رسانه های نور چشمی وزارت ارشاد از شائبه تا واقعیت / اجرای قانون یا خلق ابهام

به گزارش اختصاصی رصد روز ،مسئله رسانه های نور چشمی وزارت ارشاد مسئله ای بود که برخی از فعالان حوزه رسانه پس از انتشار لیست حمایتهای صورت گرفته از برخی رسانه ها عنوان کردند و معتقد بودند اگر برای دریافت یارانه نقدی حمایتی رعایت برخی پارامت...

به گزارش اختصاصی رصد روز ،مسئله رسانه های نور چشمی وزارت ارشاد مسئله ای بود که برخی از فعالان حوزه رسانه پس از انتشار لیست حمایتهای صورت گرفته از برخی رسانه ها عنوان کردند و معتقد بودند اگر برای دریافت یارانه نقدی حمایتی رعایت برخی پارامترهای این وزارتخانه الزامیست پس لزوم پرداخت یارانه نقدی به برخی رسانه ها که نه تنها نظم در انتشار را رعایت نمی کنند بلکه حتی در طول ماه یک تولید محتوا ندارند چیست؟

آذرماه سال قبل بود که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در پورتال سامانه جامع رسانه های کشور شرایط بهره مندی رسانه های مکتوب و برخط را از یارانه نقدی اعلام کرد. مسئله ای که خیلی زود در بین برخی از اصحاب رسانه دلخوزی شدیدی ایجاد کرد زیرا شرایط دریافت این حمایت دارا بودن کد کارگاهی اعلام شده بود و در این میان برخی اعتقاد داشتند که الزام رسانه ها به دارا بودن کد کارگاهی خصوصاً برای برخی از رسانه ها که به صورت دورکار فعالیت می کنند اما در بین رسانه های دارای مجوز و فعال اسمشان دیده می شود اجحاف بزرگی به فعالان رسانه ایست.

روایت ادعاهای فعالان رسانه ای در خصوص رسانه های نور چشمی وزارت ارشاد

 

به گفته برخی فعالان این حوزه مسئله مهم بعدی در پرداخت یارانه نقدی به رسانه ها به موضوع تعدد رسانه های ثبت شده توسط یک شخص یا یک مؤسسه مطبوعاتی بر می گردد در حالیکه آدرس تمام آن رسانه ها یکیست و از لیست بیمه های رد شده برخی از آنها می توان فهمید که تعداد پرسنل فعال در آنها گاهی به تعداد انگشتان یک دست نمی رسد اما به ازای تک تک آنها یارانه نقدی دریافت می کند.

البته در این خصوص شائبه ها زیاد است و نمی توان گفت تمامی ادعاهای مطرح شده واقعیت دارد اما نگاهی به لیست رسانه هایی که در چند مرحله یارانه نقدی دریافت کرده اند نشان میدهد که برخی از آنها ساده ترین موارد در کپی محتوا را هم رعایت نکرده اند اما شامل این حمایتها شدند.

به ادعای برخی از فعالان رسانه برخی حمایت ها از رسانه های مکتوب بیش از رسانه های برخط دارای ابهام است زیرا جدا از یارانه نقدی از سهمیه کاغذ نیز برخوردار می شوند. هرچند با کاهش تیراژ رسانه ها این سهمیه ها کمتر شد اما می توان از این سهمیه ها در سنوات قبل متوجه شد که این موضوع نیز می توانست محل چگش کاری باشد.

چرا موضوع رسانه های مکتوب بیش از رسانه های برخط دارای اهمیت است؟

 

به گفته فعالان رسانه در این خصوص باید به میزان تیراژ این رسانه ها در دوره های مختلف توجه کرد چرا که نه تنها با کاهش تیراژ این حمایتها کمتر نشده بلکه رقم ریالی آن بیشتر شده که خود این موضوع محلی برای پرداخت ویژه است. بنا به اظهارنظر برخی از فعالان حوزه رسانه برخی از رسانه ها که مدیران مسئول یا صاحب امتیاز آنها از نمایندگان سابق مجلس هستند همواره از این حمایتها برخوردار بودند حتی زمانیکه تیراژ آنها به یک سوم سنوات قبل نیز نمی رسد. بگذریم از اینکه برخی در این میان ادعا می کنند که برخی از ماهنامه ها صرفاً جهت دریافت یارانه نقدی به تنها در دو شماره پرینت گرفته می شوند و به معاونت مطبوعاتی ارائه می شوند.

یکی از فعالان رسانه در این خصوص گفت: متأسفانه طی ۸ سال دولت تدبیر و امید سنگ بنای بدی در خصوص حمایت از برخی رسانه ها گذاشته شد و گاهی یک رسانه با دارا بودند اکثر پارامترها نسبت به رسانه های دیگر حمایت کمتری دریافت می کرد آن هم در دوره ای که به واسطه گران شدن کاغذ و رشد قارچ گونه کانالهای خبری شرایط فعالیت در رسانه به شدت سخت و طاقت فرسا شده.

هرچند که که بسیاری از فعالان رسانه اظهار امیدواری کردند که در دولت سیزدهم این مسائل حل خواهد شد اما برخی نیز بر این باورند که اصلاح چنین رویه ای بسیار زمانبر است. در این خصوص هیچ نهاد و سازمانی برای پاسخگویی بهتر از وزارت ارشاد نیست تا نسبت به این موضوع روشنگری کند و البته نباید این موضوع را نیز فراموش کرد که جهت اصلاح برخی اشتباهات نیاز به بررسی های همه جانیه است که طبیعتاً نیازمند یک بازه زمانی است اما کف مطالبات فعالان رسانه از وزارت ارشاد این است که چنانچه هریک از ادعاهای فوق صحت داشت نسبت به اصلاح آن اقدام جدی و قانونی انجام دهد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار