رقم دقیق وام اشتغال روستاییان و عشایر مشخص شد

طبق گزارش‌ها تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح اشتغال روستایی و عشایری پرداخت شده و بخش کشاورزی، بیشترین میزان تسهیلات دریافتی را به خود اختصاص داده است. همچنین از ابتدای اجرای قانون اشتغال روستایی و عشایری،‌ ۲۹۰ هزار شغل در کشو...

طبق گزارش‌ها تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح اشتغال روستایی و عشایری پرداخت شده و بخش کشاورزی، بیشترین میزان تسهیلات دریافتی را به خود اختصاص داده است. همچنین از ابتدای اجرای قانون اشتغال روستایی و عشایری،‌ ۲۹۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده و وزارت کار از فارغ التحصیلان دانشگاهی برای ورود به این حوزه و ارائه طرح‌های دارای توجیه خود دعوت کرده است.

به گزارش رصد روز،طرح اشتغال روستایی به دنبال مجوز مجلس در برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد طرح‌های اشتغال در مناطق روستایی و عشایری به اجرا درآمد و مقرر شد معادل ریالی آن از محل منابع داخلی بانک‌ها به حساب موسسات عامل واریز شود.

بر این اساس به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، معادل ریالی یک میلیارد و ۵۰۰ ‌میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری کند تا این منابع برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری هزینه شود.

 

بر اساس اعلام معاونت اشتغال وزارت کار،‌ قانون اشتغال پایدار روستایی از ابتدای اجرا در سال ۱۳۹۷ تاکنون حدود ۲۹۰ هزار شغل ایجاد کرده است‌.

برابر گزارش‌ها تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح اشتغال روستایی پرداخت شده و بیشترین میزان پرداخت تسهیلات نیز مربوط به بخش کشاورزی بوده است، چنانچه مدیر سابق سرمایه‌گذاری طرح اشتغال فراگیر و روستایی وزارت کار می‌گوید: تا سال گذشته نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده بود ولی امسال با پرداخت بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات این رقم به عدد ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

به گفته وی با توجه به آنکه تسهیلات دیگری در قالب مشاغل خانگی و خویش فرمایی و تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ بودجه در حال پرداخت است،‌ تلاش شده طرح اشتغال روستایی در قالب زنجیره‌های خویش فرمایی، خود اشتغالی و تعاونی دنبال شود تا مناطق هدف روستاها و زنجیره‌های تولید را پوشش دهد و رسته‌هایی همچون صنایع غذایی و تبدیلی، کشاورزی، پوشاک و زنجیره ابریشم از نوغان‌داری تا فراوری را در برگیرد.

 

بر اساس گزارش‌ها، صندوق کارآفرینی امید تا پایان امسال بیش از ۵۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع موجود برای اختصاص به طرح اشتغال روستایی درنظر گرفته که تاکنون بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

 

نعمت الله رضایی- مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اعلام کرد که از محل پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی توسط این صندوق، بیش از ۸۴ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد شده و بیشترین میزان تسهیلات پرداختی در میان بخشهای صنعت، کشاورزی و خدمات، متعلق به بخش کشاورزی و طرح‌های این حوزه بوده است.

 

پیش از این محمود کریمی بیرانوند – معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در مصاحبه با ایسنا، گفته بود:” قانون اشتغال پایدار روستایی از ابتدای اجرا در سال ۱۳۹۷ تاکنون حدود ۲۹۰ هزار شغل ایجاد کرده است‌.”

در آخرین نشست کارگروه ملی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، اصلاح آئین‌نامه اجرایی قانون اشتغال روستایی و عشایری مصوب سال ۱۳۹۶ جهت ارسال به هیات وزیران و اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی و عشایری به تصویب رسید.

 

بر اساس آمارها، بیش از ۸۰ درصد متقاضیان طرح اشتغال روستایی را دیپلمه‌ها و افراد زیردیپلم تشکیل می‌دهند و وزارت کار درصدد است با دعوت از فارغ التحصیلان دانشگاهی برای ورود به حوزه اشتغال روستایی از طرح هایی اولویت دار و دارای توجیه در این زمینه حمایت کند.

 

نرخ بهره تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری برای مناطق روستایی و غیرمرزی ۶ درصد و مناطق مرزی ۴ درصد پیش‌بینی شده است.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط