عملکرد تسهیلاتی بانک کشاورزی با رکوردهایی که جابجا شد

عمکلرد تسهیلاتی بانک کشاورزی در شرایطی در سال جاری رو به افزایش گذاشت که این بانک از ابتدای سال جاری به واسطه شرایط آب و هوایی و سیلابی شدن مناطق کشاورزی نقش پر رنگی در تعدیل خسارات وارد شده به مردم داشت در عین حال بررسی آمار تسهیلات بانک...

عمکلرد تسهیلاتی بانک کشاورزی در شرایطی در سال جاری رو به افزایش گذاشت که این بانک از ابتدای سال جاری به واسطه شرایط آب و هوایی و سیلابی شدن مناطق کشاورزی نقش پر رنگی در تعدیل خسارات وارد شده به مردم داشت در عین حال بررسی آمار تسهیلات بانک در سال جاری حکایت از رشد قابل توجه دارد.

به گزارش اختصاصی رصد روز، نخستین بانک تخصصی کشور ، سومین بانک دولتی و یکی از ۵ بانک توسعه ای کشور امضای بانک کشاورزی در شبکه پولی مالی است که فعالان حوزه بانکی بیشتر با آن آشنا هستند اما امضای بانک کشاورزی در بین سایر مردم با خدماتی به ثبت رسیده که در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد قابل توجه آن بودیم.

عمکلرد تسهیلاتی بانک کشاورزی در شرایطی در سال جاری رو به افزایش گذاشت که این بانک از ابتدای سال جاری به واسطه شرایط آب و هوایی و سیلابی شدن مناطق کشاورزی نقش پر رنگی در تعدیل خسارات وارد شده به مردم داشت در عین حال بررسی آمار تسهیلات بانک در سال جاری حکایت از رشد قابل توجه دارد.

بدون شک یکی از اثرگذارترین تسهیلات بخش بانکی در حوزه کشاورزی دیده می شود زیرا که این بخش سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی دارد. ارزش افزوده بخش کشاورزی با توجه به اهمیت بسزایی که برا صنایع بالادستی و کلانشهر دارد باعث شد تا از سال ۹۶ دولت نگاه ویژه ای به ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق داشته باشد تا از فرسایش بافت روستایی و کشاورزی جلوگیری بعمل آید.

عملکرد تسهیلاتی بانک کشاورزی در آئینه رسانه ها

 

بررسی ها نشان می دهد که به باور اقتصاددانان توسعه بخش کشاورزی یکی از پیش نیازهای اساسی در توسعه اقتصادی است و برخی دیگر نیز بر این باورند که بدون برداشتن قدمی در این حوزه نمی توان امیدوار به یک اقتصاد بارور بود.  در ایران به دلیل محدویت​های موجود در بازارهای مالی و سرمایه، منابع بانکی (تسهیلات) یکی از عوامل مهم در تجهیز سرمایه در بخش کشاورزی است.

کشورمان به دلیل دارا بودن حدود ۳۷ میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی از گذشته تا کنون یکی از مناطق قابل توجه برای عملیات کشاورزی در خاورمیانه شناخته می شود که در سالهای گذشته حمایت ویژه ای را از بانک کشاورزی دریافت کرده است. یکی از ویژگیهای مهم بانک کشاورزی توسعه بخش کشاورزی و حرکت از سمت کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مکانیزه بوده که تغییرات آن در سطح زیرکشت زمینها و میزان محصولات در چندسال گذشته مشهود است به عبارت دیگر مهمترین اثرگذاری بانک کشاورزی افزایش توان بهره وری بوده که این مهم از طریق اعطای تسهیلات در حوزه های مختلف مکانیزاسیون به دست آمده.

اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که آمارها حکایت از تأمین ۸۰ درصد نیاز غذایی کشور و تأمین ۹۰ درصد  نیاز مواد اولیه صنایع تبدیلی کشاورزی در بخش کشاورزی را دارد. در عین حال نباید فراموش کرد که این بخش جدا از توسعه اقتصادی کشور از ایجاد هزینه های سربار به جهت مهاجرت روستاییان به شهرها با اقدامات انجام شده جلوگیری می کند. به عبارت دیگر بخش کشاورزی با حمایتهایی که از سمت بانک کشاورزی در سالهای گذشته دریافت کرده با تغییر نگاه و سیاست کلان این همراه بوده و باعث شده تا نگاه به این حوزه اثرگذار از حالت سرمایه گذاری های کوتاه مدت به سمت سرمایه گذاری بلند مدت حرکت کند.

بررسی ها نشان میدهد که بانک کشاورزی از سال قبل تا کنون ۱۷۸۸ میلیارد ریال در بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت به یک میلیون و ۲۶۶ هزار نفر پرداخت کرده . نکته قابل توجه اینجاست که در ۵ ماهه نخست سال جاری بیش از ۶۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به این بخش توسط بانک کشاورزی پرداخت شد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۱۱۰ درصدی را نشان میدهد. گفتنی است این بانک در ۵ ماهه نخست سال قبل ۲۹۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات کشاوزی پرداخت کرده بود.

کل تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی در سال قبل ۱۰۸۱ هزار میلیارد ریال دیده می شود که از این مقدار ۹۵۳ هزار میلیارد ریال مربوط به بخش کشاورزی بود. به عبارت دیگر ۸۸ درصد تسهیلات بانک کشاورزی به صورت اختصاصی به حوزه کشاورزی تعلق گرفت.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون بالغ بر  ۱۷۸۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات به یک میلیون و ۲۲۶ هزار نفر پرداخت کرده که بیش از ۸۷ درصد آن، معادل ۱۵۶۳ هزار میلیارد ریال، به صورت تخصصی برای تقویت بخش کشاورزی و صنایع و خدمات وابسته به آن پرداخت شده و الباقی عمدتا در قالب تسهیلات قرض الحسنه و یا در راستای تجهیز منابع بانک و تقویت توان حمایتی بانک از بخش کشاورزی بوده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار