سرنوشت تحریم‌ها در دولت رئیسی چه خواهد شد؟

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه صرف نظر از سرنوشت تحریم‌ها، حمایت از تولید و صادرات اولویت مهمی است که نمی‌توان آن را کنار گذاشت، گفت: دولت سیزدهم راهی جز حمایت از اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر ندارد و در این مسیر صادرات به عنوان م...

به گزارش رصد روز، محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره چشم انداز صادرات در دولت سیزدهم در صورت باقی ماندن تحریم‌ها، اظهار کرد: همانطور که آقای رئیسی در جریان مراسم تنفیذ اعلام کردند، دولت ایشان به دنبال کنار زدن تحریم‌ها و استفاده از تمام مسیرهای موجود برای کاهش فشار بر اقتصاد کشور است. از این رو چه در چارچوب برجام و چه در هر چارچوب دیگری می‌توان انتظار داشت که شرایط متفاوتی پیدا کنند، کنار بروند یا کاهش یابند.

وی با بیان اینکه صرف نظر از سرنوشت تحریم‌ها، حمایت از تولید و صادرات اولویت مهمی است که نمی‌توان آن را کنار گذاشت، تشریح کرد: همانطور که در سال‌های گذشته نیز برای بسیاری از تصمیم‌گیران محرز شده، برای آنکه اقتصاد ایران بتواند از شرایط امروز و مشکلات فعلی عبور کند، حمایت از تولید و فراهم کردن مقدمات صادرات این کالاها در هر شرایطی باید اولویت نخست باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره نخستین اولویت‌های صادراتی دولت‌ رئیسی نیز اظهار کرد: حوزه صادرات ایران در طول سه سال گذشته و در دوره تحریم‌های جدید شرایط خاصی را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد نگاهی دقیق به این تجربه سه ساله و اشکالاتی که در سیاست‌های اجرایی این بخش وجود داشت اهمیت فراوانی خواهد داشت.

لاهوتی ادامه داد: ما در ایران با معضل گستردگی و حجم بالای قوانین و مقرراتی مواجهیم که بسیاری از آنها حتی با یکدیگر تناقض دارند و خود به مشکلات اضافه می‌کنند. از این رو بازنگری در این قوانین و کنار گذاشتن مقررات دست و پا گیر در این حوزه نیز می‌تواند به عنوان یک اولویت دیگر پیگیری شود تا بخشی از مشکلات این حوزه کنار بروند.

وی با اشاره به ابلاغیه ۱۷۷ و تلاش بخش خصوصی برای نهایی کردن آن، توضیح داد: این ابلاغیه نتیجه سه سال تلاش و پیگیری بخش خصوصی است که سرانجام پس از مدت‌ها برای اجرا نهایی شد اما هنوز ما در این بخش نیز نگاه سلیقه‌ای و عدم اجرای دقیق مصوبات را مثلا در بخش‌هایی مانند واردات در ازای صادرات می‌بینیم. یکی دیگر از خواسته‌های بخش خصوصی از دولت جدید اجرای این ابلاغیه به شکل دقیق و به دور از نگاه‌های شخصی است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خاطرنشان کرد: اجرای بسته مشوق صادرات و بهره گیری از ظرفیت‌های حمایتی که در قانون بودجه پیش بینی شده و تلاش برای مانع زدایی از فعالیت صادرکنندگان می‌تواند به افزایش آمار صادراتی کشور و بالا بردن آمارها در آینده منجر شود و باید در سیاست کاهش تنش و تحریم‌ها را در کنار بهبود سیاست‌گذاری‌های داخلی در دستور کار قرار داد.

براساس این گزارش، با برگزاری مراسم‌های تنفیذ و تحلیف در هفته گذشته، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم دو هفته زمان دارد تا وزرای پیشنهادی خود را برای دریافت رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

 

ایسنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار