حسین فرهیدزاده خطاب به شرکت‌های خودروسازهای ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو و خودروسازان خصوصی اصلاح شرایط گارانتی خودرو را ابلاغ کرد.

سازمان حمایت در مقطعی که بحث دپوی محصولات فروخته شده شرکت های خودروساز توسط خریداران مطرح بود. مدیران سازمان حمایت با ایجاد محدودیت هایی درباره ابطال گارانتی خودرو به دنبال این بودند تا خریداران را تشویق کنند تا خودروهای در اختیار خود برای حفظ شرایط گارانتی به بازار عرضه کنند. حال به نظر می رسد سازمان حمایت با توجه به شرایط حاکم بر بازار خودرو و موج آرامشی که از چندی پیش در بازار وزیدن گرفته، دیگر نیازی به ایجاد محدودیت برای حفظ گارانتی خودرو نیست.

بر اساس این ابلاغیه، ضمن لغو دو نامه این سازمان پیرامون گارانتی خودروها در تاریخ‌های فروردین ماه امسال و پس از آن نامه اردیبهشت ماه سال جاری را لغو و تاکید کرده است که از این پس، مفاد تبصره یک ماده ۲ قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، دوره گارانتی نمی‌تواند کمتر از دو سال یا کارکرد ۴۰ هزار کیلومتر (هرکدام که زودتر به پایان برسد) باشد و این مهم بایستی مبنای ارائه گارانتی قرار گیرد.

در متن نامه رییس سازمان حمایت آمده است:

در راستای اجرای رای در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۲  هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر لزوم ارائه گارانتی به کلیه خودروها، ضمن تاکید بر لغو نامه در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۹۹  این سازمان که طی نامه‌ای در تاریخ ۲۲ آذر  ۱۴۰۱ به آن شرکت اعلام شده است، به اطلاع می‌رساند نامه‌های در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ و همچنین ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ این سازمان نیز کان‌لم‌یکن تلقی شود.

ضروری است مفاد تبصره یک ماده ۲ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو (با اصلاحات بند “ب” ماده ۳۴ قانون هوای پاک) که تصریح داشته است *دوره تضمین نمی‌تواند کمتر از دو سال از زمان تحویل خودرو به مصرف‌کننده یا کارکردی برابر با ۴۰ هزار کیلومتر (هر کدام زودتر به پایان برسد) باشد *، مبنای ارائه گارانتی به کلیه خودروها قرار گیرد.

بدیهی است هرگونه دریافت وجه در قبال فعال‌سازی مجدد گارانتی، غیرقانونی بوده و در صورت عدم رعایت مراتب فوق‌الذکر، وفق قوانین و مقررات موضوعه اقدام لازم معمول می‌شود. “

شایان ذکر است که پس از اظهار تولید یا واردات خودرو و اضافه شدن آمار آن به ناوگان، شناسه رهگیری نیز به شناسنامه خدمات پس از فروش اضافه می‌شود و از آن لحظه به بعد، خدمات پس از فروش قابل پیگیری است و شبکه خدماتی باید طی حدفاصل هفت روز پاسخ مردم را بدهد.

منبع:اکوایران

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید