شرایط و اقساط‌ وام ازدواج در سال ۱۴۰۲

از سال ۱۴۰۲ نیازی به داشتن مدرک پایان خدمت سربازی نیست. پس حتی اگر مشمول خدمت هستید و سربازی هم نرفته‌اید، می‌توانید برای گرفتن وام ازدواج اقدام کنید. به گزارش رصد روز، همه متقاضیان وام ازدواج باید به سامانه «تسهیلات ازدواج» وارد شوند. پس...

از سال ۱۴۰۲ نیازی به داشتن مدرک پایان خدمت سربازی نیست. پس حتی اگر مشمول خدمت هستید و سربازی هم نرفته‌اید، می‌توانید برای گرفتن وام ازدواج اقدام کنید.

به گزارش رصد روز، همه متقاضیان وام ازدواج باید به سامانه «تسهیلات ازدواج» وارد شوند. پس از ورود به سامانه قوانین و مقررات را کامل و دقیق بخوانید. هر کدام از زوجین باید جداگانه وارد سامانه شوند و فرم اینترنتی را پر کنند. بعد از پر کردن فرم اینترنتی یک پیامک که حاوی کد ۱۰رقمی است، برایتان ارسال می‌شود. این کد پیگیری از بعد ثبت‌نام تنها راه پیگیری وام شما از طریق این سامانه است. در نهایت هم بعد از بررسی شرایط و تایید شما توسط سامانه، باید یکی از بانک‌های وام‌دهنده را انتخاب کنید.

شرایط اخذ وام ازدواج
قبلا از تسهیلات ازدواج استفاده نکرده باشید. هر فرد تنها یکبار می‌تواند از این وام بهره ببرد.
اگر قبلا از اوم ازدواج استفاده نکرده‌اید، برای ازدواج دوم یا بیشتر وام به شما تعلق می‌گیرد
نداشتن سابقه چک برگشتی یا بدهی بانکی در زمان ثبت‌نام در سامانه تسهیلات ازدواج
هر کدام از زوجین باید جداگانه در سامانه وام ازدواج ثبت نام کنند و کد رهگیری بگیرند.

مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۲
اگر تاریخ ازدواج شما و همسرتان از ابتدای سال ۱۳۹۸ به بعد است، به هر کدام از زوجین مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد. اگر تاریخ ثبت سند ازدواج متعلق به اول سال ۱۳۹۸ به بعد است و در زمان تاریخ عقد شوهر زیر ۲۵سال و زن زیر ۲۳سال سن داشته‌اند، مبلغ تسهیلات ازدواج ۲۲۰میلیون تومان خواهد بود. این یعنی وام ازدواج نسبت به سال گذشته با افزایش روبه‌رو شده است.
بعد از پیشنهاد مجلس قرار شد خانم‌های زیر ۲۳ سال و آقایان زیر ۲۵سال که ازدواج می‌کنند، براساس تسهیلات جدید وام خود را دریافت کنند؛ یعنی ۳۶۰ میلیون تومان برای زن و شوهرهایی که از سال ۱۳۹۸ به بعد ازدواج کرده‌اند و ۴۴۰ میلیون تومان برای مردان زیر ۲۵سال و زنان زیر ۲۳سال در زمان ازدواج.
برای اینکه پرداخت اقساط برای وام گیرنده‌ها سخت نباشد، مدت زمان بازپرداخت وام ازدواج هم از ۷ سال به ۱۰ سال افزایش پیدا کرده است. شرط داشتن ضامن کارمند رسمی هم از شروط گرفتن این وام حذف شده است. به خاطر همین زمان بازپرداخت بلندمدت و سود کارمزد ۴درصدی است که وام ازدواج بهترین تسهیلات بانکی با کمترین میزان سود و بلندترین اقساط محسوب می‌شود.

اقساط وام ۱۸۰میلیونی ازدواج
اگر به عنوان متقاضی، وام ازدواج ۱۸۰میلیونی (به تومان!) با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله بگیرید، اقساط این وام چقدر خواهد بود. «رده» این محاسبه را برای شما انجام داده است؛ اگر کسی امسال این تسهیلات ۱۸۰ میلیونی را بگیرد، هر ماه باید حدود یک میلیون و ۶۳۶ هزار تومان قسط بدهد. البته چون کارمزد این وام هم باید محاسبه شود، قسط‌های اول هر سال – یعنی اولین قسط سال اول، اولین قسط سال دوم و… تا اولین قسط سال دهم- مبلغ بیشتری از باقی قسط‌های عادی خواهد بود. برای همین هم اولین قسط سال اول ۷ میلیون و ۲۰۰هزار تومان خواهد بود، اولین قسط سال دوم  ۶میلیون و ۴۸۰هزار تومان است. اولین قسط سال سوم ۵ میلیون و ۷۶۰هزار تومان است. این روند تا زمان اولین قسط سال دهم که مبلغش ۷۰۰هزار تومان است، نزولی خواهد بود.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط