سهامداران بانک مهر اقتصاد قربانیان اجحاف و بی عدالتی در نظام بانکی

لحاظ نمودن ارزش قیمتی هر سهم در خرداد سال 99 براساس کارشناسی سال 97 از جمله ابهامات و ایرادات بزرگ این ادغام می باشد که مدیران بانک مهراقتصاد ایران باید نسبت به آن پاسخگو باشند. همچنین با عدم برگزاری مجمع در سال 98 میزان محاسبه سود کان لم...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، با تبدیل شدن مؤسسه مهر بسیجیان به بانک مهر اقتصاد در سال ۹۱ شاهد افزایش سرمایه قابل توجه آن در سال ۹۳ از ۲ هزار میلیارد ریال به ۱۲ هزار میلیارد ریال بودیم موضوعی که فرقی به حال سهامداران خرد نداشت زیرا در تعداد سهام آنان و ارزش سهام آنها تغییری ایجاد نشد. در عین حال با وجود منع قانونی ، شرکت آینده نگر نواندیش موفق به مالکیت ۵۱ درصد از سهام بانک می شود در حالیکه طبق قوانین بانک مرکزی مالکیت بیش از ۳۵ درصد بانکها توسط هر شرکت و سازمانی ممنوع است و در زمانی که شرکت آینده اندیش نگر ۵۱ درصد از سهام بانک را مال خود کرد این قانون در حال انجام شدن بود. حالا سهامداران بانک مهراقتصاد اط کانالهای مختلف دنبال گوش شنوای با نصافی می گردند که حال و روزشان را درک کند و روبروی ظلمی که به آنها می شود بایستد.

 

این مقدمه کوتاه سرآغاز چالشی بزرگ در نظام بانکی کشور بود. در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰ هزار پرونده در شعبه ۱۱ مجتمع شهید بهشتی و یک پرونده در شعبه یک دادگاه جرائم اقتصادی درباره مدیران بانک مهر اقتصاد در جریان است. موضوعی که تعداد زیادی ( ۱۸۰ هزار نفر )  از سهامداران بانک مهراقتصاد را درگیر کرده سهامدارانی که اکثریت آنها جزو ایثارگران و جانبازان می باشند.

 

مردادماه سال جاری حسینعلی حاجی دلیگانی درباره ضرورت نظارت بر ارزش گذاری بانک مهر اقتصاد تأکید کرد. ابوترابی دیگر نماینده مجلس نیز در خردادماه با تأکید برابهامات موجود در موضوع ادغام بانک مهراقتصاد در بانک سپه گفت: این ادغام بیشتر به انحلال شباهت دارد. علی کریمی نماتینده مردم اراک نیز در دی ماه نسبت به این قضیه متذکر شد و بیان کرد زیر ساخت های فنی و نرم افزاری موجود در بانک سپه،آمادگی لازم برای ادغام این شش بانک دارای چند میلیون نفر مشتری سپرده گذار را ندارد.

 

در جریان ادغام بانک های نظامی در بانک سپه ، مجمع ادغام این بانک در خردادماه سال جاری تشکیل گردید و با توجه به کارشناسی دارایی های بانک در اسفند ۹۷ قیمت هر سهم۱۲۳۸۱ ریال تعیین گردید. لیکن می بایستی طبق قوانین بر اساس قیمت روز جاری ، قیمت هر سهم تعیین  و با سهامداران تسویه می شد. علیرغم این موضوع در مجمع افزایش ۵۰۰۰ریالی را برای هر سهم لحاظ شد و ارزش هر سهم در خردادماه ۹۹ مبلغ ۱۷۱۷۲ریال تعیین گردید.

 

لحاظ نمودن ارزش قیمتی هر سهم در خرداد سال ۹۹ براساس کارشناسی سال ۹۷ از جمله ابهامات و ایرادات بزرگ این ادغام می باشد که مدیران بانک مهراقتصاد ایران باید نسبت به آن پاسخگو باشند. همچنین با عدم برگزاری مجمع در سال ۹۸ میزان محاسبه سود کان لم یکن باقی ماند که این موضوع نیز قطعا به ضرر سهامداران خرد خواهد بود.

 

محاسبه برخی از تعدیلات مثبت و شاخص در ارزش گذاری قیمت هر سهم ( بویژه در حوزه منابع غیر پولی)

 

۱.برگشت مبلغ ۵۲۰۰ میلیارد تومان مالیات که به ازای هر سهم ۴۳۳ تومان قابل محاسبه است.

۲.مابه ‌التفاوت ارزش دفتری دستگاه های ATM با ارزش واقعی که حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان  می باشد که به ازای هر سهم ۲۵۰ تومان برآورد می گردد.

۳.قیمت واقعی نیروگاه کازرون که  مبلغ واقعی آن ۲ میلیارد یورو می باشد اما  با ارزش گذاری غیر منصفانه به مبلغ ۴۷۰۰ میلیارد تومان محاسبه شد که در حدود ۸۰۰۰میلیارد تومان مابه‌التفاوت دارد که به ازای هر سهم ۵۰۰۰ تومان میشود.

۴.رشد ۶۰۰ درصدی املاک و مستغلات که مابه‌التفاوت ۳۰۰۰۰ میلیارد تومانی را به وضوح نشان می دهد و به ازای هر سهم ۲۵۰۰ قابل مطالبه است.

۵.ارزش برند بانک مهر با بیش از ۲۰ میلیون مشتری و سپرده گذار که در حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان است که اثر گذاری این مسئله در ارزش هر سهم به ۱۰۰۰ تومان می رسد.

۶.با توجه به رشد ۱۵۰۰ درصدی شاخص بورس طی سال  ۹۸ و ۹۹  و رشد ارزش سهام شرکت های با ارزشی همچون فولاد مبارکه  ،تراکتورسازی و …حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان از این منبع باید در کارشناسی ها مورد محاسبه قرار گیرد که به ازای هر سهم ۵۰۰۰ تومان قابل کشف خواهد بود.

*سایر موارد دیده نشده و پنهان شده در گزارش کارشناسی در مجموع با احتساب قیمت ۱۷۱۷ و اعداد مندرج در بندهای یک تا شش حداقل قیمت هر سهم ۱۶۷۳۳ تومان میباشد.

 

یکی از موضوعاتی که مانع رسیدن سهامداران بانک مهراقتصاد به حقشان شده گره زدن این مسئله با موضوع ادغام بانکهای نظامی است و این طور وانمود می شود که این گروه از سهامداران مخالف ادغام بانکی هستند در حالیکه نشستن پای حرفهای سهامداران این بانک نشان می دهد که چنین برداشتی از اساس اشتباه است زیرا سهامداران بانک مهر اقتصاد تنها یک مطالبه را دنبال می کنند و آن هم برآورد درست اموال و دارایی های بانک و به تبع آن قیمت گذاری هر سهم براساس داده های کارشناسی است موضوعی که عده ای به هر دلیلی دوست ندارند شنیده شود و با گره زدن این موضوع با فرآیند ادغام چالش ایجاد می کنند.

 

مطالبه گری برخی از این سهامداران از طریق مجاری قانونی منتج به اخذ رأی مرجع قانونی شده اما با این اوصاف هم گره این مشکل گشوده نشد.

 

 

فیلم تجمع سهامداران بانک مهر اقتصاد روبروی دفتر کار ریاست قوه قضائیه به منظور استیفاء حق خود نوک پیکان انتقادات را به سمت مدیرانی می برد که کمتر شنونده هستند.

 

 

 

تصاویر تجمع امروز سهامداران بانک مهراقتصاد

 

سهامداران بانک مهراقتصاد

سهامداران بانک مهراقتصاد

سهامداران بانک مهراقتصاد

سهامداران بانک مهراقتصاد

سهامداران بانک مهراقتصاد

سهامداران بانک مهراقتصاد

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

11 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

خدری

پاسخ دادن

۲۹ دی ۱۳۹۹


براحتی بکمک قانون و خودنویسی که در دست دارند پول و اموال مردم عادی که اکثرن بسیجی خانواده شهید و ایثارگر و ... هستند را نیخورند و سرشان را نیز بالا میگیرند !!!!! مسئولین پرمدعایی که جوابگویی و شفافیت در کارشان نیست و فقط از بالا به نردم نگاه میکنند . نمیدانند که ظلم همیشگی نیست و بالخره میرسه روز ...

محمود عباس

پاسخ دادن

۲۰ بهمن ۱۳۹۹


باسلام موضوع خیلی روشن است اگر آقایان و مدیران متخلف و سازمانهای نظارتی که کم کاری داشتن و هنوز هم همین آقایان مانع رسیدن حقوق از دست رفته سهامداران مظلوم بانک مهر اقتصاد میشوند، لازم است یادآوری بشه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اگه در همان سال ۹۱ نا۹۳ کار خود را درست انجام میدادن و حاوی خلاف کاری مدیران بانک مهر اقتصاد رو می‌گرفتن هیچگاه در سال ۹۹ این چنان حق خوری دیده نمیشد و همه خطاکاران و مدیران نالایق و .... حساب مار دستشان می آمد ولی متاسفانه نشد که این بی آبرویی ها و .... برا نظام و ایران عزیز رقم زدن

محمود عباس

پاسخ دادن

۲۰ بهمن ۱۳۹۹


باسلام موضوع خیلی روشن است اگر با آقایان و مدیران متخلف و سازمانهای نظارتی که کم کاری داشتن برخورد می‌شد هیچگاه جرات نمیکردن که بار هم مانع رسیدن حقوق از دست رفته سهامداران مظلوم بانک مهر اقتصاد بشوند، لازم است یادآوری بشه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اگه در همان سال ۹۱ نا۹۳ کار خود را درست انجام میدادن و جلوی خلاف کاری مدیران بانک مهر اقتصاد رو می‌گرفتن هیچگاه در سال ۹۹ این چنان حق خوری دیده نمیشد و همه خطاکاران و مدیران نالایق و .... حساب کار دستشان می آمد ولی متاسفانه نشد که این بی آبرویی ها و .... برا نظام و ایران عزیز رقم زدن

احمد فاضلی مهر

پاسخ دادن

۲۰ بهمن ۱۳۹۹


سلام سهامداران بانک مهر اقتصاد مورد ظلم آشکار واقع شده اند و گوش هیچ مسئولی شنوا نیست از نمایندگان مردم در مجلس و از قوه قضاییه انتظار داریم به موضوع ورود جدی داشته باشند و از حق ما دفاع کنند از شما برای درج خبر تشکر میکنیم و خواهش میکنیم تا به نتیجه رسیدن همچنان پیگیر موضوع باشید

محمد مهدی

پاسخ دادن

۲۰ بهمن ۱۳۹۹


سلام ممنونم از گزارش کاملی که ارائه نمودید. ظلم و اجحاف بزرگی در حق سهامداران بانک مهر اقتصاد شده است

علی

پاسخ دادن

۲۰ بهمن ۱۳۹۹


تشکر از رصد روز ان شالله مسئولین غره این چند صباح مدیریت خود نباشند و بفکر احقاق حق سهامدار خرد که دستش از ریاست و میز کوتاه هست باشند

ناصر

پاسخ دادن

۲۰ بهمن ۱۳۹۹


سلام وتشکر از اینکه حسب وظیفه خبری خود صدای هزاران مظلوم مالباخته ای شده اید که سرمایه شان در سال۸۹ سرمایه امروز تصمیم سازان امروز بانک مهراقتصادشده است

ناصر

پاسخ دادن

۲۰ بهمن ۱۳۹۹


سلام شما صدای مظلومان بی رسانه شدید خدا نگهدارتان

مهدی

پاسخ دادن

۲۱ بهمن ۱۳۹۹


جناب رئیسی حق این مظلومان که به شما پناه اوردن رو از چپاول گران دولتی بگیرید

سعید

پاسخ دادن

۲۱ بهمن ۱۳۹۹


من یک جانباز معسر هستم که ماهی یک میلیون تومن کل درآمدم از حقوق سانا میباشد .با دو دختر وهمسر دیابتی . آقای رییسی دنبال اجرای عدالتی؟ بسم الله . حقوق حدود دویست هزار نفر ضایع شده

سعید

پاسخ دادن

۲۱ بهمن ۱۳۹۹


ما که پول نداریم ولی اونایی که پول دارند برای تنبیه این بانکها بهتره حساب هاشونو از بانک سپه خالی کنند .تا عبرتی واسه آقایون باشه

آخرین اخبار