ریزش ۳۹۱ هزار واحدی شاخص صنعت در ۱۷ روز معاملاتی

شاخص بانکها که از نمادهای پرطرفدار بازار نیز بهره می برد از 10.865 واحد در روز 19 مرداد به 9.475 واحد در روز 15 شهریور رسید که حکایت از ریزش 1.390 واحدی دارد.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، امسال و در شرایطی که باید به واسطه ایجاد بستر مناسب به سمت جهش تولید حرکت می کردیم اما اتفاقات بازار بورس تردیدهایی را در این زمینه به وجود آورده است. مسئله ای که با اخبار عدم عرضه دارا دوم شروع شد و بعد از آن شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به ساحل ثبات نرسید. در این میان نگاهی به وضعیت شاخصهای تعیین کننده می تواند نگرانی های زیادی را به وجود آورد. همزمان با کاهش شاخص کل از قله ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی تقریباً کل بازار دستخوش تغییرات منفی شد و خروج پول زیادی را در بازار سرمایه تهران شاهد بودیم. عملکرد گروههای مختلف بورسی به واسطه ریزشهای پیش بینی نشده ساز بدی را کوک کرد که در این میان باید از سازمان بورس ، وزارت اقتصاد و شخص رئیس جمهور خواست تا در مورد زیانهای وارده به مردم و بخشهای مختلف صنعتی و تولیدی توضیح دهند زیرا شائبه های فراوانی در این خصوص مطرح است.

اما در بین اکثر شاخصهایی که روند کاهشی داشتند بیشترین نگرانی مربوط به شاخص صنعت می شود که در کمتر ۱۷ روز معاملاتی یعنی از ۲۰ مرداد تا ۱۵ شهریور که البته باید تنها روزهای معاملاتی را حساب کرد ۳۹۱ هزار و ۱۹۴ واحد ریزش داشت. بیشترین رقم ثبت شده برای شاخص صنعت مربوط به ۲۰ مرداد می شد که عدد ۱.۸۳۴.۸۵۵ واحد را ثبت کرده بود اما این مقدار در پایان روز معاملاتی دیروز به ۱.۴۴۳.۶۶۱ واحد رسید. این بدان معنی است که میانگین ریزش یا اصلاح شاخص صنعت در هر روز ۲۳.۰۰۰ واحد بوده که بسیار قابل توجه است.

شاخص خودرو نیز طی ۲۶ روز معاملاتی کاهش ۲۵۳.۸۷۸ واحدی را تجربه کرد. فلزات اساسی نیز شاخص خود را طی ۲۸ روز معاملاتی ۱۹۱.۰۰۶ واحد کاهش دادند. شیمیایی های بازار در ۱۸ روز شاخص را ۲۳.۲۸۱ واحد شکستند و کاهشی شدند. شاخص بانکها که از نمادهای پرطرفدار بازار نیز بهره می برد از ۱۰.۸۶۵ واحد در روز ۱۹ مرداد به ۹.۴۷۵ واحد در روز ۱۵ شهریور رسید که حکایت از ریزش ۱.۳۹۰ واحدی دارد.

بسیاری از فعالان بازار سرمایه از حمایت روز قبل نیز راضی نبودند زیرا این حمایت خیلی نتوانست شاخص را جابجا کند بنابراین بهتر به نظر می رسد که سیاستهای اتخاذ شده با قوت بیشتری در بازار جاری شود.

 

” با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید “

مطالب مرتبط

آخرین اخبار