دلار ترمز برید

قیمت دلار در ساعات پایانی معاملاتی روز پنج شنبه روند افزایشی خود را ادامه داد و با رشد حدود ۷۰۰ تومانی در یک روز به ۳۵ هزار تومان رسید. کارشناسان پیش از این هشدار افزایش نرخ دلار را داده بودند، اما به نظر می رسد «افزایش انتظارات تورمی» و ...

قیمت دلار در ساعات پایانی معاملاتی روز پنج شنبه روند افزایشی خود را ادامه داد و با رشد حدود ۷۰۰ تومانی در یک روز به ۳۵ هزار تومان رسید. کارشناسان پیش از این هشدار افزایش نرخ دلار را داده بودند، اما به نظر می رسد «افزایش انتظارات تورمی» و همچنین «تسریع خروج پول از بورس به بازار ارز و سکه» آب پاکی را بر دستان بازارساز ریخته باشد. در دو ماه گذشته بانک مرکزی در راستای کنترل نرخ دلار تمرکز زیادی بر مساله ارزپاشی داشت.

به گزارش رصد روز،فعالان بازار بخشی از افزایش اخیر نرخ ارز را ناشی از انتظارات تورمی بعد از سخنان رابرت مالی درباره برجام عنوان میکنند؛ جایی که امیدها برای رفع تحریم ها کمرنگ تر شد. البته دولت درصدد است تا مجددا به منظور کنترل بازار ارز و سکه، ارزپاشی را بیشتر کند. صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی (پنج شنبه ۱۲آبان) گفت: قرار است ارزهای پرطرفدار باتوجه به ذخایر بسیار خوب عرضه شود و قابل استفاده در بازار باشد. همچنین رسانه های حامی دولت نیز بر مساله دیدار رئیس بانک مرکزی عمان با صالح آبادی و تاثیر آن بر آزاسازی منابع ارزی تاکید دارند و عنوان می کنند این دیدار در ادامه همکاری سال گذشته با این کشور که ۵۰۰ میلیون دلار از وجوه ایران از انگلیس وصول شد، است.

در هر حال تا اینجای امر، هیچ کدام از این اخبار نتواسنته در روند افزایشی نرخ ارز تاثیرگذار باشد. همچنین یکی دیگر از مسائل تاثیرگذار برقیمت ارز، ریزش قابل توجه بازار سرمایه و انتقال سرمایه ها از بورس به بازار ارز و سکه بوده است. بر اساس گزارش ها در ۳ ماه گذشته ۲۵ درصد ارزش بازار سرمایه از دست رفته است. هر چند رئیس جمهور در ۱۵ ماه پیش و هنگام آغاز فعالیت خود از برنامه های دولت برای خروج بورس از رکود رونمایی کرده بود، اما این وعده ها به درستی عملیاتی نشد و برعکس در چند ماه گذشته شاه تشدید ریزش در بازار سرمایه بودیم. بر این اساس و به باور کارشناسان یکی از دلایل افزایش نرخ ارز کوچ سرمایه ها از بورس به دلار بوده است.

کارشناسان چه می گویند؟

اکثر کارشناسان با توجه به نرخ تورم و سایر مولفه های اقتصای، افزایش نرخ ارز را پیش بینی می کنند و حتی ثبات آن را با توجه به اعتراضات اخیر و وضعیت مبهم برجام عجیب می دانستند. البته به گفته آنها دلیل مهم این مساله می تواند در شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشور باشد. بر اساس گزارش ها حجم قابل توجهی از ارز نیما متقاضی ندارد. این مساله مورد توجه رئیس بانک مرکزی نیز قرار گرفت و البته آن را دلیلی برای موقتی بودن التهابات دلار دانست. این در شرایطی است که به گفته بسیاری از کارشناسان دلیل نبود تقاضا برای دلار نیمایی، نبود چشم انداز مشخص برای فعالان اقتصادی است. در هر صورت به نظرمی رسد دستکم تا دو ماه آینده بازار ارز تمایل به افزایش داشته باشد.  در هفت ماه گذشته تراز تجارت غیرنفتی کشور منفی سه‌میلیارد دلار بوده است و اگر این تراز منفی ادامه پیدا کند معنایش این است که تقاضای ارز برای واردات افزایشی و تقاضای ارز ملتهب می‌شود.

کاهش جزئی نرخ سکه

بر اساس فرمول محاسبه قیمت سکه طلا در بازار ایران نرخ هر قطعه فلز زرد ضرب امامی برابر است با حاصل‌ضرب نرخ دلار غیر‌رسمی در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه، در همین راستا قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها در معاملات امروز به ۱۵ میلیون و ۹۰۰هزار تومان رسید که نسبت به روز چهارشنبه کاهش ۱۵۰هزار تومانی داشت. کاهش قیمت سکه متاثر از ریزش نرخ طلا بود. پس از سخنرانی دیشب پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا مبنی بر اینکه هیچ نشانه ای مبنی بر کاهش تورم وجود ندارد، شاخص دلار دربازار جهانی تقویت شده و اونس طلا ریزش را ثبت کرد و به ناحیه ۱۶۳۴ دلار رسید.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار