درآمد نفت ایران ۸ برابر سال گذشته

گزارش آماری مندرج در مقدمه بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور نشان می دهد درآمد نفتی کشور در ۵ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ برابر شده است. به گزارش رصد روز، چگونگی مواجهه با تحریم یکی از شاخص ترین وجوه تمایز دولت سیزدهم و ...

گزارش آماری مندرج در مقدمه بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور نشان می دهد درآمد نفتی کشور در ۵ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ برابر شده است.

به گزارش رصد روز، چگونگی مواجهه با تحریم یکی از شاخص ترین وجوه تمایز دولت سیزدهم و دولت قبل است. دولت قبل «توافق به هر قیمت» را تنها راه رهایی از مشکلات ناشی از تحریم معرفی می‌کردند. در مقابل اما دولت سیزدهم از زمان انتخابات سال گذشته تا کنون، اقدامات مختلفی برای کاهش آثار تحریم در پیش گرفته تا با کاهش آثار منفی تحریم و بهبود شرایط اقتصادی، موضع خود در مذاکرات را تقویت کرده تا از این رهگذر، توافقی متوازن‌تر و امتیازات ملموس‌تری برای کشور به ارمغان آورد. از جمله اقدامات دولت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، پیگیری دیپلماسی نفتی و بازاریابی برای فروش نفت بود که در نهایت به رشد چشمگیر فروش نفت منجر شد. هرچند آمار فروش نفت از زمان دولت گذشته محرمانه شد اما هر از گاهی در اظهارات مسئولین یا گزارش‌های نهادهای رسمی کشور، جزئیاتی از وضعیت فروش نفت کشور منتشر می‌شود. بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور که آیت الله رئیسی صبح امروز ابلاغ کرد، جزئیاتی از وضعیت فروش نفت کشور در سال جاری را افشا کرد.

 

رشد ۸ برابری فروش نفت در ۵ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل

 

در مقدمه بخشنامه‌ای که صبح امروز ابلاغ شد، جزئیاتی از تحولات اقتصادی کشور از سال گذشته تا کنون اعلام شد. در بخشی از متن بخشنامه بودجه ۱۴۰۲ آمده است:

 

شواهد آماری نشان می‌دهد که رشد اقتصادی غیرنفتی با روند فزاینده از رقم ۳.۱ درصد در بهار ۱۴۰۰ به ۴.۳ درصد در بهار ۱۴۰۱ افزایش یافت.

 

با دیپلماسی اقتصادی فعال دولت، درآمدهای حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱ برابر و در ۵ ماه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه حدود ۸ برابر شده است.

 

نرخ بیکاری همچنان تک رقمی مانده و متوسط آن برای سال ۱۴۰۰و بهار ۱۴۰۱ حدود ۹.۲ درصد بوده است.

 

نرخ تورم منتهی به مرداد ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۳.۷ واحد درصد کمتر شده است.

 

ضریب جینی به عنوان معیار اندازه‌گیری توزیع درآمد در سال ۱۴۰۰ با اندکی بهبود به ۳۹ درصد رسید و انتظار آن است که در سال جاری نیز بهبود یابد.

 

درآمدهای عمومی نیز به عنوان منبع پایدار بودجه در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۶.۵ درصد رشد داشته است.

 

در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۸.۶ میلیارد دلار کالا از کشور صادر و بیش از ۵۳ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل آن به ترتیب بیش از ۳۹.۶ درصد و ۳۶.۳ درصد افزایش داشته است.

 

در ۵ ماهه نخست امسال حدود ۲۰.۹ میلیارد دلار کالا از کشور صادر شده است و حدود ۲۱.۶ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب بیش از ۲۱.۳ درصد و ۱۹.۶ درصد افزایش داشته است.

 

در شش ماهه نخست امسال بالغ بر ۱۴۱.۵ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به خانوارها پرداخت شده است که ۱.۶ برابر کل پرداختی سال ۱۴۰۰ (۸۶ هزار میلیارد تومان) بوده است.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط