عراق کنترل بیشتر چین بر میادین نفتی خود را رد کرد

دولت عراق و مقامات این کشور نگرانند کنترل بیشتر شرکت‌های چینی بر میادین نفتی این کشور خروج شرکت‌های نفتی غربی را تسریع کند، بنابراین مانع واگذاری سهام شرکتهای غربی به چین می‌شوند.

به گزارش رصد روز ، وزارت نفت عراق با ۳ قرارداد نفتی در سال گذشته که به شرکت‌های چینی کنترل بیشتری بر میادین نفتی این کشور می‌داد و باعث خارج شدن شرکت‌های نفت بین‌المللی از عراق می‌شد مخالفت کرد. بغداد به این شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در اقتصادش نیاز دارد.

از آغاز ۲۰۲۱، طرح شرکت‌های لوک اویل روسیه و اکسون موبیل آمریکا برای فروش سهامشان در میادین نفتی بزرگ عراق به شرکت‌های چینی به‌خاطر مداخلات وزارت نفت عراق با موانعی مواجه شده‌است.

فروش سهام به شرکت‌های دولتی چین یکی از چندین گزینه پیش روی بریتیش پترولیوم هم بود، اما مقامات این شرکت برای ماندن در عراق قانع شده‌اند.

چین بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار عراق و بغداد یکی از بزرگ‌ترین ذی‌نفعان طرح کمربند و جاده پکن در سال گذشته میلادی بود که ۱۰.۵ میلیارد دلار برای پروژه‌های زیرساختی شامل نیروگاه‌های برق و فرودگاه دریافت می‌کند.

اما وقتی نوبت به سرمایه‌گذاری بیشتر چین در میادین نفتی بزرگ عراق رسید بغداد مخالفت کرد.
دولت عراق و مقامات این کشور نگرانند کنترل بیشتر شرکت‌های چینی بر میادین نفتی این کشور خروج شرکت‌های نفتی غربی را تسریع کند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط