عملکرد ۱۹ بانک و موسسه در وام‌دهی به اشخاص مرتبط خود

بررسی‌میزان تسهیلات پرداختی هر بانک به اشخاص مرتبط خود نشان می‌دهد بجز یک بانک، بقیه بانک‌های مورد بررسی تقریبا در شرایط مناسبی از نظر جاری یا غیرجاری بودن تسهیلات خود قرار دارند.

به گزارش رصد روز، بر اساس گزارش‌های منتشر شده از بانک مرکزی اطلاعات مربوط به تسهیلات پرداختی ۱۹ بانک و موسسه اعتباری به اشخاص مرتبط خود منتشر شده است. البته از میان این گزارش‌ها مشاهده می‌شود میزان تسهیلات پرداختی ۵ بانک به اشخاص مرتبط خود یا معادل صفر بوده یا بانک تمایلی به انتشار آن‌ها نداشته است که شامل بانک‌های، ایران و ونزوئلا، پست بانک، توسعه تعاون، خاورمیانه و مسکن می‌شود.

در مقابل بانک‌های آینده، شهر و ایران‌زمین بیشترین مبلغ پرداختی تسهیلات به اشخاص مرتبط خود را داشته‌اند که بجز تسهیلات پرداختی توسط بانک آینده، تقریبا تمامی تسهیلات دو بانک دیگر جزو تسهیلات جاری بوده است.

بانک آینده، رکورددار تسهیلات غیرجاری اشخاص مرتبط
آمارها نشان می‌دهد از میان بانک‌های مورد بررسی، بانک آینده رکورددار بیشترین حجم تسهیلات پرداخت شده به اشخاص مرتبط بانک است. در پایان سال ۱۴۰۲ اصل رقم پرداختی بانک آینده برای این دسته از تسهیلات بالغ بر ۱۳۸ همت برآورد شده که حدود ۸۷ همت آن جزو تسهیلات غیرجاری است. به‌طور کلی چنانچه دو ماه یا بیشتر از تاریخ قرارداد پرداخت اقساط گذشته باشد، تسهیلات پرداخت شده جزو تسهیلات غیرجاری به شمار می‌آید.

در مقام دوم و سوم بانک شهر و بانک ایران زمین بیشترین میزان تسهیلات پرداختی به اشخاص مرتبط خود معادل ۲۹ و ۲۷ همت را داشته‌اند اما تقریبا تمامی آن جزو تسهیلات جاری بوده است. قابل مشاهده است موسسه اعتباری ملل نیز با اختصاص ۲۵ همت تسهیلات به اشخاص مرتبط خود در جایگاه چهارم قرار گرفته است و از بین این تسهیلات نیز بخش ناچیزی مربوط به تسهیلات غیرجاری است.

بانک رفاه، گردشگری و دی نیز جزو بانک‌هایی با اختصاص تسهیلات ۷ تا ۱۰ همتی به اشخاص مرتبط خود به شمار می‌روند که نسبت تسهیلات کلان غیرجاری به اصل تسهیلات پرداختی به اشخاص مرتبط در این بانک‌ها نیز تقریبا معادل صفر است.

بانک پارسیان و سامان تا پایان اسفند ۱۴۰۲ حدود ۱ تا ۲ همت اعتبار به اشخاص مرتبط خود تخصیص داده‌اند درحالیکه تقریبا تمامی تسهیلات پرداختی در زمره تسهیلات جاری قرار می‌گیرد. این درحالیست که بانک سپه و تجارت هرچند که کمتر از ۱ همت به اشخاص مرتبط خود وام داده‌اند اما حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد این تسهیلات جزو تسهیلات غیرجاری بانک‌های نام برده به شمار می‌آیند.

در نهایت بانک کشاورزی، اقتصاد نوین و سرمایه کمترین تسهیلات پرداختی به اشخاص مرتبط خود را در پایان سال ۱۴۰۲ به ثبت رسانده‌اند و در این میان تنها بانک کشاورزی کمتر از ۳ درصد تسهیلات پرداختی‌اش غیرجاری بوده و بقیه تسهیلات پرداخت شده توسط این سه بانک تماما در دسته‌بندی تسهیلات جاری قرار دارند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار