سایپا با دستان بسته تولید کرد کارشناسان با چشمان باز نقد غیرمنصفانه

از طرفی خلف وعده ها در ارائه ارز به کارخانجات تولیدی خصوصاً صنعت خودروسازی امکان واردات مواد مورد نیاز را به حداقل ممکن کاهش داده و این درحالیست که کارخانجات خودرویی در تحویل محصولات به مشتری نهایی باید با شتاب بیشتری داشته باشند در حالیک...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، با افزایش هزینه های تولید و سخت تر شدن فرآیند آن در دوره کرونا و همچنین تشدید تحریم ها در بخش صنعت وضعیت کارخانجات صنعتی با چالش های زیادی روبرو شد. خرید مواد اولیه به قیمت جهانی و فروش آن به نرخ روز ارز به برخی از بخشهای تولیدی سرنوشت محتومی را برای اقتصاد کشور رقم می زد. کاهش عرضه ورقهای فولادی در بورس کالا و فروش آن در قالب مچینگ عملا وضعیت تولیدی را با بن بست روبرو می کرد.

 

جدا از مسائل گفته شده افزایش انتظارات از سوی مردم در مورد برخی از بخشها و کارخانجات تولیدی بالطبع نیازمند تصمیمات جدی تر در جهت کنترل بازار بود. این در حالیست که نگاهی به آمار گویای افزایش بهای تمام شده مواد اولیه و تورم است. به طور متوسط مواد اولیه در سال جاری رشد بیش از ۳۰۰ درصدی را ثبت کرده اند که طبیعتاً در بخشهای مرتبط نیز این تأثیرپذیری امری اجتناب ناپذیر است.

 

امکان رقابت پذیری در سایه دستورالعمل ها و بخشنامه ها در کشور به حداقل ممکن رسیده که این موضوع نیز خود نقش پر رنگی در افزایش سفته بازی و چندگانگی قیمتها را رقم زده که هنوز بعد از چندسال شاهد ادامه آن هستیم. در پاسخ به مسائل مطرح شده می توان یک سؤال را مطرح کرد که در سال جهش تولید با ثابت ماندن قیمت محصول نهایی امکان فعالیت بخشهای صنعتی ممکن خواهد بود یا خیر؟

 

از طرفی خلف وعده ها در ارائه ارز به کارخانجات تولیدی خصوصاً صنعت خودروسازی امکان واردات مواد مورد نیاز را به حداقل ممکن کاهش داده و این درحالیست که کارخانجات خودرویی در تحویل محصولات به مشتری نهایی باید با شتاب بیشتری داشته باشند در حالیکه این تأخیر عملا چرخه عرضه و تقاضا را با چالش روبرو کرده و امکان چابکی بازار را به صفر می رساند.

 

 

نسخه شفابخش این وضعیت واقعی شدن قیمتها نسبت به تورم موجود در بخشهای مختلف است اما اینکه چرا موضوعی به این اهمیت از تیررس کارشناسان دور مانده سؤالیست که باید منصفانه به آن پاسخ داد. با همه آنچه گفته شد باید پذیرفت که کارخانجاتی مانند سایپا در کارنامه تولیدی خود تعداد تیراژ را کمتر از سنوات قبل ثبت کنند. در دوره کرونا و افزایش سطح شیوع و میزان گسترش آن در سال جاری نیز رعایت پروتکل های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و ستاد کرونا مزید بر علت شد تا بر این اساس شاهد باشیم که بخش تولیدی این کارخانه با کاهش نیروها و شیفت بندی های پیاپی روبرو باشد.

 

توقف تولید برخی محصولات پر فروش نارنجی پوشان نیز دلیل دیگری بود که در این گروه خودرویی سایپا با کاهش فروش روبرو شویم که این موضوع نیز در نقد برخی کارشناسان لحاظ نشده در حالیکه به دنبال کاهش فروش باید به دنبال دلائل منطقی آن بود. البته برخی دلائل دیگر که متأسفانه به این موضوع دامن می زند دپو شدن قطعات مورد نیاز این خودروساز در گمرک است که در این زمینه تعامل بیشتری مورد انتظار بود.

 

سایپا

 

 

تمرکز بر تولید محصولات جدید که به گفته بسیاری از کارشناسان سایپا در این زمینه با اختلاف نسبت به رقیب خود یعنی ایران خودرو نمره قبولی گرفت یکی دیگر از مسائلی است که در برخی نکته نظرات محو شده و اراده ای برای پرداختن به آن وجود ندارد.

 

 

نتیجه گیری:

 

تولید یک فرآیند است که محصول نهایی بخش کوچکی از آن را شامل می شود. شفاف نبودن این زنجیره خصوصاً در شرکتهایی که صورتهای مالیشان در دسترس عموم قرار نمی گیرد زمینه ای را فراهم می کند تا تمام انتقادات متوجه یک بخش باشد موضوعی که نه منصفانه است و نه حرفه ای. تغییرات صورت گرفته در سایپا و از دست ددن بخشی از مشتریان به دلیل توقف تولید برخی از محصولات پر فروش مانند محصولات ۱۳۱ ، ۱۳۲ و ۱۱۱ و از فریز درآمدن قیمت محصولات موارد مهمی بود که انتظار می رفت در بیان برخی نظرات مورد توجه قرار گیرد در حالیکه مرور برخی نظرات این شائبه را ایجاد می کند که این مسائل صرفاً جهت زیر سؤال بردن مطرح شده و هدفی دیگری از آن به دست نمی آید.

 

 

 

مطالب مرتبط