فرزندان طلاق را دریابید

کارشناس آموزش همگانی فرماندهی انتظامی مازندران گفت: فرزندان طلاق در معرض آسیب‌های روانی و نارسایی‌های تربیتی قرار می‌گیرند.

به گزارش رصد روز ، قاسم گرجی کارشناس آموزش همگانی فرماندهی انتظامی مازندران گفت: فرزندان طلاق به دلایلی در معرض آسیب‌های روانی و نارسایی‌های تربیتی قرار می‌گیرند و این فرزندان قبل از طلاق ماه‌ها و یا گاهی سال‌ها شاهد درگیری لفظی و غیر لفظی و مشاجرات بین والدین خود بوده و زمان‌های زیادی را در حالت تنش و استرس سپری کردند.

او با بیان اینکه درگیری لفظی و غیر لفظی والدین سبب ایجاد تعارض در فرزندان می‌شود، افزود: در درگیری‌های بین والدین هرچند به ظاهر یکی از آن‌ها برنده میدان خواهد بود، اما در هر صورت فرزندان به دلیل دلبستگی به هر دو والد در پی آسیب به یکی از والدین مدام دچار آسیب خواهند شد، در واقع آنان قربانی اصلی خشونت بین والدین و جدایی آن‌ها هستند.

گرجی گفت: بعد از طلاق سرپرستی فرزندان بسیار مهم است و این فرزندان به دلیل محرومیت از هر یک از والدین، یا هردو والد و زندگی در محیطی جدید، در واقع از نوعی خلع عاطفی و روانی، مدام در رنج و عذاب خواهند بود.

او ادامه داد: فرزندان طلاق از نظر حمایت‌های عاطفی و روانی مدام از محیط ضعیفی برخوردار بوده و به دلیل خستگی و یا ضعف والد سرپرست دچار نارسایی‌های تربیتی خواهند شد.

کارشناس آموزش همگانی فرماندهی انتظامی مازندران افزود: اینگونه کودکان حتی در مراحل دوم کودکی و آغاز نوجوانی از نظر هوش و استعداد‌های فردی نسبت به هم سن و سال‌های خود تا حدود زیادی ضعیف‌تر بوده که این ضعف در مراحل بعدی رشد یعنی نوجوانی و جوانی نیز مشهود بوده و بر سازگاری آن‌ها تاثیرگذار است.

گرجی با بیان اینکه کنش متقابل بین پدر و مادری که از یکدیگر جدا شده اند نیز در سازگاری کودکان نقش مهمی دارد، گفت: تضاد بالای بین والدین پس از طلاق و اختلافات بین آن‌ها بر سر مسائل مشترک باعث تعارض درونی و نوشخوار فکری در کودکان شده که خود آسیب‌های فردی مثل افسردگی، اضطراب و استرس را برای کودکان به همراه داشته و راه پیشرفت و شکوفایی کودکان را مسدود خواهد کرد.

او افزود: این کودکان در ادامه تحصیل دچار افت و مشکل اساسی شده در کسب مهارت‌های فردی و اجتماعی ضعیف عمل کرده و در انجام فعالیت‌هایی مثل خواندن و نوشتن نسبت به همسن و سال‌های خود کند عمل خواهند کرد.

کارشناس آموزش همگانی فرماندهی انتظامی مازندران ادامه داد: گاهی نیز این کودکان خود را در جدایی والدین از یکدیگرمقصر دانسته و احساس گناه می‌کنند، این احساس گناه و عذاب وجدان باعث نوشخوار فکری و ایجاد تنش در کودکان بویژه در دوره نوجوانی خواهد شد.

گرجی گفت: با گذشت زمان این افراد مراحلی از افسردگی را تحمل کرده و به احتمال گرایش به سوی رفتار پرخطری مثل خودکشی خواهند داشت، این گونه نوجوان‌ها در پیشرفت تحصیلی و کسب مهارت‌های فردی و اجتماعی دچار مشکلات اساسی خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار