دست از سر خود بردار!/خودتحقیری؛ عامل تخریب گر شخصیت افراد

یک جامعه شناس در رابطه با معضل خودتحقیری در برخی از افراد توضیحاتی داد.

به گزارش رصد روز،  شاید شما هم در زمره افرادی هستید که دائم در حال کوبیدن و تحقیر خود هستید و در حقیقت خود را آن گونه که شایسته و بایسته است نمی بینید و توجهی به توانمندی ها و استعدادهای خود نمی کنید و چشمتان فقط به نقاط ضعفتان است که همین بهانه ای در دست دیگران می شود.
اگر شما جزء افراد خودتحقیر هستید باید توجه کنید که با این دیدگاه و نظر و تکرار جملاتی با این مضمون، باعث کاهش سطح عزت نفس و اعتماد به نفس خود به طور روزانه می‌شوید. چرا که وقتی فرد، خودش را باور نداشته باشد و از نگاه خود، هر کاری که انجام بدهد را یک کار نادرست و زشت بداند و بر این تصور باشد که هیچ فردی او را تایید نمی‌کند و کارهایش موردپسند دیگران نیست نباید انتظار این واقعیت را داشته باشد که زیبایی‌های درونی و بیرونی او توسط دیگران دیده شوند چرا که این یک حقیقت برای همه ماست و باید به آن باور داشته باشیم که این، خودِ ما هستیم که باید در مرحله اول، خودمان و رفتارمان را ببینیم و ارزیابی کنیم  و  کارهای درست و استعدادهایمان را بپذیریم.

 

رویا نوری جامعه شناس در رابطه با خودتحقیری اظهار کرد: فرد با تقویت احساس حقارت در خود، در حالت دفاعی می‌رود که باید در انتظار نشانه‌های تایید نشدن و نادیده گرفته شدن از طرف دیگران باشد که چنین رفتار‌هایی به مرور و به صورت غیرمنصفانه، فرد را رنج خواهد داد، اما فرد باید بداند که خودش این اجازه را داده است که تحقیرش کنند و خود را ارزشمند ندانسته است و برای خود ارزش قائل نبوده است و همین موضوع باعث می‌شود که به سمت دیگران گرایش پیدا کند و از خود تهی شود که همین موضوع زمینه ساز آسیب‌های منفی زیادی می‌شود که از آن جمله می‌توان به مصرف مواد مخدر و محرکه اشاره کرد.

وی بیان کرد: هر فردی حق دارد درمورد چیزی که آزارش می‌دهد عصبانی شود، امّا افرادی که به طور دائم خود تحقیری و خودزنی می‌کنند و در حقیقت، نسبت به خود بیرحم هستند حتی پذیرفتن خشم خودشان به عنوان یک حس طبیعی برای آن‌ها دشوار است.
این جامعه شناس تصریح کرد: افرادی که خودتحقیری می‌کنند از ترس این که از طرف دیگران تایید نشوند و برای این که دیگران آزرده خاطر نشوند سعی می‌کنند از ابراز احساسات منفی خود خودداری کنند که این موضوع باعث می‌شود رنج هایشان به زودی روی هم انباشته و انبار شود که انفجار آن تهدیدشان می‌کند که در این میان، این افراد باید توجه کنند که اگر خشم را به عنوان احساسی سالم بپذیرند با آگاهی مدیریتش می‌کنند و نباید آن را پنهان و نادیده بگیرند.

دست از سر خود بردار

نوری گفت: اگر افراد به ویژه افرادی که خودتحقیری می‌کنند انتظار دارند همه کار‌ها را صد در صد و بی عیب و نقص انجام دهند باید بدانند که فردی واقع بین نیستند و باید توجه کنند که برای هر کاری تنها حرکت کنند و در این مسیر، برداشتن قدم اول بسیار مهم است حتی اگر این حرکت شکوهمند هم نباشد، امّا نشان از باور فرد به واقعیت است. چرا که خطا کردن جزیی از زندگی هر انسانی است و مهم این است که فرد در صدد برطرف شدن آن برآید.

این جامعه شناس در پایان خاطرنشان کرد: وقتی زندگی و تاریخچه کودکی بسیاری از افراد مصرف کننده مواد مخدر را بررسی می‌کنیم، یک نقطه مشترک در صفحه زندگی همه آن‌ها مشاهده می‌کنیم و آن هم این است که ” این افراد از کودکی مورد تحقیر قرار گرفته اند. ” و هرگز خود را باور نداشته اند و با خود نامهربان بوده و هستند.

 

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید   

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط