دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی: قیمت‌گذاری دستوری دست وزارت صمت نیست و دستور از بالا است

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: تولیدکننده‌ها براساس مستندات خودشان اقدام به واقعی‌سازی قیمت‌ها کردند و این موضوع به دلیل این که راه فعالیت واحدها مسدود می‌شد، اجتناب‌ناپذیر است، بله افزایش غیررسمی قیمت در بعضی موارد اتفاق افتاد...

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: تولیدکننده‌ها براساس مستندات خودشان اقدام به واقعی‌سازی قیمت‌ها کردند و این موضوع به دلیل این که راه فعالیت واحدها مسدود می‌شد، اجتناب‌ناپذیر است، بله افزایش غیررسمی قیمت در بعضی موارد اتفاق افتاده است.

به گزارش رصد روز، عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران درخصوص اظهارات اخیر سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق که گفته بود اغلب لوازم خانگی کره‌ای موجود در ایران، در داخل کشور ساخته شده‌اند و فقط مارک آن برند نصب شده است، گفت: بله، این موضوع به صورت محدود وجود دارد، یک سری برندهایی که بعضا برند کره‌ای محسوب می‌شوند، در ایران هم تولید می‌شود و صرفا عنوان آن برند را استفاده می‌کنند.

هاشمی در رابطه با واردات هم با وجود ممنوعیت گفت: هم کولبران وارد می‌کنند و هم این که وزارت کشور سهمیه‌هایی که به یک‌سری مناطق داده بود را افزایش داده و از آن محل واردات انجام می‌شود و این واقعیتی است که وجود دارد.

وی در رابطه با بحث قیمت لوازم خانگی گفت: اخیرا بخشنامه‌ای صادر شده مبنی بر این که مناطق آزاد و ویژه تجاری و صنعتی که ظاهرا ارز به آنها تعلق نمی‌گیرد، می‌توانند بدون انتقال ارز مواد اولیه وارد کنند. با توجه به این که نمی‌دانیم تولیدکننده‌های لوازم خانگی که در این مناطق هستند می‌توانند از تالار دوم استفاده کنند یا نه، حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد تفاوت نرخ ارز خواهد بود که این کاملا با بحث قیمت‌گذاری دستوری در تناقض است و انجمن همیشه با ارائه مدارک مستند و مستدل پیگیر این موضوع بوده است.

هاشمی افزود: تورم را هم که مرکز آمار بالای ۶۰ تا ۶۵ درصد اعلام کرده، منطقی بیایند قیمت‌ها را تعدیل کنند. ضمن این که قیمت‌گذاری دستوری ظاهرا موضوعی است که از بالا دستورش آمده و دست وزارت صمت هم نیست که بخواهد همکاری کند یا نکند، سازمان حمایت هم این وسط اختیار تام ندارد و فقط ستاد تنظیم بازار است که قیمت‌گذاری دستوری را دنبال می‌کند، ما به آنجا هم نظراتمان را منعکس کرده‌ایم، نهایتا باید این قیمت‌گذاری دستوری که مشکلات عدیده‌ای را برای واحدها ایجاد کرده جمع شود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: نحوه و مکانیسمی که در سازمان حمایت تعیین قیمت می‌شود، ضد تولید است و حداقل باید این دستورالعمل اصلاح شود. علی‌رغم این که نکات اصلاحی را اعلام کردیم متاسفانه بدون اقدام مانده و آنقدر شرایط کاری دچار روزمرگی شده که نرسیده‌اند این موارد را ببینند و نظر دهند. لذا واحد تولیدی یا باید کاهش تولید دهد و یا کیفیت را پایین بیاورد که هیچ کدام در قاموس تولید و تولیدکننده نمی‌گنجد.

وی ادامه داد: حتی اگر دولت اصرار شدید به حفظ قیمت‌گذاری دستوری دارد، حداقل مکانیسم قیمت‌گذاری در سازمان حمایت اصلاح شود. ما نکات مهم را به سازمان حمایت، ستاد تنظیم بازار و معاون اول رییس‌جمهور اعلام کرده‌ایم، باید فکر چاره‌ای کنند. اگر امسال این روند ادامه پیدا کند، حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش تولید خواهیم داشت.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تصریح کرد: در نتیجه چنین وضعیتی تولیدکننده‌ها براساس مستندات خودشان اقدام به واقعی‌سازی قیمت‌ها کردند و این موضوع به دلیل این که راه فعالیت واحدها مسدود می‌شد، اجتناب‌ناپذیر است، بله افزایش غیررسمی قیمت در بعضی موارد اتفاق افتاده است.

هاشمی در پایان گفت: اولویت ما الان اول بحث عدم تامین ارز است که توسط بانک مرکزی قفل شده است و دوم بخشنامه‌ای است که برای واحدهای مستقر در مناطق آزاد و ویژه صادر شده و ظاهرا تخصیص ارز برای آنها صورت نمی‌گیرد و گفته شده که بدون انتقال ارز مواد اولیه وارد کنند که این خودش مساوی است با ارز آزاد و حداقل ۲۰ درصد حتی با تالار دوم تفاوت دارد و شدیدا رقابت را برای این واحدها مشکل خواهد کرد، این مورد به علاوه وجود قیمت‌گذاری دستوری، عملا به معنای تعطیلی واحدهای تولیدی است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط