سایپا از پس روزهای سخت برمی آید

نگاهی به وضعیت سایر صنایع بزرگ در کشور نشان می دهد که هر کجا اصرار برای انجام مدلی دستوری در کار بوده آن صنعت با مسائل زیادی روبرو شده به عنوان مثال صنعت فولاد کشور که در چندماه گذشته آبستن حوادث مختلف بوده و عملا میزان تولید و حاشیه سود ...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، چالشهای صنعت خودروسازی یکی دوتا نیست. از عدم نظارت کافی روی زنجیره محصول تا عدم هماهنگی دستگاهها برای قیمت گذاری آن هم به شیوه دستوری تا دخالتهای همیشه در موضوع تولید و انتصاب برخی افراد همیشه در بزرگترین صنعت کشور بوده و از بین بردن این متغیرهای مزاحم همچنان مهمترین و بزرگترین معضل صنعت مادر کشور است. لوکوموتیو اقتصاد کشور اگرچه در ظاهر صورتهای مالی با زیان و ضرر نمایش داده می شود اما اتفاقاتی در مجموعه های خودروسازی کشور در جریان است که می تواند زمینه ساز تحولی بزرگ در صنعت کشور باشد.

 

شیوع ویروس کرونا و تقارن آن با دور جدید تحریم های ایالات متحده آمریکا عملا موضوع تولید و صادرات را در کشور تحت الشعاع قرار داد و در این باره نمی توان صنعتی را نام برد که از حاشیه امنیت برخوردار بوده باشد. واقعیت این است که صنعت کشور از تحریمها و شرایط کرونایی بسیار آسیب دید و البته در نگاهی وسیعتر این مسئله مربوط به همه دنیا می شد با این تفاوت که در داخل نیز تصمیمهای پر نقص مدیریتی تیشه به ریشه تولید کشور در سال جهش تولید می زد.

 

نگاهی به وضعیت سایر صنایع بزرگ در کشور نشان می دهد که هر کجا اصرار برای انجام مدلی دستوری در کار بوده آن صنعت با مسائل زیادی روبرو شده به عنوان مثال صنعت فولاد کشور که در چندماه گذشته آبستن حوادث مختلف بوده و عملا میزان تولید و حاشیه سود کارخانجات معدنی تحت الشعاع قرار گرفت.

 

واقعیت اینجاست که اقتضای تولید و رشد آن در کشور از گلوگاه رقابت می گذرد امکانی باید اذعان کرد در کشور وجود ندارد و عملا باید نقش یک مجری صرف را بازی کرد. در این شرایط چه توقعی را می توان از مدیران تولید داشت؟

 

کارخانه خودروسازی سایپا نیز اگرچه در نه ماهه سال جاری با زیان روبرو شد اما باید بخش بزرگی از زیان شکل گرفته را در مواردی یاد شده جستجو کرد. نگاهی به عملکرد نارنجی پوشان جاده مخصوص نشان می دهد که در تولید تجمیعی در پایان آذرماه به رقم ۳۰۴.۷۴۴ دستگاه دست پیدا کرده اند و در همین مدت و البته در چهار ماهه نخست سال که سخت ترین شرایط تولیدی برای کشور به سبب شرایط کرونایی بود ۱۴۳.۳۲۱ دستگاه خودرو را روانه بازار کردند.

 

در عین حال شاخص CSI ( رضایتمندی مشتریان ) نشان از روند بهبود اوضاع در گروه خودرو سازی سایپا می دهد. بررسی وضعیت کیفی که طبق اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران صورت می گیرد ما را به این نتایج می رساند.

 

 

طراحی و تولید محصولات جدید مانند شاهین که با جدیدترین پلتفرمهای روز دنیا و با ظاهری مناسب به خط تولید این گروه خودرویی اضافه شد می تواند بازار فروش داخلی را با جذابیت روبرو کند. در عین حال زمینه سازی برای تولید اولین خودروی هوشمند کشور در این گروه خودرویی از دیگر نکاتی است که باید در مورد سایپا به آن اشاره کرد.

 

صورتهای مالی بیان کننده مجموع آثار وارده بر صنعت خودروسازی سازی است و باید بپذیریم که پیدا و پنهان زیادی در این صنعت باید مورد واکاوی قرار گیرد.

 

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار