رقم سبد معیشت کارگران ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین شد

تعیین 25 درصد افزایش حقوق برای کارگران در شرایطی رقم می خورد که در جلسه اخیر کمیته حقوق و دستمزد رقم سبد معیشت کارگران 6 میلیون و 895 هزار تومان تعیین شد

به گزارش رصد روز ، تصمیم گیری درباره نرخ حقوق و دستمزد کارگران از فیلترهایی مختلفی عبور داده م شود. یکی از مهمترین فاکتورها برای این موضوع رقم سبد معیشت کارگران بود که در آن حرف و حدیث زیاد به نظر می آمد. در حال حاضر کارگران کشور حدود ۲ میلیون به عنوان حقوق پایه دریافت می کنند که در مقابل تورم بی سابقه چندماهه گذشته رقم ناچیزی را تشکیل می داد. تعیین ۲۵ درصد افزایش حقوق برای کارگران در شرایطی رقم می خورد که در جلسه اخیر کمیته حقوق و دستمزد رقم سبد معیشت کارگران ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین شد.

 

رقم سبد معیشت کارگران

 

ماده ۴۱ قانون کار بیان می کند؛

شورای عالی کار همه ساله موظف است، میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای ذیل تعیین نماید:
۱ – حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود.
۲ – حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا‌زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تامین نماید.
‌تبصره – کارفرمایان موظفند که در ازای انجام کار در ساعات تعیین شده قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید پرداخت ننمایند‌ و در صورت تخلف ضامن تادیه مابه‌التفاوت مزد پرداخت شده و حداقل مزد جدید می‌باشد.

 

در جلسه (چهارم اسفند) کمیته دستمزد، با حضور نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان، بالاخره بر سر رقم سبد معاش خانوار – موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون کار – اجماع و توافق سه جانبه حاصل شد.

در این جلسه، سبد معاش خانوار متوسط، ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان نرخ گذاری شد و هر سه گروه، پای این رقم بسیار حداقلی را امضا کردند. این عدد به عنوان مبنای مذاکرات مزدی به شورایعالی کار ارجاع خواهد شد.

 

رقم سبد معیشت کارگران

 

فرامرز توفیقی (نماینده کارگران در کمیته دستمزد) در این رابطه می‌گوید: عدد سبد معاش مورد قبولِ کارگران، بسیار از این رقم بالاتر است و این سبد ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی بسیار حداقلی است.

به گفته وی، به این سبد، بایستی سبد حداقلی حداقلی یا بسیار حداقلی گفت و هدف کارگران از توافق بر سر این عدد، رسیدن به اجماع و توافق با شرکای اجتماعی بوده است.

توفیقی اضافه می‌کند: دو نکته در محاسبه این سبد دخیل بوده است؛ اول اینکه به دنبال سبد بسیار حداقلی که کمترین میزان هزینه‌های زندگی در سراسر کشور را مشخص کند، بودیم و بنابراین این سبد، کمینه هزینه‌های زندگی در سراسر کشور است؛ نکته دوم اینکه کارشناسان مرکز آمار امسال به کمیته دستمزد بسیار کمک کردند؛ این کارشناسان با ادله و برهان علمی و آماری ثابت کردند که در سال ۹۹ به دلیل افزایش چشمگیز هزینه خوراکی‌های خانوار، سهم خوراکی‌ها در سبد افزایش یافته؛ سهم خوراکی‌ها در سبد معاش سال قبل، ۳۰.۹۶ درصد بود که امسال این نسبت به ۳۵.۶ درصد رسیده است؛ با در نظر گرفتن این نسبتِ افزایش یافته، سبد معاش ۱۸ درصد کوچکتر محاسبه می‌شود.

در پایان گزارش رقم سبد معیشت کارگران می خوانیم ؛ او در پایان تاکید می‌کند: برای اینکه به اجماع برسیم و سه‌جانبه‌گرایی برقرار باشد، به این عدد رضایت دادیم وگرنه عدد ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان، به هیچ وجه مطلوب جامعه کارگری نیست و بازهم تاکید می‌کنم، این سبد، سبد حداقلی حداقلی برای رسیدن به اجماع و توافق سه‌جانبه است.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار