رکورد ۱۰ ساله تورم در پنج استان کشور

به گزارش رصد روز، مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود به بررسی درصد تغییرات قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان‌ها در بهمن ۱۴۰۱ پرداخته است. بر اساس این آمار، تورم نقطه به نقطه کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در میانه زمستان در ۲۹ استان روندی صعو...

به گزارش رصد روز، مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود به بررسی درصد تغییرات قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان‌ها در بهمن ۱۴۰۱ پرداخته است.

بر اساس این آمار، تورم نقطه به نقطه کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در میانه زمستان در ۲۹ استان روندی صعودی در پیش گرفته و نسبت به دی‌ماه بالاتر رفته است.

در این میان تنها در دو استان «مازندران» و «آذربایجان غربی» تورم نقطه به نقطه نسبت به دی‌ماه روند نزولی داشته و در نقطه مقابل، سیستان و بلوچستان بیشترین تورم نقطه‌ای را در این مقطع به ثبت رسانده است.

تورم

سیستان و بلوچستان در قله تورم نقطه‌ای بهمن ۱۴۰۱

بنا بر داده‌های مرکز آمار متوسط هزینه خانوارهای «سیستان و بلوچستان» برای تهیه سبد مصرفی مشخصی از کالا و خدمات در بهمن امسال حدود ۶۸ درصد بیشتر از بهمن سال ۱۴۰۰ بوده است. به عبارتی این بالاترین تورم نقطه‌ای در میان تمامی استان‌های کشور در میانه فصل زمستان امسال محسوب می‌شود.

بیان این نکته ضروری است که خانوارهای «سیستان و بلوچستان» در پنج ماه گذشته نیز رکوردار تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه مشابه سال قبل در بین ۳۱ استان بوده‌اند. غیر از آن، بررسی تورم نقطه‌ای این استان در ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد این بیشترین سطح ثبت‌شده تورم نقطه‌ای در بازه ۱۰ سال اخیر در این استان بوده است.

تورم

کدام استان‌ها سقف تورم نقطه‌ای ماهانه را رد کرده‌اند؟

بررسی تورم نقطه‌ای ماهانه کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارها از ابتدای دهه ۹۰ تا بهمن امسال در ۳۱ استان کشور نشان می‌دهد استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، اصفهان، یزد و قم، رکورد جدیدی را در افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی طی ۱۰ سال گذشته به ثبت رسانده‌اند. این رکورد تورمی بیشتر از تورم چه نوع کالاها و خدماتی نشأت گرفته است؟

تورم

نقش تورم خوراکی‌ها در تورم کالا و خدمات مصرفی خانوارها

مطالعات صورت گرفته بیانگر آن است که تورم ثبت‌شده در بخش کالاها و خدمات مصرفی خانوارها عمدتا از سمت تورم خوراکی‌ها بوده است. بنابراین می‌توان با بررسی مقایسه‌ای تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها و تورم نقطه‌ای کل کالاها و خدمات مصرفی طی پنج سال گذشته در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، اصفهان، یزد، قم، به بررسی روند این دو تورم در کنار یکدیگر پرداخت.

تورم

تبعیت شدید تورم مصرف‌کننده از تورم خوراکی‌ها در استان‌های کم‌درآمد

در استان سیستان و بلوچستان مقایسه درصد تغییرات قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی و کالاهای خوراکی به صورت ماهانه نسبت به ماه مشابه سال گذشته، راوی همبستگی شدیداً مثبت بین این دو تورم است؛ به این معنی که تورم کل مصرف‌کننده کاملا از تورم کالاهای خوراکی تبعیت می‌کند. علت این امر، بالا بودن سهم کالاهای خوراکی در سبد مصرفی استان‌های کم‌بضاعت نسبت به سایر استان‌ها است، چراکه مردم هرچه کم‌درآمدتر باشند، سهم بیشتری از درآمدشان صرف خرید مواد غذایی می‌شود.

از آنجا که استان سیستان و بلوچستان جزو استان‌های کم‌برخوردارتر محسوب می‌شود، این ارتباط بین تورم خوراکی و تورم کل مصرف‌کننده در این استان کاملا مشهود است. استان کم‌درآمد به استانی گفته می‌شود که درآمد سرانه‌ پایین‌تری نسبت به میانگین درآمد سرانه کشور داشته باشد.

برای بدست آوردن درآمد سرانه، کافی است رقم تولید ناخالص داخلی هر استان را بر جمعیت آن استان تقسیم کنیم. درآمد سرانه نشان می‌دهد به‌‎ازای هر یک نفر در منطقه موردنظر چه میزان کالا و خدمات تولید یا چه میزان درآمد حاصل شده است. این متغیر از تولید ناخالص داخلی با اهمیت‌تر است، زیرا در مقایسه‌های بین‌استانی نشان‌دهنده شکاف‌های عمیق اقتصادی خواهد بود.

برآیند این بررسی در استان کرمانشاه نیز ارتباط قوی بین افزایش قیمت سبد مصرفی خانوارها و قیمت کالاهای خوراکی را در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل طی پنج سال گذشته نشان می‌دهد. استان کرمانشاه نیز به لحاظ درآمدی جزو استان‌های با درآمد پایین محسوب می‌شود و بیانگر این است که چنانچه افزایش قیمت خوراکی‌ها بالا باشد، خانوار مناطق کم‌درآمد، فشار تورمی بالاتری را حس خواهند کرد.

اثرگذاری ضعیف‌تر تورم خوراکی‌ها بر تورم مصرف‌کننده در استان‌های پردرآمد

مقایسه تورم نقطه‌ای مصرف‌کننده و تورم نقطه‌ای خوراکی ها در سه استان اصفهان، یزد و قم – که جزو استان‌های با درآمد بالا هستند – روایتگر رابطه معنادار بین این دو شاخص است. با این حال، شدت ارتباط این دو شاخص در سه استان مورد بررسی (با درآمد بالا) در مقایسه با استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمانشاه (کم‌درآمدها) ضعیف‌تر بوده است؛ زیرا در خانوارهای با درآمد بالا، کالاهای خوراکی سهم کمتری در سبد مصرفی دارد و به عبارتی تاثیرپذیری کل هزینه‌های خانوار از تغییرات هزینه خوراکی، کمتر است.

تورم

مطالب مرتبط