حفر تونل و معدن با دستگاه بومی/ ایران ششمین کشور تولید کننده

محققان کشور در یک شرکت دانش بنیان موفق به بومی سازی دستگاه های حفاری تونل و استخراج معادن زیر زمینی شدند.

به گزارش رصد روز، شاهد شیرین مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده دستگاه های حفاری تونل و استخراج معادن زیرزمینی اظهار کرد: در این شرکت دستگاه های حفاری تونل و استخراج معادن زیرزمینی را با کسب دانش فنی و براساس طراحی ایرانی به تولید می رسانیم و اولین شرکت سازنده و ارائه دهنده زنجیره کامل دستگاه های مربوط به مکانیزاسیون حفاری تونل و استخراج معادن زیرزمینی هستیم که به صورت مکانیزه عملیات تونل سازی را در معادن زیرزمینی اجرا می کند و مواد حفاری شده را به بیرون منتقل می کند.

وی با بیان اینکه از این دستگاه می توان در اجرای پروژه های تونل سازی شهری مانند (متروها، زیرگذرها، آب و فاضلاب، برق و انرژی) و در پروژه های معدنکاری ( سرب، روی، مس، زغال سنگ و…) استفاده کرد، گفت: با توجه به در دست بودن طراحی این محصولات در شرکت دانش بنیان ما، امکان سفارشی سازی این دستگاه ها متناسب با نیاز هر پروژه وجود دارد.

به گفته وی، این دستگاه امکان حفاری در مقاطع و اشکال مختلف به صورت دایره ای، مستطیل، D شکل، نعل اسبی و… و همچنین استخراج انتخابی در معادن رگه ای را دارد.

وی گفت: دستگاه های حفاری تولید این شرکت امکان ایجاد راندمان تا ۴ برابر نسبت به روشهای سنتی معمول را برای پروژه ها ایجاد می کند و در ایران و در غرب اسیا شرکت دیگری در تولید اینگونه دستگاه های حفاری وجود ندارد.

شیرین با اشاره به نمونه های خارجی این دستگاه گفت: پیش از این تکنولوژی ساخت و تولید اینگونه دستگاه های حفاری در اختیار تعداد معدودی از شرکتهای آمریکایی، آلمانی، روسی و چینی بوده و ایران به عنوان ششمین یا هفتمین کشور به جمع تولید کنندگان چنین دستگاهی پیوسته است.

مدیرعامل شرکت خاطر نشان کرد:روش های فعلی دستی و سنتی همچون پیکور و چکش های دستی برای حفر تونل، علاوه بر نداشتن ایمنی، راندمان مطلوبی ندارند و هزینه زیادی نسبت به استفاده از دستگاه حفاری دارند.

وی افزود: البته که روش چال زنی و انفجار نیز از روشهای حفر تونل به شمار می رود که این روش ها راندمان پایینی دارد به طوریکه ۸۰ سانتی متر تا یک متر در روز را حفر می کنند. این درحالی است با دستگاه حفاری شرکت سرعت کار بالا می رود و حداقل ۲ تا ۷ متر حفر تونل در یک روز خواهیم داشت.

وی در خصوص دیگر مزیت استفاده از این تکنولوژی گفت: در روش مکانیزه تعداد پرسنل مستقیم یک سوم روش های سنتی است که باید در این خصوص توجه داشت که راندمان استفاده از دستگاه بسیار بیشتر از روش های سنتی است.

وی با اشاره به مزیت های این دستگاه نسبت به نمونه خارجی گفت: این محصول با کیفیت مشابه امریکایی و اروپایی و قیمت رقابتی حتی با نمونه های چینی در حال ارائه است و از طرفی ابعاد و توان دستگاه متناسب با شرایط پروژه های تونل سازی و معدن کاری زیرزمینی کشور است.

شیرین با بیان اینکه این دستگاه را می توان از راه دور کنترل کرد، گفت: از سال ۱۴۰۰ تا کنون با کشورهایی همچون قطر، امارات، عراق افغانستان، ترکیه و هند بازاریابی های صادارتی انجام دادیم و بنا داریم امسال اولین رکورد صادراتی را ثبت کنیم.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار