شرایط رکودی بازار، تحت تأثیر سیاست‌های اقتصادی دولت

شرایط کنونی بازار سرمایه را در بازار‌های موازی و کالایی نیز می‌توان مشاهده کرد. با توجه به اخبار مثبته آزادسازی منابع ارزی کشور و همچنین رشد نرخ نفت، انتظار داشت فضای تصمیم‌گیری تا حدی به نفع رشد تولید متمایل شود. به گزارش رصد روز، علیرضا...

شرایط کنونی بازار سرمایه را در بازار‌های موازی و کالایی نیز می‌توان مشاهده کرد. با توجه به اخبار مثبته آزادسازی منابع ارزی کشور و همچنین رشد نرخ نفت، انتظار داشت فضای تصمیم‌گیری تا حدی به نفع رشد تولید متمایل شود. به گزارش رصد روز، علیرضا فرشید کارشناس بازار سرمایه، در خصوص روند فعلی بازار در یک ماه گذشته و اینکه بازار در آینده چه روندی را در پیش می‌گیرد این‌چنین گفت: روند فعلی بازار تحت تاثیر سیاست‌های اقتصادی دولت که با توجه به قرائن در جهت انقباض و کنترل تورم گام بر می‌دارد، در شرایط رکودی به سر می‌برد. برای پیش‌بینی از آینده بازار، بایستی این سیاست‌ها را پیگیری نمود و آن نقطه‌ای که دولت تصمیم به تسهیل سیاست‌های اقتصادی گام بردارد می‌تواند نقطه عطفی برای روند صعودی مجدد بازار سرمایه باشد.

این کارشناس در رابطه با این موضوع که چه مؤلفه‌هایی می‌تواند بر روند بازار تأثیرگذار باشد عنوان کرد: در حال حاضر سیاست‌های پولی بانک مرکزی ناظر بر کنترل جریان پول در کلیت اقتصاد با استفاده از اهرم‌های نرخ سپرده قانونی و بازار باز و همچنین نرخ سود سالانه اوراق مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار است. در کنار آن می‌توان چشم‌انداز رکودی بازار‌های کامودیتی جهانی و شرایط اقتصاد‌های بزرگ مثل آمریکا و چین را نیز رصد کرد. در داخل نیز چشم‌انداز مذاکرات و توافق احتمالی و همچنین سیاست‌های نرخ‌گذاری دستوری و تصمیماتی مبنی بر تغییرات نرخ تسعیر را مد نظر داشت.

علیرضا فرشید در خصوص رویکرد‌ها و محرک‌هایی که لازم است در شرایط کنونی بازار که ارزش معاملات پایین هست، استفاده شود این‌گونه گفت: شرایط کنونی بازار سرمایه را در بازار‌های موازی و کالایی نیز می‌توان مشاهده کرد. رکود ناشی از سیاست‌های انقباضی دولت در همه این بازار‌ها موثر بوده است. در عین حال می‌توان با توجه به اخبار مثبته آزادسازی منابع ارزی کشور و همچنین رشد نرخ نفت، انتظار داشت فضای تصمیم‌گیری تا حدی به نفع رشد تولید متمایل شود.

این کارشناس ادامه داد: رفع ابهام در مورد نرخ تسعیر موثر در پالایشی و پتروشیمی‌ها و همچنین تعیین تکلیف عرضه خودرو در بورس کالا با توجه به ارزندگی کلی بازار شاید بتواند محرک مناسبی برای رشد نسبی در بازار سرمایه باشد.

این کارشناس در خصوص عملکرد بازار سرمایه در مقایسه با بازار‌های موازی گفت: با توجه به تصمیمات دولت از ابتدای سال در بازار سرمایه، شاهد تشخیص فعالین این بازار در مورد افزایش سطح ریسک و در نتیجه آن افزایش بازده انتظاری سرمایه‌گذاران بودیم. این امر باعث شد که سطوح ارزندگی بازار افت نماید و شاهد ریزش بازار از نیمه اردیبهشت‌ماه پس از یک رالی نسبتا پر قدرت صعودی بودیم.

وی افزود: مجموعا سرمایه هوشمند است و با مقایسه سطح ریسک و بازده تصمیم به انتخاب بازار مورد نظرش می‌گیرد. پس از بازار نیمه اول سال ۹۹، فعالین بازار سرمایه نسبت به بازار‌های موازی شاهد بازدهی کمتر بودند و می‌توان این بازار را از نظر بازدهی عقب‌مانده‌تر تلقی کرد. در عین حال اگر سودسازی و جریانات نقدی کلی بازار را دنبال کنیم، در صورت رفع ابهامات و کاهش ریسک‌ها بازار سرمایه می‌تواند در مدت کوتاهی این عدم بازدهی را جبران نماید و سهامداران صبورش را منتفع نماید.

در حال حاضر در بازار رکودی به سر می‌بریم و ارزش معاملات پایینی را در تابلو مشاهده می‌کنیم. این کارشناس در خصوص این موضوع که کدام صنایعی که می‌تواند در این شرایط پیش رو باشد و تأثیر خود را بر تابلو پر رنگ کند، بیان کرد: در حال حاضربه نظر من با توجه به افزایش قیمت نفت و بهبود کرک اسپردها، صنعت پالایش می‌تواند در صورت ثبات شرایط فعلی پیشران جدید بازار باشد.

وی ادامه داد: اگر اخباری مبنی بر پذیرش فروش خودرو در بورس کالا نیز به بازار مخابره شود، علیرغم ارزش بازار کم این صنعت نسبت به کلیت بازار فعالین با توجه به کاهش ریسک‌های دخالت و تصمیمات شبانه می‌توانند به نگاه مثبت حاکمیت به بازار سرمایه امیدوار شوند و سطوح ارزندگی بالاتری را نظر به کاهش ریسک مد نظر داشته باشند. اما این امر منوط به کاهش همزمان این مولفه همراه با کاهش سیاست‌های انقباضی نیز هست.

منبع:بورس نیوز

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار