خودرو‌های ژاپنی و کره‌ای به ایران می‌آیند؟

علی رضایی عضو کمیسیون اقتصادی در خصوص واردات خودرو گفت: من به چند دلیل موافق واردات خودرو هستم. اولاً کیفیت خودرو‌های داخلی خوب نیست و باید این را بپذیریم. بعضی واقعیت‌ها تلخ است، ولی ما باید بپذیریم. البته ما باید به عنوان ایرانی اول به ...

به گزارش رصد روز، به هر حال پراید با بنز و بی‌ام‌و تفاوت دارد. در ادامه این نماینده توضیح داد: در بیشتر تصادفاتی که در جاده‌ها رخ می‎دهد، ماشین‌های داخلی بیشترین خسارت را می‌بینند. اما ماشین‌های خارجی، چون از مواد اولیه بهتری ساخته شده‌اند، مقاومت بیشتری دارند. در خودرو داخلی یک تصادف خشن، تلفات بسیاری بر جای می‎ماند. از آنور می‌گوییم تولید داخلی و نیروی ایرانی، از اینور این همه تصادف و تلافات می‌دهیم.

رضایی بیان کرد: بنابراین اگر بازار رقابتی بشود و خودرو خارجی وارد شود، شرایط بهتر می‎شود. البته نباید خودرو چینی که واردکنندگان قطعه که منافعشان درگیر است، وارد کنند. بلکه باید خودرو‌های شرکت‌های بزرگ مثل شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای وارد بشود و فکر کنم این شرایط فضا را رقابتی می‌کند. همچنین مردم استقبال می‌کنند به نظرم قیمت هم تعدیل می‌شود. یعنی قیمت خودرو کاهشی می‎شود، البته به شرطی که وزارت اقتصاد و گمرک تعرفه خیلی بالا نبندد. من معتقد هستم که تعرفه را باید بسیار پایین ببندند و ماشین خارجی وارد کشور شود و مصرف‌کننده تشخیص دهد که ماشین خارجی یا ماشین ایرانی استفاده کند. این عضو کمیسیون اقتصادی مطرح کرد: هر موقع ما قیمت دستوری داشتیم، نتیجه عکس گرفتیم.

برای مثال مسئولی می‌گوید قیمت ماشینی ۶۰ میلیون است و بازار عکس العمل منفی نشان می‌دهد و قیمت آن ماشین ۲۰۰ میلیون می‎شود. در قیمت خودرو و سایر بازار‌های سرمایه عرضه و تقاضا نرخ را تعیین می‌کند. اگر دستوری باشد با واکنش منفی مخاطبین، مردم و جامعه هدف که خریدار خوردو است، روبه‌رو می‌شود.

وی در نهایت گفت: من معتقد هستم که هر چه زودتر دولت باید آیین نامه را ابلاغ کند. سخنگوی دولت هم اعلام کرد آیین‌نامه به زودی تایید و اجرا می‌شود. اما تا امروز دولت عقب انداخته است و ما علت آن را نمی‎دانیم؟! به هر حال دولت باید آیین‌نامه را هر چه زودتر ابلاغ کند که عملیاتی شود و نخستین محموله خودرو خارجی وارد شود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار