طرحهای حمایتی بانک کشاورزی جهت وصول مطالبات فصل جدید تعاملات مشتریان با شبکه بانکی

سه طرح بانک کشاورزی جهت وصول مطالبات و بازگشت سرمایه به بانک از ویژگیهای برخوردارست که می تواند فصل جدیدی را در شبکه بانکی ایجاد کند. به گزارش اختصاصی رصد روز، موضوع وصول مطالبات بانکها یکی از اصلی ترین چالشهای نظام بانکی جهت بازگرداندن س...

سه طرح بانک کشاورزی جهت وصول مطالبات و بازگشت سرمایه به بانک از ویژگیهای برخوردارست که می تواند فصل جدیدی را در شبکه بانکی ایجاد کند.

به گزارش اختصاصی رصد روز، موضوع وصول مطالبات بانکها یکی از اصلی ترین چالشهای نظام بانکی جهت بازگرداندن سرمایه به چرخه عملیات بانکی است که متأسفانه عدم بازگشت برخی سرمایه ها چالش های زیادی را برای یکی از بزرگترین شبکه های پولی مالی کشور ایجاد کرده است. آمارهای بانک مرکزی حکایت از آن دارد که نرخ مطالبات غیرجاری بانکهای بانک‌های تجاری در خرداد سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷/ ۶۷‌درصدی داشته است. مظالبات غیرجاری جاری این بانکها از ۴۳ هزار میلیارد تومان در خرداد ماه ۱۴۰۰ به بیش از ۷۳ هزار میلیاد تومان در خرداد ۱۴۰۱ رسید که نشان می دهد شبکه بانکی کشور جهت وصول مطالبات خود از افراد حقیقی و حقوقی باید راهکار جدی را در دستور کار قرار می داد.

یکی از مهمترین دلائلی که باعث شد تا در چندوقت گذشته شاهد اتخاذ تصمیماتی برای بازگشت مطالبات بانکها باشیم نگرانی فعالان اقتصادی از روند رو به رشد مطالبات غیرجاری در شبکه بانکی بود بطوریکه باید گفت تا بهمن ۹۸ رشد مطالبات غیرجاری بانکها زیر ۲۰ درصد بوده اما این مقدار در رشدی ناگهانی در مهرماه ۹۹ به ۵۴.۵ درصد رسید.

در ۱۹ بهمن وزیر اقتصاد در گفتگو با رسانه ها از توافق با مدیران عامل بانک‌های دولتی و بانکهای تحت مدیریت این وزارتخانه برای اجرای طرحی با هدف وصول مطالبات غیر جاری و مساعدت با افرادی که به علت مشکلات اقتصادی امکان بازپرداخت به موقع تسهیلات خود را نداشته اند، خبر داد و گفت: مدیران بانک‌های یاد شده توافق کردند ضمن رعایت کامل قوانین و مقررات ابلاغی بانک مرکزی و در چارچوب اختیارات اعطایی شورای پول و اعتبار، بخشش سود مازاد و جرایم بانکی را در قالب بسته وصول مطالبات غیرجاری در ارکان ذی‌صلاح آن بانک مصوب و برای اطلاع رسانی به صورت عمومی در تارنمای بانکهای مشمول منتشر کنند.

در این میان بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، صادرات، ملت، تجارت، رفاه، صنعت و معدن، توسعه صادرات، توسعه تعاون، پست بانک و قرض‌الحسنه مهر ایران مشمول توافقنامه بین بانک مرکزی و شبکه بانکی هستند.

سه طرح با ویژگیهای متمایز توسط بانک کشاورزی

بانک کشاورزی در اقدامی قابل توجه زمینه ای برای وصول مطالبات تعریف کرد که مشتریان می توانند با بهره گیری از آن ضمن تسویه بدهی خود علاوه بر بهره مندی از بخشش جرایم نسبت به دریافت تسهیلات جدید اقدام کنند.

اولین اقدام بانک کشاورزی در این باره اجرای طرحی است که در آن مشتریانی که نسبت به تسویه بدهی نقدی خود اقدام کنند می توانند تا ۸۰ درصد اصل تسهیلات گذشته خود تسهیلات جدید دریافت کنند. این طرح که جنبه حمایتی آن با توجه به شرایط اقتصادی می تواند برنامه جامعی جهت وصول مطالبات باشد خواهد توانست تا مشتریانی را که به هر علتی تاکنون به تسویه بدهی خود اقدام نکرده اند را برای این موضوع داوطلب کند. یکی از ویژگیهای مهم این طرح شامل واحدهای تولیدیست که در آن این واحدها می توانند سرمایه در گردش را جهت مولدسازی و ایجاد ارزش افزوده همراه داشته باشند و حفط توانایی شبکه تولید در این طرح متصور خواهد بود.

مدیران بانک کشاورزی به مناسبت ایام الله دهه فجر طرح دیگری را نیز برای حمایت از واحدهای تولیدی در دستور کار قرار دادند. بنا به این گزارش واحدهایی که نسبت به تسویه تسهیلات سرمایه در گردش دریافتی قبلی خود اقدام کنند می توانند معادل ۱۰۰ درصد اصل وصول بدهی خود، از تسهیلات سرمایه در گردش جدید بهره مند شوند.

برای پی بردن به اهمیت چنین تصمیمی در خصوص تسهیلات سرمایه در گردش باید به این توضیح توجه کرد؛

تسهیلات سرمایه در گردش مبلغی است که به عنوان وام یا قرض داده می شود تا از آن جهت عملیات و پرداخت صورتحساب های کسب و کار یا ایجاد شرکت تجاری و تولیدی استفاده شود به عبارت دیگر درصورتی‌که برای پرداخت هزینه‌های کوتاه‌مدت خود شامل: حقوق و دستمزد کارکنان و هزینه‌های جاری نظیر آب، برق، گاز، خرید مواد اولیه، لوازم یدکی، ابزار کار و اتمام کالای نیم ساخته یا در جریان ساخت خود با کمبود نقدینگی مواجه شده‌اید می‌توانید معادل سرمایه موردنیاز خود را از بانک درخواست کنید.

همانطور که مشاهده می شود پوشش هزینه های جاری توسط تسهیلات بانک که به شدت مورد توجه واحدهای تولیدیست می تواند خصوصاً برای واحدهای تولیدی متوسط که در مسیر بازدهی هستند مفید به فایده باشد.

طرح عید تا عید برنامه دیگر بانک کشاورزی جهت وصول مطالبات است در این طرح مشتریان می توانند در کلیه شعب بانک کشاورزی از بخشودگی ۶ درصدی وجه التزام به شرط تسویه نقدی تسهیلات ریالی خود بدون هیچ محدودیتی از لحاظ مبلغ اقدام کنند.

مشوق های بانک کشاورزی جهت بازگرداندن سرمایه های مردم به بانک ابتکار قابل توجهی است که دو هدف را دنبال می کند؛

اولا ً برگرداندن سرمایه های مردم به بانک و قرار گرفتن در چرخه نقدینگی و تسهیلات بخش دیگری از مشتریان را از چنین رویکردی بهره مند می کند و ثانیاً نتایج حاصل از خوش حسابی با روشی نوین به بدهکارانی که به هر دلیل بدهی خود را تاکنون با بانک تسویه نکرده بودند یادآوری می شود.

به نظر می رسد سه اقدام حمایتی بانک کشاورزی جهت وصول مطالبات می تواند فصلی جدید در تعاملات مشتریان و شبکه بانکی باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط