شاهین سایپا تراز توان تولید خودروی با کیفیت در کشور

به گزارش اختصاصی رصد روز ، تولید شاهین در گروه خودروسازی سایپا علیرغم همه چالش هایی که در زمان تولید این خودرو به ایجاد شد موجی از تحول را در مهندسی خودروهای موجود در بازار به وجود آورد. سال ۹۷ و کمی قبل از آن که تحریم های ناجوانمردانه عل...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، تولید شاهین در گروه خودروسازی سایپا علیرغم همه چالش هایی که در زمان تولید این خودرو به ایجاد شد موجی از تحول را در مهندسی خودروهای موجود در بازار به وجود آورد. سال ۹۷ و کمی قبل از آن که تحریم های ناجوانمردانه علیه صنعت خودروسازی کشور شروع شود نام روهام به عنوان محصول جدید گروه خودروسازی سایپا شنیده شد. این نخستین باری بود که پس از مدتها تولید یک خودروی داخلی با فناوری متفاوت و استحکام بدنه قابل توجه نقل محافل خودرویی و کارشناسان آن بود.

تولید شاهین  سایپا از چند جهت قابل بررسی است. مهمترین موضوعی که باید در خصوص آن مطرح کرد ابتکار مهندسان ایرانی در زمان تولید و طراحی بود. در آن دوران بنا شده بود روئیت تویوتا یاریس و برلیانس سری H300در ساخت و طراحی جدیدترین محصول نارنجی پوشان مورد استفاده قرار گیرد. در همان زمان زیرساخت لازم برای این امر پیش بینی شد اما طولی نکشید تا تحریم های چندلایه علیه صنعت خودوسازی کشور آغاز شود. با این اتفاق عملاً استفاده از فناوری های گفته شده در طراحی شاهین امکان پذیر نبود و در نتیجه باید سیاست دیگری در تولید بکار بسته می شد. بنابراین طراحی و تولید براساس مدلهای بومی سازی شده در دستور کار قرار گرفت. برخی ها از همان ابتدا با نتیجه کار مخالف بودند و برخی هم هرگونه اظهار نظر در این مورد را منوط یه تولید انبوه کرده بودند.

اگرچه از بین رفتن پیشرانه ۱.۶۵ لیتری و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نگرانی هایی را برای ادامه راه متصور بود اما در نهایت دیپلماسی تولید بر زیاده خواهی تحریم کنندگان چربید و  پلتفرم SP100 که با تغییر و اصلاح روی پلتفرم X90 تویوتا توسعه یافته بود (همان مدل استفاده شده برای یاریس ۲۰۰۵) همچنان در اختیار خودروساز کشورمان باقی ماند تا زمینه تولید خودروی متفاوت صنعت خودرو ایجاد شود.

شاهین از همان ابتدا به واسطه نوع نامگذاری دوستدار طبیعت لقب گرفت زیرا تغییر نام از روهام به شاهین به دلیل قاچاق شاهین ایرانی و خطر انقراض این پرنده زیبا بود تا تولید آن علاوه بر اینکه توان مهندسان ایرانی را به رخ بکشد پیام آور طبیعت برای مسئولان باشد.

شاهین اولین خودرویی بود که پس از چند دهه بدون کپی کاری در خط تولید قرار گرفت این خودرو را باید اتاق شیشه ای استاندارد صنعت خودرو توان مهندسان ایرانی دانست. با تولید این خودرو در سال ۹۸ شاهد پوست اندازی تولید در صنعت خودرو بودیم. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو تولید شاهین زمینه ساز ایجاد تحول درطراحی و تولید سدان های داخلی بود.

مهمترین موضوعی که پس از تولید خودرو شاهین مورد توجه قرار گرفت گذراندن تستهای ایمنی بود که انتشار فیلمهای آن و وایرال وسیع آن در کشور انقلابی از تحول را در صنعت خودرو مطالبه کرد. به عقیده برخی خریداران این محصول ، تراز توان خودرو در کشور به قبل و بعد از تولید شاهین بر می گردد.

مجوز فروش این خودرو در اروپا زمانی صادر شد که این محصول توانست از تست ECTR95 با موفقیت چشمگیر عبور کند و کمی بعد نیز در دی ماه سال قبل موفق به کسب چهار ستاره کیفی در ارزیابی ISQI شد. این مسئله باعث شد تا لقب ایمن ترین خودروی ملی از آن شاهین شود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار