زمان اعلام قیمت جدید لوازم خانگی در ۱۴۰۲ مشخص شد

لوازم خانگی مانند بسیاری از صنف های دیگر سال سختی را پشت سر گذاشت. البته تولید کنندگان هم با افزایش بی سر و صدای برخی لوازم خانگی صدای بسیاری از مردم را در آوردند. به گزارش رصد روز، لوازم خانگی مانند بسیاری از صنف‌های دیگر سال سختی را پشت...

لوازم خانگی مانند بسیاری از صنف های دیگر سال سختی را پشت سر گذاشت. البته تولید کنندگان هم با افزایش بی سر و صدای برخی لوازم خانگی صدای بسیاری از مردم را در آوردند.

به گزارش رصد روز، لوازم خانگی مانند بسیاری از صنف‌های دیگر سال سختی را پشت سر گذاشت. البته تولیدکنندگان هم با افزایش بی سر و صدای برخی لوازم خانگی صدای بسیاری از مردم را در آوردند. گسترش نیوز پیرامون افزایش‌های ناگهانی قیمت لوازم خانگی و شعار سال با اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به گفتگو پرداخته است.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با تکذیب افزایش قیمت برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی به گسترش نیوز گفت: در حال حاضر افزایش قیمت خلاف واقع است. ملاک صنف ما برای افزایش قیمت سازمان حمایت از مصرف کننده است و تولیدکننده نمی تواند هر وقت خواست لیست و قیمت جدید بر محصولات اعمال کند. اگر افزایش بی رویه صورت گیرد سازمان صمت با آن برخورد می کند. شرکت ها هنوز به طور رسمی کار خود را شروع نکردند و لیست قیمت به سازمان حمایت ارائه نکرده‌اند. هنوز باری در بازار توزیع نشده است تا قیمت جدید داشته باشد. تا این لحظه هیچ افزایش قیمتی در سال جدید نداشته‌ایم.
وی افزود: اواخر سال ۱۴۰۱ افزایش قیمت ۵ تا ۱۵ درصدی را در برخی کالاها شاهد بودیم که اطلاع رسانی شده است؛ البته ۵ شرکت افزایش قیمت را اعمال کرده اند نه تمامی شرکت ها. تنها یک شرکت کولر سازی که کولر آبی تولید می کرد ۶۰ درصد افزایش قیمت اعمال کرده بود که دلایل خاص خود را داشت و به سازمان حمایت ارجاع داده شد تا بررسی شود.

زمان اعلام قیمت جدید لوازم خانگی
پازوکی در ادامه خاطر نشان کرد: ما منتظریم تا شرکت ها قیمت‌گذاری جدید را اعمال کنند تا بازار خود را پیدا کند؛ در حال حاضر بازار در رکود است. معمولاً شرکت ها فروردین ماه در حال انبارگردانی و حسابرسی‌ها هستند. تا اردیبهشت قیمت جدید کالا را به سازمان حمایت اعلام کرده و بر مبنای آن کالای خود را توزیع می‌کند. تقریباً همه منتظریم تا برنامه دولت را از سیاست اقتصادی متوجه شویم.
وی در رابطه با تقاضا اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان هرسال بازار در رکود است. افراد تغییرات و خرید خود را در شب عید انجام داده اند. هرساله بازار ما بعد از عید در رکود به سر می برد که مقارن با ماه رمضان هم شده است.
پازوکی پیرامون شعار سال مبنی بر مهارم تورم و رشد تولید و محقق شدن آن ادامه داد: امسال ۱۳امین سال است که مقام معظم رهبری شعار اقتصادی برای سال انتخاب می کنند. مهار تورم و رشد تولید دو مورد بهم پیوسته هستند. رشد تولید حمایت ۱۰۰ درصدی دولت را می طلبد. مهار تورم هم توسط دولت انجام می گیرد. دولت با برنامه ریزی دقیق باید این شعار را محقق کند. اگر دولت به صحبت های رهبری توجه کند و پیامدهای آن را بررسی کند امیدواریم سال گذشته تکرار نشود.

ارزآورترین صنعت کشور در چالش
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به وضعیت صادرات لوازم خانگی اظهار کرد: صادرات لوازم خانگی همیشه در کشورهای منطقه بوده است. همچنین با صحبت‌های انجام شده با کشورهای آفریقایی، موافقت آن‌ها برای صادرات لوازم خانگی ایرانی به این کشورها اعلام شده است. ۷۵ درصد مواد اولیه در کشور تولید می‌شود که اگر نرخ آن ثابت باشد، می‌توانیم صادرات خوبی داشته باشیم. صنعت لوازم خانگی بعد از نفت می‌تواند ارزآورترین صنعت باشد زیرا نرخ بالایی دارد. البته این موضوع تنها با حمایت دولت امکان‌پذیر است.
پازوکی تصریح کرد: تنها دغدغه تولیدکننده باید تولید جنس با کیفیت باشد نه هیچ‌چیز دیگر. در رابطه با افزایش نرخ لوازم خانگی باید حرف تولیدکننده را شنید زیرا افزایش هزینه‌های تولید چاره‌ای برای آن‌ها نگذاشته است. باید ۳ ضلع تولید مواد اولیه، تولید لوازم خانگی و مصرف یا فروشنده کالا را با هم ببینیم. اگر صحبت هر کدام از این ۳ ضلع را نشنویم ممکن است برداشت متفاوتی داشته باشیم و تصمیم‌گیری غلطی صورت گیرد

تقویت پول ملی به کمک تولید کننده می آید
وی بیان کرد: سال گذشته سالی سخت را پشت سر گذاشتیم امیدواریم امسال آن‌گونه نباشد. قیمت مواد اولیه نباید به دلار قیمت گذاری شود. باید ریال تقویت شود به این دلیل که ریال سر سفره مردم است نه دلار. مواد اولیه نباید به دلار نرخ گذاری شود. وقتی در تولید مواد اولیه رتبه خوبی در دنیا داریم چرا باید به دلار به دست تولید کنده برسد.

پازوکی در پایان گفت: زمانی به عنوان تولید کننده و توزیع کننده پیش بینی از بازار می‌شود ارائه کرد که کشور ثبات در نرخ ارز، مواد اولیه و خدمات داشته باشد. همه باید کمک کنیم تا سال خوبی برای مردم رقم بخورد.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار