سورپرایز مالیاتی دولت برای فعالان اینستاگرامی

پس از خودرو و مسکن این بار نوبت به اخذ مالیات از فعالان اینستاگرام رسیده است. این بار دولت برخلاف اخبار پیشین اعلام کرده مبنای اخذ مالیات تعداد فالور نیست بلکه درآمد اینفلوانسر‌ها است.

به گزارش رصد روز، پس از خودرو و مسکن این بار نوبت به اخذ مالیات از فعالان اینستاگرام رسیده است. این بار دولت برخلاف اخبار پیشین اعلام کرده مبنای اخذ مالیات تعداد فالور نیست بلکه درآمد اینفلوانسر‌ها است.

پس از ناکامی دولت در اخذ مالیات از مسکن و خودرو‌های لوکس قرار است که در ماه جاری به صورت جدی‌تر این موضوع دنبال شود. همزمان با این اقدام، برنامه مالیاتی دیگر دولت اخذ مالیات از فعالان اینستاگرام است.

این بار دولت برخلاف اخبار پیشین اعلام کرده مبنای اخذ مالیات تعداد فالور نیست بلکه درآمد اینفلوانسر‌ها است. دولت در حالی فشار مالیاتی خود در این حوزه را می‌خواهد گسترش دهد که هنوز لیست نهاد‌های معاف از مالیات تغییر نکرده و گروه‌های بزرگ معاف از مالیات قرار نیست مالیاتی پرداخت کنند.

امروز اعلام شده، درحالیکه براساس قانون بودجه سال جاری باید از درآمد حاصل از تبلیغات کاربران بالای ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربر محور مالیات اخذ شود، اعلام مسئولان سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که اولین لیست اطلاعات این افراد به این سازمان ارسال شده و برای اخذ مالیات از آن‌ها باید تا پایان امسال و تکمیل اظهارنامه‌ها صبر کرد.

سازمان امور مالیاتی مکلف است فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه شده توسط آن‌ها را تهیه کند و در تارنمای سازمان، در منظر عموم قرار دهد که طبق گفته معاون سابق سازمان امور مالیاتی، به موجب قانون مالیات‌های مستقیم و با آخرین اصلاحاتی که در آن صورت گرفته است، درآمد واقعی هر شخصی اعم از اینفلوئنسر‌های دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربر محور نیز براساس بررسی صورت‌حساب‌ها و حساب‌های بانکی و استناد به مدارک و اسناد مشخص و به عنوان ماخذ محاسبه مالیات تعیین می‌شود.

در حال حاضر، بررسی آخرین وضعیت اخذ مالیات از اینفلوئنسر‌ها حاکی از آن است که برای اخذ مالیات در این زمینه باید منتظر ماند تا اظهارنامه‌های مالیاتی تکمیل و ارسال شود تا در سال آینده نسبت به مطالبه مالیات اقدام شود.

البته، براساس اعلام محمد مسیحی، معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی، این سازمان وظیفه خود در راستای اخذ مالیات از اینفلوئنسر‌ها در سال جاری مبنی بر تدوین دستورالعمل‌ها و ابلاغ آن‌ها را انجام داده است.

از سوی دیگر، اولین لیست از کاربران رسانه‌های کاربر محور با بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده به سازمان امور مالیاتی ارسال شده و این روند همچنان ادامه دارد.

در این زمینه، درحالی که قانون بودجه محدوده ۵۰۰ هزار دنبال کننده را شرط اخذ مالیات قرار داده است، اعلام سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که ملاک این سازمان برای اخذ مالیات در این زمینه درآمد کاربران است نه تعداد دنبال کنندگان آنها.

به گونه‌ای که مسیحی، معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی معتقد است رسیدگی به مالیات اینفلوانسر‌ها آستانه خاصی ندارد و رسیدگی مالیاتی را برای کاربران دارای کمتر از ۵۰۰ هزار دنبال کننده هم که از محل تبلیغات درآمد داشته باشند، اعمال می‌کند.

آیا دولت این بار می‌تواند سیاست مالیاتی مدنظر خود را اجرا کند؟

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار