ساز و کار محاسبه مالیات انواع خودرو در سال آینده مشخص شد

دریافت مالیات از خودروها در سال آینده بر اساس قیمت روز بیش از ۳ میلیارد تومان و با توجه به زمان ساخت یا واردات و صرفاً براساس مشخصات سند مالک خودرو است. به گزارش رصد روز،مجلس در ادامه رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با بندهای ...

دریافت مالیات از خودروها در سال آینده بر اساس قیمت روز بیش از ۳ میلیارد تومان و با توجه به زمان ساخت یا واردات و صرفاً براساس مشخصات سند مالک خودرو است.

به گزارش رصد روز،مجلس در ادامه رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با بندهای تبصره ۶ موافقت کرد.

بر اساس این گزارش، طبق این بند، خودروی سواری و وانت دو اتاق دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با ارزش روز بیش از ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه به نرخ یک درصد می‌شوند.

۱- ‌مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن و بر اساس مشخصات مالک مندرج در شناسنامه خودرو صادره توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) ‌به‌عنوان سند رسمی خودرو است که توسط سازمان مالیاتی هر سال تا پایان فروردین‌ تعیین و اعلام می‌شود. ‌

سازمان مالیات مکلف است مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف هستند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن‌ هر سال پرداخت کند. ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به‌ موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلفان از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارند.

همچنین نمایندگان با پیشنهاد محمد مهدی مفتح نماینده مجلس مبنی بر حذف جز ۲ این بند موافقت کردند. بر اساس این بند حذف شده به دولت اجازه داده می‌شد براساس پیشنهاد سازمان ‌برنامه و بودجه و متناسب با شرایط اقتصادی هر سه سال یک‌بار نسبت به کاهش یا افزایش قیمت پایه تعیین شده اقدام و مراتب را ابلاغ کند.

همچنین نمایندگان با بند س این تبصره بدین شرح که شاخص‌های مناطق و شهرستان‌های غیربرخوردار از اشتغال موضوع این جزء با پیشنهاد سازمان ‌برنامه ‌و ‌بودجه به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد، موافقت کردند.

سازمان مالیات مکلف است پرونده‌های واحدهای تولیدی و خدماتی با شخصیت حقیقی یا حقوقی دارای یک محل فعالیت را که محل استقرار واحد تولیدی یا خدماتی آنها در استان محل استقرار دفتر مرکزی آنها نیست به اداره کل مالیات محل استقرار واحد تولیدی و خدماتی ارسال کند. مالیات و عوارض بر ارزش‌افزوده واحدهای خدماتی ملی به نسبت سهم هر استان از جمعیت به حساب خزانه استان ذی‌ربط واریز می‌شود.

سازمان مالیات مکلف است گزارش عملکرد این بند را هر سه‌ماه یک بار به کمیسیون اقتصادی مجلس و دیوان محاسبات ارائه کند. عوارض ارزش‌افزوده موضوع ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در شهرستان‌های تهران و اسلامشهر به نسبت ۸۸ ‌درصد در نقاط شهری و ۱۲ درصد در نقاط روستایی و عشایری آنها توزیع می‌شود.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار