حضور اشکان دژاگه در دورهمی نیمار، زلاتان و کاسیاس

اشکان دژاگه به عنوان اولین ایرانی حاضر در این مسابقات، در تیم ماریو گوتزه متشکل از چندی از بازیکنان سابق آلمانی فوتبال و فوتسال این کشور به میدان خواهد رفت.

به گزارش رصد روز،  مسابقات کینگزلیگ (جام‌ پادشاهان) به وسیله جرارد پیکه و آگوئرو راه‌اندازی شده و بزرگانی چون نیمار، کاسیاس، توتی، ابراهیموویچ و ماریو گوتزه به‌ عنوان مدیر در مسابقات حاضر خواهند بود.

 

اشکان دژاگه به عنوان اولین ایرانی حاضر در این مسابقات، در تیم ماریو گوتزه متشکل از چندی از بازیکنان سابق آلمانی فوتبال و فوتسال این کشور به میدان خواهد رفت.

اشکان دژاگه (زادهٔ ۱۴ تیر ۱۳۶۵) بازیکن فوتبال ایرانی-آلمانی است که در پست وینگر بازی می‌کند. وی سابقه ۵۹ بازی ملی و ۱۱ گل ملی را با تیم ملی ایران در کارنامه خود دارد.

او تاکنون در تیم‌های هرتابرلین و وولفسبورگ در بوندس‌لیگا بازی کرده‌است. او در سال ۲۰۱۲ با قراردادی ۳ ساله به فولام پیوست. او در رده ملی، برای تیم‌های پایه آلمان بازی کرده‌است و در رده بزرگسالان، از لحاظ قانونی می‌توانست هم برای تیم ملی فوتبال آلمان و هم برای تیم ملی فوتبال ایران بازی کند. اما به دلیل علاقه‌ای که به ایران داشت با اینکه رسانه‌ها شانس دعوت شدن به تیم بزرگسالان آلمان را به او داده بودند برای تیم ملی ایران به میدان رفت.

از باشگاه‌هایی که اشکان دژاگه در آنها بازی کرده می‌توان به هرتابرلین، وولفسبورگ، فولام، العربی قطر، ناتینگهام فارست، تراکتور، الشحانیه و فولاد اشاره کرد.

زندگی شخصی
اشکان دژآگه از کردهای خراسان ایران بوده و مقیم برلین وی با همسر آلمانی-ایرانی (شقایق) و دخترانش (آلیا و آلیشا و آمایا) زندگی می‌کند.در زندگی اجتماعی علاقه به مراسم خیریه داشته و در بیشتر آنها فعالیت دارد.

اشکان دژآگه در می سال ۲۰۱۴ پروفایل دی‌ان‌ای خود را برای پژوهش و آزمایش دربارهٔ جراحت‌های ورزشی هدیه داد.

عملکرد باشگاهی
دژآگه در فولام
ولفسبورگ
دژاگه فوتبال خود را با هرتابرلین آغاز کرد، سه فصل برای این تیم به میدان رفت و سپس راهی ولفسبورگ شد تا شش فصل با پیراهن این تیم بازی کند. حاصل حضور دژاگه در ولفسبورگ، ۱۳۲ بازی و به ثمر رساندن ۱۸ گل بود. وی در زمان حضور خود در ولفسبورگ بازی‌های درخشانی را به نمایش گذاشت.

دژآگه در بوندسلیگا پنج فصل را سپری کرد و بیش از ۱۵۰ بار به میدان رفت. او در ولفسبورگ موفق شد، به قهرمانی بوندسلیگا دست یابد و در موفقیت آن تیم نقش مهمی را ایفا کند. دژآگه در تابستان سال ۲۰۱۲ با نظر مارتین یول با مبلغی اعلام نشده از ولفسبورگ به فولام پیوست. دژاگه در ۴۴ بازی رسمی برای فولام ۶ گل به ثمر رساند و در مجموع بازی‌های قابل قبول و درخشانی را در لیگ برتر انگلیس به نمایش گذاشت.

العربی
سایت باشگاه فولام با تأیید خبر انتقال اشکان دژاگه به العربی لیگ ستارگان قطر نوشت:

باشگاه انتقال اشکان دژاگه به فولام به ازای مبلغی نامعلوم را تأیید می‌کند. این بازیکن ایرانی، در طی دو سال بازی در جنوب غرب لندن، در ۴۹ بازی به میدان رفت و ۶ گل برای تیم به ثمر رساند. اشکان در دیدارهای حساس فصل قبل عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود بر جای گذاشت. تمام اعضا و طرفداران باشگاه فولام، از اشکان دژاگه به خاطر تلاش‌هایش در طول حضور در این تیم، تشکر می‌کنند.
سرانجام در ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۴، دژاگه با قراردادی ۶٫۳ میلیون پوندی، راهی العربی قطر شد. او با این قرار به گران‌ترین بازیکن فوتبال ایران تبدیل شد.

بازگشت به ولفسبورگ
دژاگه پس از دو فصل حضور در العربی قطر در نقل و انتقالات زمستانی ۲۰۱۷ به وولفسبورگ بازگشت.

دژاگه در رده‌های سنی زیر ۱۷ سال، زیر ۱۹ سال و زیر ۲۱ سال برای آلمان بازی کرده‌است. او در سال ۲۰۰۹ با پیراهن شماره ۹ در بازی‌های زیر ۲۱ سال اروپا همراه با مانوئل نویر، سامی خدیرا و مسعود اوزیل برای آلمان بازی کرد و به قهرمانی رسید.دژآگه در این دوره یک گل به ثمر رساند.

او قرار بود در بازی مقابل تیم ملی فوتبال جوانان اسرائیل در چارچوب رقابت‌های مقدماتی قهرمانی سال ۲۰۰۹ (میلادی) اروپا در میان تیم‌های فوتبال زیر ۲۱ ساله‌ها که در روز ۱۲ اکتبر ۲۰۰۷ برگزار می‌شد شرکت کند. اشکان پس از آگاهی از قرار گرفتن تیم ملی زیر ۲۱ ساله‌های آلمان در برابر اسرائیل، و پیش از عزیمت به اطلاع دیتر آملیتس مربی زیر ۲۱ ساله‌های آلمان رسانده بود که به دلیل پیش‌بینی‌های موجود از وضعیت اسرائیل، این تیم را برای بازی در مقابل اسرائیل همراهی نخواهد کرد. او عنوان کرد: «مربی با اصل و نسب ایرانی من آشنا است و معذوریت‌های سیاسی من را برای عدم شرکت در بازی روز جمعه درک می‌کند»

امتناع اشکان دژاگه از سفر به اسرائیل به همرا تیم ملی زیر ۲۱ سال آلمان، بازتابهای گسترده‌ای در رسانه‌های کشور آلمان داشت. پس از جنجال به‌وجود آمده، اشکان در گفتگویی با نشریه شب (Stern) چاپ آلمان اعلام کرد: «در رگهای من بیشتر خون ایرانی جاری است تا آلمانی، باید این مسئله را پذیرفت. والدین من ایرانی هستند. ایران، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.» او همچنین در پاسخ به پرسشی گفت: «دین من اسلام است، به خداوند ایمان دارم. پیش از هر بازی خدایم را ستایش می‌کنم. این آئین من است.»

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط