صادرات ۱۴ میلیون بشکه میعانات گازی ایران به ونزوئلا

صادرات میعانات گازی ایران به ونزوئلا در دولت سیزدهم به روزانه 67 هزار بشکه رسیده است که این میزان از کل صادرات این محصول در دولت قبل بیشتر است.

به گزارش رصد روز، صادرات میعانات گازی ایران به ونزوئلا در دولت سیزدهم به روزانه ۶۷ هزار بشکه رسیده است که این میزان از کل صادرات این محصول در دولت قبل بیشتر است.

هفته گذشته جواد اوجی وزیر نفت به همراه یک هیئت ۱۲ نفره به کشورهای آمریکای لاتین شامل ونزوئلا و نیکاراگوئه سفر کرد.

ایران و ونزوئلا در بین چهار کشور دارنده بیشترین ذخایر نفت دنیا هستند که هر دو توسط آمریکا تحریم شده‌اند. در نتیجه توسعه همکاری‌های نفتی این دو کشور می‌تواند خلاءهای آنها را پوشش دهد.

در جریان سفر وزیر نفت به کشورهای آمریکای لاتین در ۵ محور قرارداد و تفاهم‌نامه بین ایران ونزوئلا و نیکاراگوئه امضا شد که عبارت‌اند از:

  1. توسعه و تولید از میادین نفت و گاز
  2. ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی
  3. آموزش نیروی انسانی و کارشناسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  4. صدور خدمات فنی-مهندسی و انتقال تکنولوژی
  5. توسعه بازارهای صادراتی نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی

در سفر وزیر نفت ۴ تفاهم‌نامه و ۲ قرارداد در حوزه نفت و ۲ تفاهم‌نامه نیز در حوزه کشاورزی بین ایران و ونزوئلا و نیکاراگوئه منعقد شد.

*قرارداد بزرگ ایران برای صادرات میعانات گازی به ونزوئلا

پیش از سفر وزیر نفت، در ابتدای دولت سیزدهم نیز یک قرارداد بزرگ صادرات میعانات گازی ایران به ونزوئلا، بین دو کشور امضا شده بود، خبری که نخستین بار خبرگزاری رویترز در مهرماه سال گذشته از آن پرده برداشت.

احمد سبحانی سفیر سابق ایران در ونزوئلا درباره قرارداد نفتی ایران و ونزوئلا می‌‌گوید: از حدود ۱۵ سال پیش مذاکرات دو کشور آغاز و آزمایشات مختلفی بر روی میعانات گازی ایران انجام شد که می‌توانست کار این ماده رقیق‌کننده را انجام دهد، در واقع این امکان وجود به وجود آمد که به وسیله میعانات گازی ایران؛ نفت سنگین ونزوئلا رقیق و فروش آن آسان‌تر شود، اما در یک دهه گذشته عملیاتی نشد.

انعقاد این قرارداد و افزایش صادرات میعانات گازی ایران، علاوه بر ارزآوری برای کشور، موانع موجود در مسیر تولید حداکثری گاز در زمستان سال گذشته را برداشت و کمک بزرگی به عبور بدون خاموشی از فصل سرما کرد. میعانات گازی به همراه گاز از میادین گازی استخراج می‌شوند و اگر امکان صادرات آن فراهم نبود، به ناچار کشور دچار کاهش تکلیفی گاز میشد.

جواد اوجی وزیر نفت درباره جهش صادرات میعانات گازی ایران می‌گوید: تا قبل از دولت سیزدهم رقمی معادل ۸۵-۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی ایران روی آب و مخازن خشکی ذخیره شده بود. میزان صادرات میعانات گازی قبل از دولت سیزدهم روزانه بین ۲۰ تا ۶۰ هزار بشکه متغیر بود که این عدد در دولت سیزدهم به ۲.۵ تا ۳ برابر افزایش یافت. ما مجبور شدیم برای پاسخ به تقاضای بازار به سراغ ذخایر روی آب و خشکی هم برویم و بیش از ۲۰ میلیون بشکه از این ذخایر نیز مورداستفاده قرار گرفت و از حجم ذخایر ما کاهش یافت.

*مقایسه صادرات میعانات گازی در دولت دوازدهم و سیزدهم

حال سوال اساسی این است که قرارداد نفتی ایران و ونزوئلا چه نقشی در افزایش صادرات میعانات گازی ایران داشته است؟

البته به دلایل تحریمی جزئیات کمی درباره این قرارداد رسانه‌ای شده است اما موسسه S&P Global در گزارشی درباره سفر جواد اوجی به ونزوئلا عنوان کرده است: اوجی و بیش از ۱۲ نماینده در ۳۰ آوریل بدون اعلام قبلی وارد کاراکاس شدند. به گزارش رسانه‌های محلی ۷ محموله ۲ میلیون بشکه‌ای میعانات گازی ایران به پایگاه خوزه، یکی از بنادر اصلی نفت ونزوئلا واقع در شمال شرق رسیده است.

این موسسه در ادامه توضیح می‌دهد: این محموله‌های میعانات گازی ایران در ماه‌های سپتامبر، اکتبر، نوامبر، ژانویه، فوریه، مارس و آوریل وارد ونزوئلا شدند و علاوه بر حل بحران ونزوئلا، به ایران نیز کمک شد تا بخشی از ذخایر میعانات گازی خود را پاکسازی کند.

پیش از این خبرگزاری‌های رویترز، گلوبال پلاتس و تانکر ترکرز نیز در گزارش‌هایی از صادرات میعانات گازی ایران به ونزوئلا در قالب محموله‌های ۲ میلیون بشکه‌ای خبر داده بودند.

بدین ترتیب در ۷ ماه گذشته، ۷ محموله میعانات گازی ایران به میزان ۲ میلیون بشکه به ونزوئلا صادر شده است که معادل صادرات روزانه ۶۷ هزار بشکه میعانات گازی است.

نکته جالب توجه اینکه در دولت گذشته کل صادرات میعانات گازی ایران بین ۲۰ تا ۶۰ هزار بشکه در روز بود که حتی در پیک صادرات نیز به رقم صادرات میعانات گازی ایران به ونزوئلا در دولت سیزدهم نمی‌رسید.

به اعتقاد کارشناسان یکی از دلایل اصلی عبور از زمستان بدون خاموشی، افزایش صادرات میعانات گازی و به تبع آن تولید حداکثری گاز بوده است.

بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، احیای دیپلماسی اقتصادی با کشورهای تحریمی در دستور کار قرار گرفته است.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار