بزرگ صنعت دامپروری کشور شده است. بازار مصرف داخلی کشش جذب دام‌های مازاد را ندارد و به دلیل خشکسالی، مراتع و آب کافی نیز در اختیار دامداران برای نگهداری دام‌ها وجود ندارد. ضمن اینکه قیمت نهاده‌های خوراک دام نیز بالا رفته است و امکان خرید برای بسیاری از دامداران وجود ندارد.

در این شرایط کارشناسان، تنها راهکار خروج صنعت دامپروری کشور از بن‌بست به وجود آمده را صادرات عنوان می‌کنند. صادرت دام که مدت‌هاست به بهانه تنظیم بازار داخلی ممنوع شده است، پس از بحث‌های فراوان طبق اعلام وزیر جهادکشاورزی از امروز آغاز می‌شود.

طبق گفته‌های روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی؛ شیوه نامه صادرات دام و طیور تصویب و از امروز (شنبه ۲۹ مرداد) صادرات دام آزاد می شود.

شیوه‌نامه صادرات دام هنوز ابلاغ نشده است

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور، در گفتگو با اقتصاد آنلاین اعلام کرد که، هنوز شیوه‌‌‌نامه صادرات دام ابلاغ نشده و قرار است امروز جلسه‌ای در معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی برگزار شود تا جزئیات دقیق شیوه‌نامه در اختیار بخش خصوصی برای آغاز صادرات قرار گیرد.

برخی جزئیات افشا شده است

اما، افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور، در گفتگو با اقتصادآنلاین اظهار کرد که، به رغم عدم ابلاغ شیوه‌نامه صادرات دام از کشور، برخی جزئیات آن پیش‌تر عنوان شده است.

وی در تشریح این جزئیات گفت: در بخش دام سبک تنها دام‌های غیر مولد اجازه خروج از کشور دارند که شامل، بره‌های نر پرواری می‌شود.

صدردادرس ادامه داد: در بخش دام سنگین نیز تعداد جزئی تلسیه (گاو ماده جوان) با تائید معاونت تولیدات دامی و مرکز اصلاح نژاد دام کشور و جمعیتی گوساله نره پرواری اجازه خروج از کشور دارند.

وی طبق شیو‌ه‌‌نامه، مدیریت صادرات را برعهده تشکل‌ها دامپروری کشور عنوان کرد و افزود: همچنین کسانی که در حوزه صادرات دام اعتبار و سابقه داشته باشند و معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی تائیدشان کند می‌توانند عمل صادرات را انجام دهند.

صدردادرس در پاسخ به این پرسش که یکی از درخواست‌های دامداران صادرات دام‌های ضعیف مازاد برای کاهش هزینه نگهداری است، گفت: انتخاب دام برای صادرات براساس سفارش کشور هدف صادراتی انجام خواهد شد و قاعدتا نباید انتظار داشت کشورهای هدف دام‌های ضعیف و پس زده ما را بپذیرند.

وی کشورهای هدف صادراتی که هم اکنون خواستار دام‌های ایران هستند را کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و عراق برشمرد.

صدر دادرس معتقد است؛ ایران با توجه به توان تولید دام می‌تواند خود را به عنوان صادرکننده دام در منطقه تعریف کند و رونق اقتصادی برای این صنعت را رقم بزند، به شرط آنکه برخی موانع از سر راه صادرات برداشته شود.

وی از جمله این موانع را تعیین عوارض بالای صادراتی دام از کشور در بودجه سال ۱۴۰۱ دانست.

صدردادرس اظهار کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ عوارض صادراتی دام سنگین را در سطحی تعیین کرده‌‌اند که به گفته بازرگانان صادرات آن صرفه اقتصادی ندارد.

وی تصریح کرد: به طور مثال قیمت تمام شده صادرات دام سنگین با پرداخت عوارض، از قیمت آن در کشور عراق بالاتر تمام می‌شود که صادرات دام سنگین ‌را غیرقابل توجیه می‌کند.

صدردادرس یادآور شد: در شیوه نامه این عوارض حذف شده است اما، با توجه به اینکه در بودجه آمده است، چاره‌ای جز پرداخت آن وجود ندارد، مگر اینکه این بند از بودجه اصلاح یا دستوری از سوی سران سه قوه در اینباره داده شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور این اطمینان را داد که آغاز صادرات دام از کشور موجب افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار داخلی نخواهد شد؛ چراکه جمعیت دام سبک کشورتا پایان بهار سالجاری ۷۴ میلیون راس بوده که تنها ۴ میلیون راس آن مازاد و آماده صادرات اعلام شده است، به عبارت دیگر رقم اندکی از جمعیت بزرگ دامی کشور صادر خواهد شد.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط