درآمد ۱۰۰ میلیون دلاری ترامپ از نوشتن کتاب و حضور در برنامه‌های تلویزیونی

اگر روسای پیشین آمریکا برای روایت تجربه‌های هشت سال حضور در کاخ سفید رقمی بین ۱۰ تا ۶۰ میلیون دلار گرفتند، دانلد ترامپ برای نوشتن روایت خاطره‌های چهار سال ریاست جمهوری جنجالی و پرحاشیه خود می‌تواند تا ۱۰۰ میلیون دلار به جیب بزند.

به گزارش رصد روز ، به نقل از گاردین، هر چند ترامپ هنوز ناکامی و شکست خود را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نپذیرفته اما گفته می‌شود پیش از خروج از کاخ سفید یک قرارداد ۱۰۰ میلیون دلاری برای نوشتن کتاب خاطره‌های خود و تولید برنامه‌های تلویزیونی امضا کرده است. چند ناشر و شبکه تلویزیونی معتبر با پیشنهادهای وسوسه‌کننده خود سراغ ترامپ رفته و به نظر می‌رسد هنوز پاسخ قطعی نگرفته‌اند. چرا که او همچنان به ماندن در کاخ سفید امیدوار است.

باراک و میشل اوباما که سال ۲۰۱۷ از کاخ سفید خارج و وارد دنیایی دیگر شدند، برای نوشتن کتاب زندگی و خاطره‌های خود یک قرارداد ۶۰ میلیون دلاری با پنگوئن رندم هاوس بستند. همین ماجرا برای بیل کلینتن در سال ۲۰۰۴ رقمی در حدود ۱۵ میلیون دلار سود داشت و جرج بوش هم در ۲۰۱۰ برای کتاب «لحظه‌های تصمیم‌گیری» ۱۰ میلیون دلار از ناشر گرفت. حالا نوبت به ترامپ رسیده که خاطره‌هایش را از چهار سال اقامت در کاخ سفید بازگو و برای انتشار آن میلیون‌ها دلار پول دریافت کند.

البته این برنامه‌ای است که رئیس جمهوری آمریکا پس از خروج از کاخ سفید پیش رو دارد. اگر شکایت‌های بهانه‌جویانه او از روند رای‌گیری در انتخابات سوم نوامبر به نتیجه برسد و جو بایدن پیروز انتخابات معرفی نشود، آن وقت ترامپ چهار سال دیگر برای ماندن در قدرت و افزودن بر قطر کتاب خاطره‌های خود زمان دارد. گرچه در شرایط فعلی اوضاع به سود او پیش نمی‌رود و تقریبا تمام رسانه‌های مهم و معتبر ایالات متحده بایدن را پیروز انتخابات و رئیس جمهوری بعدی آمریکا نامیده‌اند.

اگر ترامپ انتخابات را ببازد، آن وقت نزدیک به ۷۳ میلیون رای‌دهنده به او یک بازار بزرگ برای خریدن کتاب خاطره‌هایش خواهند بود. در چهار سال گذشته تقریبا تمام کتاب‌های ضد ترامپ در بازار بسیار پرفروش و جنجالی شده‌اند و بعید است هواداران رئیس جمهوری آمریکا مشتریان این کتاب‌ها بوده باشند. «ترامپ: هنر معامله» کتاب پیشین دانلد ترامپ است که تونی شوارتس نوشت و سال ۱۹۸۷ به نام ترامپ منتشر شد. با اینکه رئیس جمهوری آمریکا خودش را یک نویسنده ماهر می‌داند اما شوارتس به جد معتقد است او حتی یک کتاب هم در عمرش نخوانده است.

سایمن اند شوستر یکی از ناشرانی است که شاید برای انتشار کتاب خاطره‌های ترامپ دست بالا را داشته باشد. در سال‌های اخیر منتشر کردن کتاب‌های افراد مساله‌دار و جنجالی به موضوعی بحرانی در بازار نشر آمریکا تبدیل شده و شرکت‌هایی که وارد این بازی پرسود می‌شوند، باید پیامدهای ناگوار آن را هم بپذیرند. از جمله ماجرایی که برای شرکت هچت پیش آمد و پس از اعتراض گسترده و آشکار کارمندان، مدیران این بنگاه نشر تصمیم گرفتند قید انتشار کتاب وودی آلن را بزنند.

از سوی دیگر، بازار کتاب‌های ضد ترامپ حسابی داغ بود و چهره‌ها و نویسندگانی چون مایکل وولف، مری ترامپ (برادرزاده رئیس جمهوری آمریکا)، باب وودوارد، جیمز کومی، شان اسپایسر و اوماروسا مانیگولت نیومن بدون دردسر وارد فهرست پرفروش‌های آمریکا و جهان شدند. حالا اگر ترامپ یک کتاب بنویسد و درصدی از آن ۷۳ میلیون نفری که به او رای داده‌اند کتابش را بخرند، کسی می‌تواند سود خود ترامپ و ناشر را از این شمارگان میلیونی برآورد کند؟

اگر هم حتی ناشران نخواهند کتاب خاطره‌های ترامپ را منتشر کنند، رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند راه پسرش دانلد ترامپ جونیر را برود و خودش کتاب را چاپ و روانه بازار کند. البته باید مراقب باشد روی جلد کتاب اشتباه پسرش را مرتکب نشود. ترامپ کوچک در نوشتن عنوان فرعی کتاب «امتیاز لیبرال بودن» یک اشتباه دستوری داشت و مدت‌ها موضوع خنده و شوخی مردم و کتابدوستان در شبکه‌های اجتماعی بود.

 

 

 

 

 

 

همشهری آنلاین

مطالب مرتبط