سالانه ۲ میلیون تن گاز مایع در کشور مصرف می‌شود

مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز گفت: سالانه ۲میلیون تن گاز مایع در کشور مصرف می‌شود که بخشی از آن به صورت غیرمجاز مورد استفاده خودروهای سواری قرارمی‌گیرد.

به گزارش رصد روز، حمیدرضا حدادی روز یکشنبه افزود:با افزایش قیمت بنزین وسهمیه بندی آن ، مصرف گاز مایع در بخش خودرو به علت ثابت بودن قیمت آن رو به افزایش رفت و بسیاری از مسافربرها که معیشت آنان از این راه تامین میشد از گاز مایع برای سوخت خودرو استفاده میکنند که این روند همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به راه اندازی توزیع هوشمند گاز مایع برای مصرف کنندگان واقعی بجز خودرو در کشور توسط شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران گفت:سامانه توزیع هوشمند گاز مایع راه اندازی شده ولی به علت برخی ملاحظات و اینکه در فصل زمستان قرار داریم ، توزیع گاز مایع بدون درنظر گرفتن سهمیه اختصاصی انجام می‌شود.
حدادی با اشاره رایزنی انجمن گاز مایع ایران با مسوولان وزارت نفت برای اختصاص بخشی از گاز مایع برای مصارف خودرو در سامانه هوشمند سوخت اظهار داشت: هنوز این موضوع به قطعیت نرسیده است.
مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز که بزرگترین توزیع کننده گاز مایع در کشور است افزود: ماهانه ۶۶.۵هزار تن سهمیه گاز مایع توسط این شرکت که از ادغام ۲ شرکت ایران گاز و پرسی گاز شکل گرفته است در کشور توزیع می شود.
حدادی افزود: طبق برنامه وزارت نفت ، سالانه به علت اینکه شبکه توزیع گاز شهری در کشور در حال گسترش است میزان مصرف گازمایع باید سالانه پنج درصد کاهش یابد.
به گفته این شرکت هم اکنون در حال توزیع گاز مایع در استان سیستان و بلوچستان ، جنوب کرمان و بخشی از استان هرمزگان ، روستاها و عشایر کوچ‌روی فاقد گاز شهری ، می‌باشد.
وی با اشاره به اینکه توزیع گاز مایع به صورت سنتی توسط این شرکت انجام شده است از ورود این شرکت به توزیع فراورده های نفتی نظیر بنزین ، گازوییل و گاز سی.ان.جی در کشور خبر داد و افزود:در این راستا نخستین مجتمع خدمات رفاهی و عرضه فراورده های وسوختی در کلانشهر اهواز توسط این شرکت راه اندازی شده و در آینده چنین مجتمع هایی در استان‌های خراسان جنوبی ، تهران ، همدان(ملایر) و کرمانشاه با هدف تنوع بخشیدن به خدمات رسانی به مردم راه اندازی می شوند.

به گفته وی هم اکنون۷۶ شرکت فعال در توزیع گاز مایع در کشور مشارکت دارند.قیمت مصوب هر کپسول ۱۱ کیلوگرمی گاز مایع ۱۲۵هزار ریال است ولی برخی مواقع قیمت آن در اهواز تا ۲۰۰هزار ریال نیز رسیده بود.

تولید گازمایع در چشم انداز ۱۴۰۴ به ۲۰ میلیون تن می رسد
مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز با اشاره به اینکه در چشم انداز سال ۱۴۰۴ تولید گاز مایع در کشور با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیچ فارس به ۲۰ میلیون تن خواهد رسید افزود:بخش مهمی از گاز مایع تولیدی کشور که ارزش زیادی دارد صادر خواهد شد.
حدادی گفت: این شرکت در حال تجهیز ناوگان خود برای صادرات گازمایع به کشورهای همسایه است تا از این ظرفیت برای ارزآوری استفاده کند.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار