جهت گیری عملیات اعتباری بانک توسعه تعاون به سمت رویکردهای نوین

مدیر عامل بانک توسعه تعاون در نشست تخصصی با ارکان اعتباری حرکت بانک را به سمت رویکردهای نوین اعلام نمود. به گزارش رصد روزبه نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در نشست با ارکان اعتباری بانک در سط...

مدیر عامل بانک توسعه تعاون در نشست تخصصی با ارکان اعتباری حرکت بانک را به سمت رویکردهای نوین اعلام نمود.

به گزارش رصد روزبه نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در نشست با ارکان اعتباری بانک در سطوح ستادی و استانی اظهار داشت: هشتاد درصد تامین مالی بخش های گوناگون اقتصاد از طریق سیستم بانکی صورت می پذیرد و اقتصاد به نوعی بانک محور است.
وی افزود: تسهیلات بانکی در مقایسه با سایر روش های تامین مالی بسیار ارزان تر است و از این رو تولید کنندگان، مصرف کنندگان و فعالین اقتصادی، رغبت بیشتری به تسهیلات بانکی نشان می دهند.
شیخ حسینی تاکید کرد: بیشترین سهم درآمدی بانک توسعه تعاون همانند نظام بانکی از طریق درآمدهای مشاع است که نشان دهنده این است که اعطای تسهیلات به روش سنتی کماکان بیشترین حجم فعالیت بانک را تشکیل می دهد.
همکاران اعتباری همواره باید مجهز به دانش اعتباری روز باشند و فراگیری و بکارگیری مباحث نوین و کاربردی حوزه اعتباری از جمله اعتبار سنجی و داده کاوی برای ارکان اعتباری بانک بسیار ضروری و کاربردی است.
حکمرانی داده ها در تحلیل ها و فضاهای اقتصادی نقش مهم و تعیین کننده دارد و محاسبات آماری مبتنی بر داده ها می تواند در بهینه نمودن و افزایش هدفمندی عملیات اعتباری بانک مثمر ثمر واقع شود.
وی ادامه داد: از مهمترین مزیت های بانک توسعه تعاون در نظام بانکی، موضوع اعتبارات بانک است و حضور بانک به عنوان عاملیت در طرحهای مهم دولتی و بودجه ای موجب گردیده بخش اعتباری بانک در بسیاری از مناطق جغرافیایی کشور به عنوان مزیت بانک تلقی گردد، که تحقق افرایش سرمایه بانک می تواند به تداوم این نقش توسعه ای بانک کمک شایانی بنماید.
مدیر عامل بانک توسعه تعاون گفت: این بانک تخصصی و توسعه ای چند منظوره است که ارکان اعتباری بانک در استانها و ستاد، تجربه و دانش و توان بررسی و تصویب و پرداخت پرونده های تسهیلاتی در رشته ها و صنایع مختلف را بروز داده اند.
شیخ حسینی گفت: گذار از روش های سنتی تامین مالی به رویکردهای نوین مهم است و بهره گیری از فرصت های بازار سرمایه برای تجهیز منابع و بکارگیری روش هایی از جمله تامین مالی خرد جمعی می تواند به تقویت عاملیت بانک برای حمایت از پروژه های مهم منجر شود و نیز موجبات افزایش سرعت، دقت، شفافیت و اثربخشی را درعملیات اعتباری پدیدار سازد.
شیخ حسینی ادامه داد: توان مساله شناسی، تجزیه و تحلیل و همچنین ارائه راهکار به کسب و کارهای کوچک و متوسط می تواند از ویژگی های شایسته ارکان اعتباری بانک تلقی گردد. سید باقر فتاحی رییس هیات مدیره بانک توسعه تعاون اظهار داشت: نگاه مثبت مقامات ارشد دولت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر امور اقتصادی و دارایی به مقوله تعاون و عدالت اجتماعی بسیار ارزنده است و از این رو نقش آفرینی بانک به عنوان نهاد مالی تخصصی تعاون اهمیتی چندین برابر می یابد.
وی افزود: بانک مرکزی در راستای تنظیم نقدینگی و کنترل تورم، مکانیزم هایی را برای کنترل اعتبار دهی بانک ها اعمال نموده است و محدودیت های درصدی و عددی در رشد ماهیانه پرداخت تسهیلات بانک ها از سوی بانک مرکزی در نظر گرفته شده است.
فتاحی گفت: از آنجایی که تسهیلات مهمترین دارایی بانک محسوب می شود، رعایت ابعاد کمی و کیفی برای پرداخت بهینه تسهیلات بانکی می تواند در ارتقای کیفیت دارایی های بانک اثرگذار باشد و در واقع کیفیت مناسب تسهیلات در کنار افزایش سرمایه مناسب می تواند عامل موثری برای افزایش کفایت سرمایه بانک باشد.
محمد جعفر ایرانی عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون گفت: تمامی بانک ها به موجب مصوبه شورای پول و اعتبار تاسیس گردیده اند و بانک توسعه تعاون به طور ویژه بر اساس قانون تشکیل شده است.
وی افزود: بانک توسعه تعاون به عنوان عاملیت در اجرای ماده ۵۶ برای پیشبرد طرحهای عمرانی حضور دارد و حدود ۲۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای خرید تضمینی گندم طی دو سال اخیر پرداخت نموده است و حمایت دولت از بانک به لحاظ افزایش سرمایه در تداوم نقش آفرینی بانک موثر است.
در این نشست تخصصی دو روزه که با حضور احمد محمدی مدیر امور اعتباری، صیاد رحمانپور مدیر امور استانها و شعب و روسای ادارات این دو امور، معاونین اعتباری استانها، روسای دوایر اعتباری و کارشناسان اعتباری، وصول و امهال استانها برگزار شد، حسن شریفی معاون مدیر عامل بانک در عملیات بانکی نکات اصلی، کلیدی و کاربردی در خصوص مدیریت انواع ریسک ها در حوزه اعتباری، رعایت اصول حرفه ای و فقهی در حوزه اعتبارات در قالب کارگاه مطرح نمود.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار