سرپوشی به نام نرخ تسعیر ارز / چالش های یک بخشنامه

به گزارش رصد روز ، نرخ جدید تسعیر ارز اعلام شد. جدیدترین بخشنامه بانک مرکزی به بانکهای خصوصی و دولتی حکایت از تغییر نرخ تسعیر ارز دارد. به موجب این بخشنامه نرخ تعیر برای هر یورو ۲۲ هزار تومان و برای دلار ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است...

به گزارش رصد روز ، نرخ جدید تسعیر ارز اعلام شد. جدیدترین بخشنامه بانک مرکزی به بانکهای خصوصی و دولتی حکایت از تغییر نرخ تسعیر ارز دارد. به موجب این بخشنامه نرخ تعیر برای هر یورو ۲۲ هزار تومان و برای دلار ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

نرخ جدید تسعیر ارز سرپوشی روی توان بالفعل برخی بانکها

 

این در حالیست که در پایان سال مالی منتاهی به پایان اسفند سال ۹۹ نرخ تسعیر برای هر یورو ۱۹ هزار تومان و برای هر دلار ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان بود. با توجه به اتفاقاتی که در صورتهای مالی چند بانک خصوصی شاهد بودیم و بعضاً درآمد مبادلات ارزی این بانکها بیش از سایر درآمدهایشان بود باید گفت که بسیاری از بانکهای زیان ده یا نزدیک به زیان از این تصمیم خوشحال و راضی خواهند بود اما می شد شرایطی فراهم که کرد که صورت سود و زیان بانکها قبل و بعد از اعمال نرخ جدید تسعیر ارز در اختیار قرار گیرد تا مشخص شود که چه بانکهایی از محل افزایش نرخ تسعیر ارز بیشترین انتفاع را می برند.

سال قبل و در شرایطی که انتظار می رفت بانکها از محل چهارچوب فعالیتهای بانکی درآمد شناسایی کنند اما ناگهان درآمدهای چند هزار میلیاردی چند بانک خصوصی در این باره نشان داد که ریشه برخی نوسانات ارزی در بازار را باید از محل چنین فعالیتهایی در نظام بانکی جستجو کرد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار