خبر افزایش صادرات نفت ایران به دو میلیون بشکه در روز اغراق آمیز است

به گزارش رصد روز، حمید حسینی، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، درباره گزارش بلومبرگ مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران تا ۲ میلیون بشکه در روز گفت: اینکه تقاضا در بازار وجود دارد و مصرف دنیا به ۱۰۳ میلیون ...

به گزارش رصد روز، حمید حسینی، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، درباره گزارش بلومبرگ مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران تا ۲ میلیون بشکه در روز گفت: اینکه تقاضا در بازار وجود دارد و مصرف دنیا به ۱۰۳ میلیون بشکه در روز رسیده و تولید با میزان تقاضا هماهنگ نیست، شکی وجود ندارد. نتیجتا قیمت تا ۸۷ دلار در هر بشکه افزایش یافت. اما توان صادرات ۲ میلیون بشکه ایران کمی دارای شک و تردید است. ما ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه را در داخل مصرف می‌کنیم و ۱ میلیون و چهارصد هزار بشکه توان فروش داریم.طبق گزارش بلومبرگ، صادرات نفت ایران از ۲ میلیون بشکه عبور کرده است. اما طبق شرایط فنی فعلی در صنعت نفت، به نظر نمی‌رسد، کشور توان تولید بیشتر از ۳ میلیون بشکه را داشته باشد. از طرفی مصرف داخلی نفت نیز باید در این بین محاسبه شود و میزان نفت باقی‌مانده با این حساب به ۲ میلیون بشکه نمی‌رسد.

حمید حسینی، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، درباره گزارش بلومبرگ مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران تا ۲ میلیون بشکه در روز به «انتخاب» گفت: اینکه تقاضا در بازار وجود دارد و مصرف دنیا به ۱۰۳ میلیون بشکه در روز رسیده و تولید با میزان تقاضا هماهنگ نیست، شکی وجود ندارد. نتیجتا قیمت تا ۸۷ دلار در هر بشکه افزایش یافت. اما توان صادرات ۲ میلیون بشکه ایران کمی دارای شک و تردید است. ما ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه را در داخل مصرف می کنیم و ۱ میلیون و چهارصد هزار بشکه توان فروش داریم. ما نفت خام خاصی روی آب نداشتیم که از آن طریق صادر کنیم. اینکه اعلام شود ایران ۲ میلیون بشکه در روز صادر می کند کمی اغراق آمیز است. این صحبت آمریکایی‌ها را تحریک می‌کند که با ایران مقابله کنند. به نظر می‌رسد گزارش بلومبرگ با واقعیت‌های فعلی کشور هماهنگ نباشد.

وی در ادامه درباره میزان تولید نفت اشاره کرد: ظرفیت تولید روزانه کشور ۳ میلیون بشکه است و باید سرمایه‌گذاری برای تولید بیشتر انجام شود. زمان لازم است تا به بازار برگردیم و میزان تولید گذشته را احیا کنیم. گزارشی نیز تاکنون به دست نیامده که تولید ما بیش از ۳ میلیون بشکه شده باشد.

حسینی درباره تغییر و تحول در بازار صادرات فرآورده‌های نفتی پس از توافقات اخیر گفت: خیر در بازار فرآورده های نفتی و پتروشیمی اتفاق خاصی رخ نداده است. بازار روال عادی خود را دارد. به نظر می‌آید که بازار رو به بهود است و تقاضا وجود خواهد داشت. البته وضعیت اقتصاد جهانی خیلی وضعیت عادی نیست و همه نگران بازار نفت هستند. به خصوص گزارش هایی که از بازار چین آمده وضعیت رشد اقتصادی آن در شش ماه نخست سال مطلوب نبوده و پیش‌بینی می‌شود که رشد ۵ درصد نیز نخواهد داشت، لذا پیش بینی نمی‌شود که تقاضا در سال آینده بیشتر باشد. امسال تقاضای جهان بیش از ۲ میلیون بشکه افزایش یافت اما در سال آینده به نظر نمی‌آید خیلی سال پررونقی برای اقتصاد دنیا باشد. اکثر کشور‌های اروپایی در حال رکود هستند. اقتصاد چین هم وضعیت خوبی ندارد. لذا به نظر نمی‌آید اتفاق خاصی برای بازار‌های جهانی رخ دهد. البته بستگی به سیاست اوپک و اوپک پلاس هم دارد.

منبع:انتخاب

مطالب مرتبط

آخرین اخبار