ضرورت ایجاد لاین ویژه بیمه تکمیلی برای بازنشستگان

وجود ابر تورم در کشور چالش های جدی را برای صندوق های بازنشستگی ایجاد کرده که تبعات این مسئله روی کیفیت زندگی بازنشستگان قابل ملاحظه است. هرچند که طی سالهای گذشته اقداماتی جهت بهبود وضعیت زندگی بازنشستگان کشور صورت گرفته اما افزایش سرسام آ...

وجود ابر تورم در کشور چالش های جدی را برای صندوق های بازنشستگی ایجاد کرده که تبعات این مسئله روی کیفیت زندگی بازنشستگان قابل ملاحظه است. هرچند که طی سالهای گذشته اقداماتی جهت بهبود وضعیت زندگی بازنشستگان کشور صورت گرفته اما افزایش سرسام آور هزینه های معیشتی و تورم طاقت فرسا در هزینه های سربار مانند هزینه های درمانی عملاً بسیاری از بازنشستگان کشور را زیر خط فقر قرار داده است.

به گزارش اختصاصی رصد روز، اطلاعات غیررسمی وزارت بهداشت و آمارنامه های دارویی در کشور نشان می دهد که سهم مردم از پرداخت هزینه های درمانی حدود ۶۰ درصدست همچنین بررسی آمارهای رسمی وزارت رفاه نشان می دهد که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۵ درصد هزینه های درمانی از جیب افراد پرداخت شد که میانگین این مقدار در جهان از ۱۸ درصد تجاوز نمی کند. هرچند که به گفته بسیاری از فعالان بیمه ای میزان پرداخت هزینه های درمان از جیب اشخاص بیشتر از این مقدارست اما با در نظر گرفتن همین مقدار نگرانی های زیادی باید مرتفع و به سؤالات زیادی باید پاسخ داده شود.

تورم سالانه ۳۸ درصدی بخش بهداشت و درمان در مقایسه با میزان افزایش حقوق و دستمزد در کشور شکاف عمیقی را نشان میدهد که این مسئله در زندگی بازنشستگان کشور خصوصاً بازنشستگان بخش خصوصی نمود بیشتری پیدا می کند چرا که با رسیدن به موعد بازنشستگی بخش عمده ای از مزایای کارگران کشور قطع می شود و به عبارت دیگر سرانه درآمد خانوار کاهش پیدا می کند و این در حالیست که شاخص های تورمی در کشور هرساله در حال افزایش است.

دو برابر شدن هزینه های درمان نسبت به ۵ سال اخیر به خوبی نشان میدهد که باید برای هزینه های مرتبط با این بخش سبد خانوار تدبیر جدی داشت چرا که در کنار آمارهای داخلی، نماگرهای بین المللی نیز از وضعیت نامطلوب هزینه های سلامت در کشور حکایت دارد. به عنوان مثال شاخص هزینه های کمرشکن سلامت که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۰ در مورد ۱۳۲ کشور جهان انجام شد نتایج نگران کننده ای را در خصوص کشورمان گزارش کرد. بنا به اعلام بانک جهانی، کشورمان در میان ۱۳۲ کشور مورد مطالعه در این شاخص در جایگاه ۹۳ قرار گرفت.هزینه‌های کمرشکن در اینجا کل هزینه‌های صورت‌گرفته برای عمل جراحی پرداخت شده از جیب خانوار است که برابر یا بیش از ۱۰ درصد درآمد خانوار باشد.

در سال ۲۰۲۰ متوسط این شاخص در کشورمان ۳۰.۲ درصد بود در حالیکه میانگین جهانی آن ۲۱ درصد برآورد شد. از آنچه گفته شد به خوبی معلوم می شود که لزوم بازنگری در بخش هزینه های بهداشت و درمان در کشور اجتناب ناپذیرست اما تا آن زمان می توان از سایر بخشها انتظار داشت که جهت بهبود کیفیت در این موضوع چاره اندیشی کنند.

در کنار آمارهایی که لزوم همگرایی در خصوص کاهش تبعات مربوط به هزینه های بهداشت و درمان را خصوصاً در اقشار بازنشسته کشور بیشتر می کند اقدامات برخی از شرکتهای بیمه ای در خصوص پوشش بیمه تکمیلی بازنشستگان قابل اهمیت است.

بیمه پاسارگاد در دو سال گذشته مشغول آماده سازی طرحی با محوریت بیمه تکمیلی بازنشستگان بود که در اسفندماه سال جاری رونمایی شد. این بیمه نامه که از آن می توان به بیمه نامه عمر و تأمین آتیه با پرداخت مستمری نیز تعبیر کرد بخش عمده ای از کارکرد خود را بر پوشش هزینه های درمانی و از کارافتادگی بیمه گزار قرار داده که می تواند در تعدیل سبد هزینه های درمانی خانوار مثمر ثمر باشد. ضمن آنکه این امکان برای بیمه گزاران فراهم است که جدا از سایر مستمری هایی که از سایر صندوق ها دریافت می کنند با تحت پوشش قرار گرفتن در این طرح از یکی از مزایای عمده آن که پرداخت مستمری است بهره مند شوند.

بازنشستگان در این طرح خواهند توانست علاوه بر ایجاد منبع درآمد برای خود با پرداخت حق بیمه ناچیز در خصوص پوشش هزینه های درمان نیز از پشتوانه خوبی استفاده کنند تا یکی از مهمترین بخش هزینه های افراد خصوصاً در ایام بازنشستگی با کاهش قابل ملاحظه همراه شود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار