دلار باید از تبادلات اوراسیا حذف شود

رئیس اتاق بازرگانی تهران می گوید: با توجه به اینکه تجارت منطقه ای میان کشورهای اوراسیا در جریان است می توان انتظار داشت که کشورهای عضو برای تجارت دیگر وابسته به دلار نباشند.

به گزارش رصد روز، مسعود خوانساری امروز در همایش دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا بیان کرد: در طول دهه های گذشته حجم تجارت مشترک میان کشورهای مختلف جهان زیر سایه بهبود تکنولوژی به شکل قابل توجهی افزایش یافته است و امروز توسعه روابط اقتصادی به حدی رسیده موضوعات امنیتی نیز در دل تجارت مشترک دنبال می شود.

وی با بیان اینکه شکل گیری اتحادیه های اقتصادی در توسعه تجارت اهمیت فراوانی دارد تشریح کرد: اتحادیه اروپا یکی از قدیمی ترین اتحادیه های فعال در این حوزه به شمار می رفت، با وجود آنکه در این سال ها مشکلاتی مانند جنگ یا بحران های اقتصادی به وجود آمد این اتحادیه توانست به فعالیت خود ادامه دهد که قطعا در وضعیت اقتصادی کشورهای عضو تاثیرگذار است.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی حتی در شرایط رقابت اقتصادی میان چین و آمریکا نیز نمی توان انتظار داشت که ارتباط میان دو کشور قطع شود و قطعا همکاری های اقتصادی میان آنها نیز ادامه خواهد داشت.

خوانساری با اشاره به اهمیت شکل گیری ارتباط جهانی در اقتصاد اظهار کرد: اصلی ترین و ابتدایی ترین نتیجه این موضوع دسترسی مردم به کالاهای ارزانتر و با کیفیت تر است. از این رو ما می توانیم با حضور در اتحادیه های مختلف اقتصادی فضای رقابت را افزایش دهیم که پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا یکی از این گام های مثبت است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: این اتحادیه اقتصادی ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات کالا و همچنین تعیین نیازهای وارداتی کشور دارد. هر یک از اعضای این اتحادیه دارای مزیت هایی است که ایران می تواند در همکاری با آنها تجارت خود را گسترش بدهد و باید تلاش کنیم در این حوزه به یک استاندارد مشترک برسیم.

وی با اشاره به بحث هایی که در رابطه با حذف دلار و رسیدن به یک ارز جایگزین در اتحادیه ارواسیا صورت گرفته بیان کرد: اینکه تلاش کنیم تجارت از انحصار دلار خارج شود قطعا به نفع کشورها خواهد بود. اینکه در آینده جایگاه دلار چه باشد یک بحث دیگر است اما اینکه ما در منطقه برای تجارت از ارز دیگری جز دلار استفاده کنیم یا برایش یک رقیب دیگر به وجود بیاوریم قطعا اهمیت فراوانی دارد و امیدواریم که اوراسیا این موضوع را نیز پیگیری کند.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار