طرز تهیه خوشمزه ترین قیمه نذری امام حسین برای صد نفر

معمولا خورشت قیمه نذری برای 100 نفر یا 50 نفر یا تعداد افراد بیشتری درست میشه. اینجا دستور قیمه نذری برای 100 نفر رو میگیم. اما نگران نباشید خیلی راحت با تقسیم یا ضرب مقدار مواد میتونید اون رو برای افراد بیشتر یا کمتر هم تهیه کنید. همون ط...

به گزارش رصد روز، خورشت قیمه نذری با هر خورشت قیمه ای فرق داره. بالاخره باید قبول کرد که عطر و طعم قیمه نذری یه چیز دیگه است. گرچه غذاهای دیگه ای مثل قورمه سبزی، عدس پلو، زرشک پلو با مرغ و آش رشته هم از غذاهای نذری ماه محرم هستند و شله زرد و حلوای نذری هم جای خودشون رو دارند ولی باز هم قیمه یه جایگاه ویژه ای داره که با هیچ چیز دیگه قابل مقایسه نیست.

اصلا قیمه ما رو یاد محرم میندازه. عطر دارچینی که از اون قیمه نذری بلند میشه و کلی سیب زمینی سرخ کرده… واقعاً بی نظریه.

خب در مورد طرز تهیه قیمه که قبلاً به طور مفصل صحبت کردیم اما این بار صحبت از قیمه نذری امام حسینه. معمولا خورشت قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر یا ۵۰ نفر یا تعداد افراد بیشتری درست میشه. اینجا دستور قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر رو میگیم. اما نگران نباشید خیلی راحت با تقسیم یا ضرب مقدار مواد میتونید اون رو برای افراد بیشتر یا کمتر هم تهیه کنید.

همون طور که میدونید توی این خورشت خوشمزه از ادویه بیشتر استفاده میشه تا طعم متفاوت و عالی خودش رو پیدا کنه. در انتهای این دستور تهیه نکات مهم برای تهیه قیمه نذری خوشمزه رو هم میگیم که لازم هست حتما بدونید. این هم طرز تهیه قیمه نذری امام حسین با جزئیات و نکات کامل.

 

  • مواد لازم برای قیمه نذری

    • گوشت خورشتی ۸ کیلوگرم
    • پیاز ۸ کیلوگرم
    • لپه ۳ و ۱/۲ کیلوگرم
    • زردچوبه و فلفل به مقدار لازم
    • رب ۱ کیلو و ۳۰۰ گرم
    • لیمو عمانی ۶۰۰ گرم
    • سیب زمینی ۸ کیلو
    • زعفران دم کرده ۲ تا ۵ مثقال
    • نمک به میزان لازم
    • پودر دارچین ۵ قاشق غذاخوری
    • پودر هل ۴ قاشق غذاخوری
    • پودر گل سرخ ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر

 

مرحله اول:

لپه باید از چند ساعت قبل خیس بخورد. ترجیحاً آن را از شب قبل بخیسانید. گوشت گوسفندی را از قبل پاک کنید و به صورت تکه های خورشتی کوچک خرد کنید.

مرحله دوم:

پیاز ها را بشویید و پوست بکنید. بعد به صورت نگینی خرد کنید. دیگ مناسب را روی شعله بگذارید. کف آن به قدری روغن بریزید که کمی از کف دیگ بالا بیاید. پیاز ها را بریزید و کمی تفت بدهید تا شروع به نرم شدن کنند. سپس زردچوبه اضافه کنید تا پیاز خوش رنگ شود. گوشت را بریزید و تفت بدهید تا تغییر رنگ بدهد.

مرحله سوم:

بعد از این که گوشت تغییر رنگ داد، لپه خیس خورده را آبکش کنید و به گوشت و پیاز اضافه کنید. چند دقیقه دیگر تفت بدهید.

مرحله چهارم:

حال رب را همراه با مقدار کافی نمک، زردچوبه و فلفل اضافه کنید و تفت بدهید تا بوی خامی آن گرفته شده و خوش رنگ شود.

مرحله پنجم:

به مقدار کافی آب اضافه کنید و بگذارید خورشت قیمه نذری شما جا بیافتد. لیمو امانی ها را باید بعد از شستن، از نیم ساعت قبل سوراخ کرده و در آب جوش بگذارید تا خیس بخورد. آب لیمو عمانی را جدا کنید و دور بریزید تا تلخی احتمالی آن گرفته شود. ۱ ساعت قبل از جا افتادن کامل قیمه لیمو را اضافه کنید.

 

 

قیمه نذری امام حسین

مرحله ششم:

پودر هل، گل سرخ و دارچین را به همراه زعفران دم کرده به قیمه اضافه کنید. بعد از ۱۰ دقیقه شعله را خاموش کنید. سیب زمینی ها را خلالی کنید. با کمی نمک و زردچوبه در روغن سرخ کنید و به دلخواه داخل یا روی خورش قیمه نذری بریزید.

 

 

قیمه نذری

قیمه نذری امام حسین برای صد نفر

نکته های مهم در تهیه خورشت قیمه نذری:

 

۱-پیاز داغ فراوان در خوشمزه شدن قیمه اهمیت زیادی دارد پس مقدار آن را کم نکنید.

۲- برای پخت خورش قیمه نذری حتما یک روز قبل لپه راخیس و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن خارج شود.

۳- میتوانید علاوه بر رب از مقداری گوجه رنده شده هم استفاده کنید که طعم خوبی به خورش اضافه میکند.

۴- لیمو امانی را از یک روز قبل با چنگال یا چاقو چند عدد سوراخ کرده و درون آب جوش بگذارید تا تلخی پوست آن خارج شود.

۵- برای سرخ کردن سیب زمینی ها به روغن علاوه بر نمک مقداری زردچوبه هم بزنید و سیب زمینی ها را قبل از سرخ کردن برای چند دقیقه در آب جوش، بجوشانید.

۶- برای ۱۰۰ نفر حدود ۱۵ کیلو برنج لازم هست.

۷- به جای گل سرخ میتوانید از یک لیوان گلاب استفاده کنید. در صورت استفاده کردن از گلاب نیم ساعت دیگر بگذارید خورش جا بیافتد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط