خبر خوش برای سهامداران بانک صادرات

بانک صادرات به منظور اجرای قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر اقدام به عرضه بیش از یک میلیارد از سهام بیمه البرز کرده است که از این جهت حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال سود در دفاتر این بانک شناسایی شد که این موضوع می تواند در روزهای منتهی به پایان س...

بانک صادرات به منظور اجرای قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر اقدام به عرضه بیش از یک میلیارد از سهام بیمه البرز کرده است که از این جهت حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال سود در دفاتر این بانک شناسایی شد که این موضوع می تواند در روزهای منتهی به پایان سال اتفاقات خوبی را برای سهامداران رقم بزند 

به گزارش اختصاصی رصد روز، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در سال ۹۴ در ۶۰ ماده تصویب و به همه دستگاههای اجرایی در بخشهای دولتی و خصوصی ابلاغ شد. مسئله ای که باید اذعان کرد علیرغم صراحت قانونگذار در بیان موارد هنوز بسیاری از مفاد آن اجرایی نشده در حالیکه اجرای بی کم و کاست آن می تواند آورده قابل توجهی برای نظام مالی و اداری کشور به همراه داشته باشد.

بند الف ماده ۱۶ این قانون بانکها و مؤسسات اعتباری را مکلف می کند سالانه حداقل سی و سه درصد (۳۳%) اموال خود اعم از منقول، غیرمنقول و سرقفلی را که به تملک آنها و شرکت های تابعه آنها درآمده است و به تشخیص شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مازاد می باشد، واگذار کنند. منظور از شرکت های تابعه مذکور، شرکت هایی هستند که بانک ها و مؤسسات اعتباری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مالک بیش از پنجاه درصد (۵۰%) سهام آن باشند یا اکثریت اعضای هیأت مدیره آن را تعیین کنند.

بند ب این ماده تصریح می کند؛ بانکها و مؤسسات اعتباری باید سهام تحت تملک خود و شرکت های تابعه خود را در بنگاه هایی که فعالیت های غیربانکی انجام می دهند، به استثنای طرح های نیمه تمام شرکت های تابعه واگذار کنند. تشخیص «غیربانکی» بودن فعالیت بنگاه هایی که بانک ها، مؤسسات اعتباری و شرکت های تابعه، سهامدار آنها هستند، برعهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

به همین منظور از چندسال پیش تاکنون شاهد تلاش بسیاری از بانکها در جهت اجرای این قانون بودیم هرچند که باید اذعان کرد با توجه به انتفاع سهامداران بانکهای خصوصی از این مسئله باید نهایت مراقبت در پرداختن به این موضوع را داشت.

سهامداران بانک صادرات بخوانند

بانک صادرات به همین منظور تعداد ۱.۰۱۳.۶۲۹.۹۸۷ سهم معادل ۲.۸۹ درصد از سهام شرکت بیمه البرز در تاریخ  ۱۴۰۱/۱۲/۹ به مبلغ هر سهم ۲۴۴۰ ریال عرضه و از این جهت حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال سود در دفاتر این بانک شناسایی شد.

کارگزار خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش به سامانه معاملاتی است که معادل ۱۰ درصد ارزش سهام موضوع معامله بر اساس قیمت پایه را به صورت نقد یا ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط به نفع شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از مشتری دریافت و حسب مورد به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا ارائه نمایند و تاییدیه شرکت مزبور را مبنی بر اخذ تضامین مربوطه به شرکت بورس اوراق بهادار تهران تحویل دهند.

 

مطالب مرتبط