فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت از مبنا اشتباه بود/ قیمت کارخانه باید به حاشیه بازار برسد

دبیر انجمن خودروسازان معتقد است که خودروسازان از قیمت‌گذاری شورای رقابت زیاده دیده و از ابتدا اعتراض داشتند. درحالی‌که عرضه و تقاضا یک اصل اقتصادی است که در خودروسازی عرضه به اندازه کافی وجود دارد و برای کاهش انگیزه دلالان و متعادل‌سازی ت...

به گزارش رصد روز،احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در رابطه با قیمت‌گذاری شورای رقابت گفت: ما انتقادات جدی نسبت به تصمیم شورای رقابت در خصوص قیمت‌گذاری خودروها داریم؛ شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به علت قیمت‌های تحمیلی و دستوری از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۱۶هزار و ۵۰۰میلیارد تومان زیان کرده‌اند که باتوجه به حسابرسی شش ماهه ایران خودرو ۷هزار و ۹۰۰میلیارد تومان و سایپا حدود ۵ الی ۶هزار میلیارد تومان زیان دیده است؛ در حسابرسی ۹ماهه نیز این زیان حدود ۱۶هزار و ۵۰۰میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: ما از ابتدا به فرمول شورای رقابت انتقاد داشتیم؛ از سال ۹۱ و با ورود شورای رقابت ما همواره زیان دیده‌ایم؛ علت آن نیز این موضوع است که در اسفند سال۹۰ که قیمت‌گذاری در سازمان حمایت انجام می‌شد، طبق بررسی‌ها گفته شد قیمت خودرو باید ۲۰درصد افزایش داشته باشد؛ اما به علت تاثیر احتمالی افزایش قیمت خودرو در سایر کالاها تنها ۶درصد آن در سال۹۰ اعمال و مقرر شد ۱۴درصد دیگر در سال بعد اجرا شود که پس از آن شورای رقابت در این مسئله ورود یافت.

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه توضیح داد: با ورود شورای رقابت ۱۴درصدی که در زمان سازمان حمایت اعمال نشده بود، در نظر گرفته نشد و قیمت مبنای شورای رقابت بدون در نظر گرفتن افزایش ۱۴درصدی بود؛ از این رو شورای رقابت از ابتدا فرمول غلطی داشت.

به گفته نعمت بخش، باتوجه به پیگیری‌ها مقرر شد هر سه ماه یکبار تورم بانک مرکزی نیز اعمال شود ولی این اتفاق نیافتاد و دور از انصاف است که خودروساز برای هر خودرو زیان دهد و با توجه به کشش بازار، تورم اعمال نمی‌شود و زیان ما رو به افزایش است. زیان خودروساز مساوی است با کاهش توان مالی و کاهش توان مالی یعنی پول قطعه‌ساز پرداخت نمی‌شود.

نعمت‌بخش با تاکید بر اینکه روش شورای رقابت روش بسیار غلطی است که روز به روز ما را ضعیف‌تر می‌کند اظهار داشت: می‌توان از تجربه دهه ۷۰ استفاده کرد و شرکت‌ها را از زیان‌دهی خارج کرد تا کیفیت خودرو نیز افزایش یابد؛ مادامی که شرکت خودروساز زیان می‌کند، قادر نخواهد بود تا هزینه قطعه‌ساز را پرداخت کند زیرا مواد اولیه برای خودروساز و قطعه ساز گران خواهد شد؛ زیان قطعه ساز به معنی کاهش کیفیت قطعات است و زمانی که قطعه ساز سود نکند، ماشین آلات آن نو نخواهد شد و کیفیت کاهش خواهد داشت؛ ما اکنون در حال توزیع رانت هستیم؛ با این روش شورای رقابت ۱۰۰هزار میلیارد تومان رانت توزیع و خودروسازان زیان دیده‌اند.

وی در خصوص آزاد سازی قیمت خودرو گفت: ما در دهه۷۰ نیز این اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه داشتیم؛ قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و ما از نظر عرضه از ابتدای سال بیش از ۲۰درصد افزایش عرضه داشتیم و سعی کردیم با افزایش تولید قیمت افزایش نیابد و ۸۰درصد خودروها به فروش رفت؛ عرضه افزایش داشته برای متعادل‌سازی تقاضا نیز باید کارخانه اجازه داشته باشد تا با قیمت حاشیه بازار به فروش برساند.

به گفته نعمت بخش؛ به محض اینکه قیمت کالا در کارخانه به حاشیه بازار برسد، تقاضای کاذب کاهش خواهد داشت و در نهایت قیمت متعادل خواهد شد؛ با آزاد سازی قیمت ظرف سه ماه قیمت‌ها کاهش خواهد داشت؛ هر کالای دو نرخی منشا رانت و فساد است و باید از تجارب گذشته استفاده کرد وقتی به قیمت حاشیه بازار بفروشیم، دلالی کاهش خواهد داشت.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط

آخرین اخبار