زیان ۴۰۰ میلیون دلاری گلوی شرکت های نفتی دولتی را فشار می دهد

شرکت‌های دولتی نفت در ۱۰ سال آینده یک تریلیون و ۹۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند، این مسئله به این معناست اگر قیمت نفت بالای ۴۰ دلار برای هر بشکه نباشد، یک‌پنجم این سرمایه‌گذاری‌ها زیان‌ده خواهند بود.

به گزارش رصد روز ،  یک سازمان غیردولتی امروز (سه‌شنبه، ۲۱ بهمن‌ماه) اعلام کرد: شرکت‌های ملی نفت (NOC) در دهه آینده ۴۰۰ میلیارد دلار از منابعشان را برای پروژه‌های گران قیمت نفت و گاز به خطر می‌اندازند. اگر دنیا نتواند اهداف آب‌وهوایی توافقنامه پاریس را برآورده کند، این شرکت‌ها نه‌تنها سودی به دست نمی‌آورند، بلکه ممکن است زیان نکنند.

موسسه نشنال ریسورس گاورننس (NRGI) در گزارش جدید خود به نام «شرط‌بندی پرخطر» برآورد کرده که ممکن است شرکت‌های دولتی نفت در ۱۰ سال آینده یک تریلیون و ۹۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند، این مسئله به این معناست اگر قیمت نفت بالای ۴۰ دلار برای هر بشکه نباشد، یک‌پنجم این سرمایه‌گذاری‌ها زیان‌ده خواهند بود.

شرکت‌های بزرگ نفتی مانند بی‌پی، توتال و شرکت انگلیسی – هلندی شل به‌طور تدریجی برآورد قیمت طولانی‌مدت خود را کاهش داده‌اند که اکنون در محدوده ۵۰ تا ۶۰ دلار برای هر بشکه است، این در حالی است که برخی تحلیلگران با توجه به سناریوی انتقال انرژی، حتی سطح پایین‌تری از قیمت را پیش‌بینی می‌کنند.

این نتیجه می‌تواند نابرابری‌ها را بدتر کند، زیرا بودجه‌هایی که می‌توانستند به‌طور بهتری و برای مراقبت‌های بهداشتی، آموزش یا متنوع‌سازی اقتصاد صرف شوند، ممکن است سبب ایجاد بحرانی اقتصادی شوند. بسیاری از این شرکت‌های دولتی در کشورهایی مستقرند که ۲۸۰ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، تولیدکنندگان خاورمیانه مانند عربستان کمتر تحت تأثیر قرار خواهند گرفت، اما کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی مشکلات بیشتری خواهند داشت.

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط