سفرهای فضایی به سلول‌های بدن آسیب می‌زند

بررسی‌های ناسا نشان می‌دهد سفرهای فضایی و به خصوص سفرهای فضایی طولانی مدت به سلول‌های بدن انسان و میتوکندری سلول‌ها که منبع تأمین انرژی سلول‌هاست آسیب می‌زند.

به گزارش رصد روز ، به نقل از نیواطلس، پژوهش در مورد تأثیر سفرهای فضایی بر روی انسان‌ها نشان می‌دهد که این سفرها باعث اختلال در عملکرد سلول‌های بدن انسان می‌شود و عامل اصلی این مساله تغییراتی است که در وضعیت جاذبه و تشعشعات رادیویی رخ می‌دهد.

کوتاه مدت بودن سفرهای فضایی قبلی باعث شده بود این موضوع چندان مورد توجه قرار نگیرد، اما حالا که بشر به دنبال سکونت طولانی مدت در ماه و مریخ است، چالش‌هایی از این دست به طور جدی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد فضانوردان به علت آسیب دیدن میتوکندری سلول‌هایشان در سفرهای فضایی طولانی مدت با خطراتی مانند آسیب دیدن سلول‌های بینایی، تحلیل رفتن استخوان‌ها و عضلات و آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن هم مواجه خواهد شد و این مشکلات راه حل فوری و سریع ندارد.

از سوی دیگر نبود جاذبه و تشعشعات کیهانی باعث کاهش سریع وزن نیز می‌شود و بسیاری از بافت‌های عضلانی نیز به همین علت دچار مشکل می‌شوند و تا زمانی که برای حل این مشکلات راهی پیدا نشود نمی‌توان برای سفرهای فضایی به مریخ و ماه برنامه ریزی کرد.

 

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

فارس

مطالب مرتبط

آخرین اخبار