شوک بزرگ دولت به مردم با پرداخت یارانه جدید

بررسی های صورت گرفته نشان می‌دهد در عرض یکسال سفره خانوارهای ایرانی احتمالا به سمت کوچک تر شدن رفته است. به گزارش رصد روز، دولت سیزدهم در اوایل سال گذشته اعلام کرد قصد دارد با طرحی موسوم به جراحی اقتصادی، دست به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصلا...

بررسی های صورت گرفته نشان می‌دهد در عرض یکسال سفره خانوارهای ایرانی احتمالا به سمت کوچک تر شدن رفته است.

به گزارش رصد روز، دولت سیزدهم در اوایل سال گذشته اعلام کرد قصد دارد با طرحی موسوم به جراحی اقتصادی، دست به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصلاح یارانه‌ کالاهای اساسی بزند. با توجه به سالگرد این شوک اقتصادی که معیشت میلیون ها ایرانی را تحت شعاع قرار داد، می‌توان بررسی کرد که یارانه های پرداخت شده تا چه حد قدرت خرید دارند؟

قیمت کالاهای اساسی

بررسی های صورت گرفته نشان می‌دهد در عرض یکسال سفره خانوارهای ایرانی احتمالا به سمت کوچک تر شدن رفته است. در همین خصوص اگر فرض شود یارانه دریافتی ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی با ضریب اهمیت جدید به خوراکی ها تخصیص پیدا کند، مشاهده می شود توان خرید افراد از اردیبهشت ماه سال قبل تا یک سال بعد کاهش چشم گیری داشته است.

مقایسه قیمت ها

طبق آمارها، قدرت خرید یارانه به طور مثال برای «چای» و«تخم مرغ» و «روغن مایع» بیشتر کاهش یافته است. در مقابل برای خوراکی هایی نظیر «شکر» تغییر چندانی دیده نمی‌شود.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار