سامانه پرداخت شهریه معلولان هفته آینده باز می ‎شود

 رئیس مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی در رابطه با پرداخت شهریه معلولان توضیحاتی ارائه داد و گفت: سامانه ثبت‎نام پرداخت شهریه معلولان (http://students.behzisti.net) هفته آینده مجددا باز می‎شود.

به گزارش رصد روز، مجید رضازاده در فایلی صوتی در مورد شهریه افراد دارای معلولیت مورد پوشش سازمان بهزیستی افزود: در این رابطه قانونی وجود دارد که تحصیل دانشجویان معلول را رایگان اعلام می‎کند و بر اساس آیین‎نامه اجرایی هیات دولت این موضوع مصوب شده و برابر با ماده ۹ قانون حمایت از معلولان است. در این آیین‎نامه اجرایی اعلام شده که معلولان متوسط، شدید و خیلی شدید هفت دهک پایین کشور مشمول تحصیل رایگان هستند.

 

وی گفت: این موضوع وظایفی را برای سازمان‎های بهزیستی، سنجش و برنامه و بودجه ایجاد می‎کند تا به این ترتیب دانشجویانی که شرایط فوق را دارند به صورت رایگان در دانشگاه‎هایی که از سوی وزارت علوم و بهداشت مجوز دارند و تحصیل در آنها منجر به اخذ مدرک می‎شود، تحصیل کنند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی افزود: در برخی دانشگاه‎ها نظیر دانشگاه آزاد و پیام نور، تحصیل هزینه دارد اما معلولان به صورت رایگان می‏ توانند تحصیل کنند. سازمان بهزیستی برای رسیدگی به این امر کمیته سازماندهی دانشجویی را تشکیل داد که در این کمیته، دو حوزه تخصصی این موضوع یعنی معاونت توانبخشی و معاونت اجتماعی عضویت دارند. همچنین حوزه مرکز فناوری اطلاعات و حوزه معاونت پشتیبانی نیز عضویت دارند. با این شرایط تحصیل دانشجویان معلول و تحت پوشش سازمان بهزیستی سازماندهی می‎شود.

 

رضازاده گفت: بر این اساس سامانه‎ای طراحی شد که بتوانیم به صورت منظم و دقیق و البته با سرعت بالا اطلاعات افرادی که مشغول به تحصیلات عالیه هستند را داشته باشیم. این سامانه سه ماه پیش راه‎اندازی شد. دانشجویان وارد این سامانه می‎شوند و مشخصات و مدارک لازم را بارگذاری می‎کنند و بر اساس نوع معلولیت و دلیلی که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند تقسیم‏ بندی خواهند شد. در ادامه اقدامات بعدی برای آنها انجام می‏شود.

وی اظهار داشت: بر این اساس ما شیوه نامه‎ای را هم تصویب کرده‎ایم که بر اساس قانون و آیین‎نامه اجرایی حمایت از معلولان و البته با توجه به بند «ر» ماده ۶۴ برنامه پنج ساله ششم و همچنین شرح وظایف سازمان بهزیستی افراد تقسیم‎بندی شدند و تحصیلات دانشگاهی آنها مدنظر قرار گرفت. در این آیین‎نامه هم به افرادی که در دانشگاه‎های دولتی مشغول به تحصیل هستند و هم به افرادی که در دانشگاه‎هایی که تحصیل در آنها مستلزم پرداخت شهریه است درس می‎خوانند کمک هزینه پرداخت می‎شود.

رضازاده گفت: علاوه بر دانشجویان دانشگاه‎های غیردولتی، دانشجویان مراکز دولتی هم این کمک هزینه را در دریافت خواهند کرد. بر اساس آیین‎نامه مصوبه هیات دولت پرداخت حق هزینه به صورت ۱۰۰ درصدی برای همه معلولان است. در مرحله اول ساماندهی این طرح اطلاعات جمع آوری شد و شهریه‎های افراد در حال پرداخت است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی تاکید کرد: البته شهریه یک گروه دیگر نیز به صورت ۱۰۰ درصدی پرداخت خواهد شد و آن هم فرزندان افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی است.

وی گفت: این افراد بر اساس مسئولیت‏ های سازمان بهزیستی و قوانین و مقررات حمایت از حقوق معلولان و حمایت از افراد نیازمند و افراد آسیب پذیر با مصوبات معاونین شورای سازمان بهزیستی مشمول دریافت بخشی از شهریه هستند. این میزان در حد سقف بودجه‎ای است که به سازمان داده می‎شود. تلاش می‎شود که حداکثر بودجه دریافت شود تا حداکثر شهریه را بدهیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با مصوبه شورای معاونین و دستور ریاست سازمان مقرر است که معلولان خفیف و معلولانی که در سه دهک بالا هستند به دلیل هزینه‎های اضافی که معلولان برای نیازمندی‎های زندگی‎شان دارند مشمول دریافت کمک هزینه برای شهریه دانشجویی می‎شوند.

وی گفت: دانشجویان معلولی که از قبل وارد دانشگاه شده‎اند شهریه برای آنها همچنان پرداخت.

 

 

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار