جوابیه بانک توسعه تعاون به پایگاه خبری رصد روز

به گزارش رصد روز، ۸ مهرماه پایگاه خبری تحلیلی رصد روز اقدام به انتشار گزارشی با عنوان “تسهیلات کلان بانک توسعه تعاون به یک شرکت ورشکسته” نمود که بانک توسعه تعاون در این رابطه جوابیه ای را به این پایگاه خبری ارسال کرد جوابیه با...

به گزارش رصد روز، ۸ مهرماه پایگاه خبری تحلیلی رصد روز اقدام به انتشار گزارشی با عنوان “تسهیلات کلان بانک توسعه تعاون به یک شرکت ورشکسته” نمود که بانک توسعه تعاون در این رابطه جوابیه ای را به این پایگاه خبری ارسال کرد

جوابیه بانک توسعه تعاون

گزارشگر محترم با درج یک تیتر غیرواقعی و جهت­دار، مدعی است که بانک توسعه تعاون به یک شرکت ورشکسته تسهیلات کلان پرداخت نموده و از این طریق علاوه بر منحرف نمودن ذهن مخاطب، زمینه سلب اعتماد مردم به شبکه بانکی را فراهم آورده است؛ در خصوص ادعای غیرمستند مزبور و برخی مطالب دیگر، این گزارش در جهت تنویر افکار عمومی، اعلام می­گردد:

۱- شرکت توسعه افق پایون در سال ۱۳۹۰ نزد اداره کل ثبت شرکت­های شهر تهران ثبت گردیده است و طی بازه زمانی سال­ ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۶ و براساس موضوع فعالیت خود، از سیستم بانکی خدمات متعددی دریافت نموده است.

۲- بانک توسعه تعاون در سال ۱۳۹۶، ضمن رعایت تشریفات ناظر بر اعطای تسهیلات بانکی، اعتبارسنجی (بررسی عملکرد، صورت­های مالی حسابرسی شده و اسناد مثبته شرکت مبنی بر سودآوری)، اخذ تضمینات محکم و کافی و همچنین نظارت بر مصرف تسهیلات، براساس ضوابط و مقررات شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به شرکت توسعه افق پایون، تسهیلاتی را پرداخت نموده است.

۳- شرکت یادشده در سال ۱۳۹۸ با تغییر ناگهانی اقامتگاه قانونی خود از شهر تهران به شهرستان آستارا، درخواست صدور حکم ورشکستگی خود را در دادگستری شهرستان آستارا مطرح نموده است و قابل توجه آنکه رأی ورشکستگی در تاریخ ۰۱/۰۳/۱۳۹۹ (حدوداً سه سال پس از اعطای تسهیلات به شرکت) و بدون اطلاع بانک صادر گردیده است.

۴- بانک توسعه تعاون به محض حصول اطلاع از صدور رأی ورشکستگی شرکت، نسبت به ثبت اعتراض ثالث اقدام نموده و براساس گزارش هیأت ۳ نفره و ۵ نفره کارشناسان رسمی دادگستری (مضبوط در پرونده قضایی)، شرکت موصوف نه تنها در زمان اخذ تسهیلات ورشکسته نبوده است! بلکه دارای صورت­های مالی حسابرسی شده حاکی از فعالیت، سوددهی و توانایی شرکت در بازپرداخت بدهی می­باشد که متأسفانه این امر از سوی گزارشگر محترم مغفول مانده و ایشان در اقدامی غیرمنطقی، صرفاً به صدور رأی ورشکستگی شرکت اشاره داشته است. لازم به توضیح می­باشد، نقض رأی ورشکستگی شرکت در مرجع قضایی محتمل بوده و پرونده اعتراض بانک توسعه تعاون همچنان مفتوح و هنوز منتج به صدور رأی نگردیده است.

۵- گزارشگر محترم در خبر منتشره، رقم تسهیلات شرکت را ۴۰۰ میلیارد ریال اعلام نموده در حالی که رقم تسهیلات دریافتی شرکت از بانک توسعه تعاون به میزان ۱۰۰ میلیارد ریال بوده و تا قبل از صدور رأی ورشکستگی، قریب به ۵۰% از بدهی شرکت بازپرداخت شده و بانک بابت وصول مابقی طلب خود، ضمن انجام اقدامات قانونی متناسب حقوقی و کیفری، در حال پیگیری موضوع از طریق مراجع ذیصلاح قانونی می­باشد.

ذکر این نکته ضروری می­نماید، بانک توسعه تعاون به عنوان تنها حامی بخش تعاون، خدمات قابل قبولی در راستای تقویت و تحقق سهم این بخش در اقتصاد کشور، تسهیلات متعددی را پرداخت نموده و براساس مستندات آماری بانک مرکزی، این بانک به عنوان یک بانک صددرصد دولتی، دارای شفافیت عملکرد و نسبت قابل قبول مطالبات غیرجاری براساس استانداردهای شبکه بانکی کشور می­باشد.

توضیح

۱. در گزارش منتشر شده از سوی این پایگاه خبری به تاریخ اعطای تسهیلات به شزکت افق پایون اشاره ای نشده و چنانچه مدیران بانک توسعه تعاون به خصوص مدیریت محترم روابط عمومی این بانک با دقت نظر بیشتری گزارش را مطالعه می کردند متوجه این موضوع می شدند

۲.رقم تسهیلات اعطایی به شرکت افق پایون توسط بانک توسعه تعاون از سایت بانک مرکزی بخش آمار و داده ها، آمارهای بانکی، تسهیلات غیرجاری استخراج شده و هر تفاوتی در این زمینه موضوعی مربوط به بانک توسعه تعاون و بانک مرکزی می باشد

۳. بنابه اطلاعات مندرج در سایت بانک مرکزی ۸۰ درصد تسهیلات پرداختی به شرکت افق پایون غیرجاری بوده و باز هم این مسئله باید از طریق بانک توسعه تعاون و بانک مرکزی شفاف سازی شود.

و در نهایت پایگاه خبری تحلیلی رصد روز همواره سرباز نظام مقدس جمهوری اسلامی در سنگر اقتصاد و شفافیت می باشد و از ابتدا تا کنون از برخوردهای جناحی با موضوعات مربوط به اقتصاد پرهیز کرده است

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط